نوشته شده توسط : رويا

 

کوکو لوبیا سبز تبریزی

 


Image result for ‫کوکو لوبیا سبز‬‎

کوکو لوبیا سبز

 

کوکوی لوبیا سبز یکی از انواع کوکوهای ایرانی است که فواید بسیاری برای بدن دارد. یکی از مواد غذایی که کالری خیلی کمی دارد و فاقد چربی اشباع شده می باشد لوبیا سبز است. لوبیا سبز شاید به تنهایی طعم خیلی خاصی نداشته باشد اما با ترکیب کردن آن با مواد خوشمزه می توانید یک کوکوی لوبیا سبز خوشمزه تهیه نمایید. این کوکو هم مانند کوکو کدو سبز یک کوکوی رژیمی است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر کوکو لوبیا سبز تهیه نمایید. با دستور آشپزی و طرز تهیه کوکو لوبیا سبز در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم کوکوی لوبیا سبز
لوبیا سبز ۲۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
زعفران به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
ادویه کاری به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

کوکو لوبیا سبز با پنیر پیتزا

ابتدا لوبیا سبز را تمیز می کنیم و می شوییم. سپس خردشان می کنیم و به قطعات تقریبا ۱ سانتی متری تبدیلشان می کنیم. لوبیاهای خرد شده را با مقداری آب در یک قابلمه می ریزیم و اجازه میدهیم با شعله ملایم خوب بپزند.بهتر است برای پخت لوبیاها آب کمی بریزیم تا زمانی که لوبیاها پختن آب اضافه در قابلمه باقی نماند. حالا پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و با مقدار کمی روغن تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند سپس فلفل دلمه را خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم.بعد از اینکه فلفل دلمه ای و پیاز را خوب تفت دادیم آنها را به لوبیا سبز پخته شده اضافه می کنیم. در اینجا نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه می کنیم و خوب تفتشان می دهیم. حالا سیب زمینی را با مقداری آب در قابلمه ای می گذاریم تا آبپز شوند.

کوکو لوبیا سبز با سیب زمینی

Image result for ‫کوکو لوبیا سبز‬‎

کوکو لوبیا سبز گلاور

بعد از اینکه سیب زمینی ها خوب پخت آنها را در یک کاسه بزرگ رنده می کنیم. تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه خوب می زنیم سپس به سیب زمینی رنده شده اضافه می کنیم. حالا مخلوط لوبیا سبز پخته شده را نیز به ظرف اضافه می کنیم.نمک ، فلفل سیاه ، پودر کاری و زعفران دم کرده را به مایه کوکو لوبیا سبز اضافه می کنیم. مایه کوکو را به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا صاف و یکدست شوند. یک تابه متناسب با مقدار مایه کوکو روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم.اجازه می دهیم روغن کاملا داغ شود سپس مانند کوکوی سبزی تمام مایه کوکو را داخل تابه می ریزیم. با پشت قاشق روی مایه کوکو را صاف می کنیم. حالا درب تابه را می گذاریم و حرارت را کم می کنیم تا کوکو کاملا مغر پخت شود.پس از اینکه سمت زیرین کوکو لوبیا سبز شما طلایی رنگ شد و کوکو کاملا خودش را گرفت آنرا بر می گردانیم تا قسمت دیگرش نیز سرخ شود. چون کوکوی لوبیا سبز یک کوکوی رژیمی است بهتر است از روغن کمی استفاده شود.

کوکو لوبیا سبز جوادجوادی

برای اینکه کوکوی لوبیا سبز شما به اندازه کافی پف کند و حالت پفکی به خود بگیرد باید یک نکته کوچک اما مهم را رعایت نمایید. و آن اینست که تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه خوب بزنید تا کاملا یکدست و صاف شوند. بعد از اینکه تخم مرغ ها را خوب هم زدید باید آنها را به مایه کوکو اضافه کنید.برای تهیه کوکوی لوبیا سبز در قالب های استیل مخصوص باید یک نکته را رعایت کنید که کوکوی شما بعد از آماده شدن به قالب نچسبد. آن نکته این است که قبل از ریختن مواد داخل قالب حتما قالب را با کمی روغن چرب کنید تا زمان خارج کردن کوکو به مشکل بر نخورید.این کوکو هم مانند کوکوی کدو سبز یک کوکوی رژیمی است و برای اینکه این کوکو را بدون روغن تهیه نمایید می توانید آنرا در فر بپزید. برای این کار فر را از قبل روشن کنید و درجه آن روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد بگذارید. قالب فر را کمی چرب کنید و مایه کوکو را داخلش بریزید. بین ۱۵ تا ۲۰ کوکو را در فر قرار دهید تا آماده شود.

کوکو لوبیا سبز تبریزی



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

کوکو اسفناج سیب زمینی

Image result for ‫کوکو اسفناج‬‎

کوکو اسفناج

کوکوی اسفناج به عنوان یک غذای بسیار مغذی و خوشمزه می تواند در منوی غذایی شما قرار بگیرد. کوکوی اسفناج سرشار از ویتامین های گروه A و آهن است. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۳ تا ۴ نفر کوکو اسفناج تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کوکو اسفناج در ادامه با ما  همراه باشید.

مواد لازم کوکو اسفناج
اسفناج ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
پیازچه ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

کوکو اسفناج و پنیر

ابتدا اسفناج و پیازچه را به خوبی می شوییم و خرد می کنیم. حالا پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و با مقدار کمی روغن در یک تابه می ریزیم و خوب تفت می دهیم. پس از اینکه رنگ پیاز تغییر کرد اسفناج و پیازچه را به تابه اضافه می کنیم.مواد داخل تابه را خوب تفت می دهیم تا آب اضافی سبزیجات تبخیر شود. بعد از اینکه آب اضافی سبزیجات تبخیر شد آنها را کنار می گذاریم تا سرد شوند. برای تهیه مایه کوکو سبزیجات تفت داده شده را داخل یک کاسه می ریزیم.توجه داشته باشید که سبزیجات باید به دمای محیط برسند تا هنگام اضافه کردن تخم مرغ باعث سفت شدن تخم مرغ نشوند. حالا تخم مرغ ها را به صورت جداگانه در یک ظرف دیگر می شکنیم و خوب می زنیم و به مواد کوکو اضافه می کنیم.

در اینجا آرد سفید را کم کم اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم تا آرد گوله نشود. ادویه ها ( نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه ) را نیز به مایه کوکو اضافه می کنیم. مواد کوکو را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست و صاف شوند.تابه ای روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد مانند کوکو سبزی مایه کوکو را به صورت کامل داخل تابه می ریزیم. مایه کوکو را با قاشق در همه نقاط تابه به صورت یکسان پخش می کنیم.درب تابه را می گذاریم و حرارت زیر تابه را ملایم می کنیم تا قسمت زیرین کوکوی ما سرخ شود. پس از اینکه سمت زیرین کوکوی اسفناج سرخ شد آن را با دقت بر می گردانیم و اجازه می دهیم سمت دیگرش نیز سرخ شود.برای اینکه کوکوی اسفناج شما به اندازه کافی پف کند باید یک نکته کوچک اما مهم را رعایت نمایید و آن اینست که قبل از اضافه کردن تخم مرغ ها ، آنها را در یک ظرف جداگانه خوب بزنید تا کاملا یکدست و صاف شوند. بعد از اینکه تخم مرغ ها را خوب هم زدید باید آنها را به مایه کوکوی اسفناج اضافه کنید.

کوکو اسفناج سیب زمینی



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

سالاد ماکارونی قالبی

 


Image result for ‫سالاد ماکارونی‬‎

سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی یکی از معروف ترین سالادهای ایرانی است که به صورت غذای اصلی و پیش غذا سرو می شود. این سالاد را می توانید با مواد مختلف و متنوعی تهیه کنید. مواد اصلی سالاد ماکارونی عبارتند از خیارشور ، ماکارونی فرم دار ، سس مایونز و ژامبون. برخی افراد به جای ژامبون داخل سالاد ماکارونی مرغ می ریزند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر سالاد ماکارونی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سالاد ماکارونی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سالاد ماکارونی
ماکارونی فرمی ۳۰۰ گرم
سیب زمینی ۲ عدد
ژامبون ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۵ عدد
خیارشور ۶ عدد
هویج ۳ عدد
نخود فرنگی ۱۰۰ گرم
شوید خشک ۱ قاشق چایخوری
سس مایونز به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

سالاد ماکارونی با تن ماهی

Image result for ‫سالاد ماکارونی‬‎
 

سالاد ماکارونی مجلسی

ابتدا باید برخی از مواد سالاد را بپزیم ، برای این منظور بعد از اینکه پوست سیب زمینی ها و هویج ها گرفتیم آنها را آبپز می کنیم. باید دقت داشته باشید به نحوی این مواد را بپزید که له نشوند و فرم خود را برای زیبایی سالاد حفظ کنند.تخم مرغ ها را نیز به صورت آبپز می پزیم و بعد از اینکه پوست شان را گرفتیم آنها را کنار می گذاریم. حالا ماکارونی فرمی را به همراه مقداری آب داخل قابلمه می ریزیم تا آماده شود. حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا ماکارونی آماده شوند.پس از ۱۰ دقیقه ماکارونی را آبکش می کنیم و اجازه می دهیم آب اضافه ماکارونی کامل خارج شود. حالا وقت آن است که مواد سالاد را خرد و مخلوط کنیم. برای اینکار ابتدا سیب زمینی و هویج را به صورت مربع های کوچک خرد می کنیم.

سالاد ماکارونی با مرغ

و داخل ظرفی که برای تهیه سالاد آماده کرده ایم می ریزیم. سپس تخم مرغ ها را نیز به همین صورت خرد می کنیم. پس از آن ژامبون و خیار شور را نیز به صورت مربع شکل خرد می کنیم و ماکارونی آبکش شده را نیز به ظرف سالاد اضافه می کنیم.پس از آن نخود فرنگی کنسروی ، شوید خشک شده ، فلفل سیاه ، نمک و سس مایونز را به سالاد ماکارونی اضافه می کنیم. باید مواد سالاد را خیلی آرام و با حوصله مخلوط کنیم تا حالت خود را از دست ندهند و خرد نشوند.در پایان سالاد ماکارونی را در یخچال قرار می دهیم تا خوب سرد شود سپس سرو می کنیم. برای تزیین سالاد ماکارونی مانند سالاد الویه می توانیم از مواد و طرح های بسیاری بهره ببریم. برای تزیین سالاد به صورت ساده هم می توانیم از مقداری گوجه فرنگی ، خیار شور و ذرت استفاده کنیم.

سالاد ماکارونی با کالباس

 
بهتر است ۲ ساعت قبل از مصرف سس مایونز را به مواد سالاد اضافه کنید تا سالاد ماکارونی شما تازگی خود را حفظ کند. مثلا اگر می خواهید ۶ ساعت بعد سالاد را سرو کنید بهتر است ۲ ساعت مانده به سرو سس را اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید و سالاد را مجدد در یخچال قرار دهید.اگر می خواهید کالری سالاد ماکارونی شما کمتر باشد و حالت رژیمی به خود بگیرید می توانید مواد دیگری جایگزین سس مایونز که کالری بالایی دارد کنید. برای این منظور بهتر است به جای سس مایونز از روغن زیتون یا مخلوط ماست و آبلیمو استفاده نمایید.
 

سالاد ماکارونی بدون کالباس

نسبت به ذائقه خود می توانید برخی از مواد سالاد ماکارونی را حذف و مواد دیگری جایگزین کنید. مثلا برخی افراد دوست ندارن طعم سالاد ماکارونی شیرین باشد این افراد می توانند هویج را از مواد سالاد حذف کنند و به جای آن از قارچ استفاده کنند.خیلی از افراد سوسیس و کالباس مصرف نمی کنند. این افراد می توانند در سالاد ماکارونی خود به جای استفاده از ژامبون یا انواع کالباس ها از گوشت مرغ یا بلدرچین استفاده کنند. در کل می توانید نسبت به سلیقه خود برخی از مواد حذف و مواد مورد علاقه خود را جایگزین کنید.

سالاد ماکارونی قالبی



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

کوکو عدس هانی شف

Image result for ‫کوکو عدس‬‎

کوکو عدس بادمجان

یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ای که می توانید با عدس تهیه کنید کتلت و یا کوکوی عدس است. عدس یکی از مقوی ترین حبوبات است که مصرف روزانه آن می تواند قوای جسمانی ما را تقویت کند. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۳ تا ۴ نفر کوکو عدس تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کوکو عدس در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم کوکو عدس
عدس ۵۰۰ گرم
سیب زمینی ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
تخم مرغ ۳ عدد
پودر سیر ۱ قاشق چایخوری
آرد سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

کوکو عدسی

ابتدا عدس را از شب قبل یا حداقل چند ساعت قبل در آب می خیسانیم تا نرم شود و راحت تر پخته شود. پس از خیس خوردن عدس آن را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم. سپس سیب زمینی را پوست می گیریم.و سیب زمینی را هم داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم تا عدس و سیب زمینی با حرارت ملایم کاملا بپزند. پس از آماده شدن عدس و سیب زمینی آنها را باید له کنیم . این کار را می توانیم با میکسر یا گوشکوب انجام دهیم.حالا یک کاسه بزرگ برای آماده کردن مایه کوکوی عدس بر می داریم و پیاز را با رنده ریز در آن رنده می کنیم. پیاز رنده شده را با دست فشار می دهیم و آبش را جدا می کنیم. آب پیاز باعث می شود کوکوی ما هنگام سرخ شدن از هم جدا شود.حالا مخلوط سیب زمینی و عدس را به همراه پودر سیر ، نمک ، فلفل سیاه به پیاز آب گرفته شده اضافه می کنیم. تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه خوب می زنیم سپس به مایه کوکو اضافه می کنیم. حالا مواد را خوب مخلوط می کنیم.

کوکو عدس سیب زمینی

Image result for ‫کوکو عدس‬‎

کوکو عدس مامی سایت

زمانی که مواد به خوبی مخلوط و یکدست شدند کم کم آرد سوخاری را اضافه می کنیم تا زمانی که مایه کوکو کمی خودش را بگیرد آرد سوخاری اضافه می کنیم. البته توجه داشته باشید باید به مقداری آرد سوخاری اضافه کنیم که بتوانیم کوکوها را شکل بدهیم.اضافه کردن بیش از حد آرد سوخاری می تواند باعث سفت شدن مایه کوکو شود. حالا نوبت به سرخ کردن کوکوی عدس می رسد. برای این منظور مقداری روغن مایع در تابه می ریزیم و اجازه می دهیم تا کاملا داغ شود.پس از داغ شدن روغن مقداری از مایه کوکو بر می داریم و در دست به صورت دایره شکل حالت می دهیم و کمی صافش می کنیم و داخل روغن می اندازیم. روش شکل دادن کتلت عدس دقیقا مانند کوکوی سیب زمینی است.پس از اینکه قسمت زیرین کوکوها سرخ شد آنها را برمی گردانیم تا قسمت دیگرشان نیز سرخ شود. البته اگر دوست داشته باشید می توانید این کوکو را مانند کوکوی سبزی به صورت یکجا داخل تابه بریزید و سرخ کنید.

کوکو عدس و سیب زمینی

اگر آرد سوخاری در دسترس نداشتید می توانید از آرد نخودچی هم استفاده کنید. برای سوخاری کردن آرد سفید خام هم می توانید آرد را به همراه مقداری کمی روغن داخل یک تابه کوچک بریزید و آنقدر تفت دهید تا رنگش قهوه ای کم رنگ شود.کوکوی عدس به خاطر مواد موجود در آن پس از اینکه کاملا سرخ می شود حالت شکننده ای دارد و مطمئنا هیچ خانمی دوست ندارد کوکوهای خرد شده روی میز غذا بگذارد. به همین دلیل پس از سرخ شدن کوکو با دقت آن را از تابه خارج و در ظرف مورد نظر بگذارید.

کوکو عدس هانی شف



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

سالاد انار و گل کلم

Image result for ‫سالاد انار‬‎

سالاد انار و گردو

در فصل پاییز تهیه چاشنی ها ، غذاها و سالادهایی که با انار درست می شوند افزایش می یابد. مثلا رب انار معروف ترین چاشنی است که با انار تهیه می شود. یکی از خوشمزه ترین سالادهای که با انار می توانید تهیه نمایید سالاد انار است. با مواد لازمی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر سالاد انار و کلم قرمز تهیه نمایید. با دستور آشپزی و طرز تهیه سالاد انار در ادامه با سایت ما همراه باشید.

مواد لازم سالاد انار
انار ۲ عدد
کلم قرمز ۵۰۰ گرم
سس مایونز به مقدار دلخواه
گردو به مقدار دلخواه
گل پر به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

 

سالاد انار و کلم قرمز

ابتدا کلم های قرمز را می شوییم و به صورت رشته های ظریف خرد می کنیم. پس از خرد کردن کلم ها را داخل ظرف سالاد می ریزیم. انار ها را دان می کنیم و به ظرف حاوی کلم اضافه می کنیم. حالا باید سالاد انار را تهیه کنیم.برای اینکا می توانیم از سس مایونز به تنهایی استفاده کنیم یا اینکه سس مایونز را با مقداری ماست میکس کنیم تا سس رقیق تری داشته باشیم. حالا نمک ، فلفل سیاه و گل پر را در سس می ریزیم و خوب مواد را مخلوط می کنیم.در این مرحله سس را داخل ظرف سالاد می ریزیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم به طوری که تمام مواد سالاد آغشته به سس شوند. در پایان گردوها را نیز به سالاد اضافه می کنیم و سالاد را برای اینکه موادش خوب طعم بگیریند چند ساعت در یخچال قرار می دهیم.

سالاد انار و اسفناج

Image result for ‫سالاد انار‬‎

سالاد انار با کلم سفید

سالاد انار را با مواد مختلفی تهیه می کنند و این موضوع بستگی به ذائقه ها دارد. شما به جای کلم قرمز می توانید از مواد دیگری مثل گل کلم یا کلم سفید نیز استفاده کنید. برای سس یالاد هم می توانید از سس های اماده مثل سس هزار جزیره و سس فرانسوری نیز استفاده نمایید.

سالاد انار و گل کلم



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

کوکو ماکارونی مجلسی

Image result for ‫کوکو ماکارونی‬‎

کوکو ماکارونی

ماکارونی به خودی خود طرفداران بسیاری دارد. در این آموزش یک غذای خوشمزه با ماکارونی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم. کوکوی ماکارونی شباهت بسیاری به ته دیگ ماکارونی دارد که با مواد متنوعی می توانید آنرا تهیه نمایید. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۲ تا ۳ نفر کوکو ماکارونی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کوکو ماکارونی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم کوکو ماکارونی
ماکارونی فرمی ۳۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
فلفل دلمه ای ۱ عدد
تخم مرغ ۴ عدد
پیاز ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
جعفری ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

کوکو ماکارونی با پنیر پیتزا

ابتدا ماکارونی را به همراه مقداری آب داخل قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت بالا قرار می دهیم تا آب جوش بیاید ( حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا ماکارونی نرم شود ) بعد از اینکه ماکارونی نرم شد آنرا آبکش می کنیم و کنار می گذاریم.پیاز را نگینی خرد می کنیم و با مقدار کمی روغن داخل یک تابه می ریزیم و تفت می دهیم. رنگ پیاز که تغییر کرد فلفل دلمه ای را نیز خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. بعد از اینکه فلفل دلمه ای را کمی تفت دادیم گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم.در اینجا رب گوجه فرنگی را نیز اضافه می کنیم و مواد را خوب تفت می دهیم تا گوشت بپزد. سپس مخلوط گوشت را کنار می گذاریم تا کاملا سرد شود و به دمای محیط برسد. در اینجا تخم مرغ ها در یک ظرف جداگانه می شکنیم و خوب می زنیم.سپس نمک و فلفل سیاه را به تخم مرغ ها اضافه می کنیم. حالا ماکارونی را به همراه جعفری ساطوری شده به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و در آخر مخلوط گوشت را در زمانی که کاملا سرد شده است به مایه کوکو اضافه می کنیم.

مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. پس از اینکه روغن داغ شد مایه کوکو را مانند کوکوی سبزی کامل در تابه می ریزیم و با قاشق صافش می کنیم.حرارت زیر تابه باید خیلی ملایم باشد تا کوکو کاملا مغز پخت شود. درب تابه را می گذاریم تا سمت زیرین کوکوی ماکارونی سرخ شود. سپس آنرا بر می گردانیم و اجازه می دهیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود . در پایان با سس کچاپ سرو می کنیم.

کوکو ماکارونی بدون فر

اگر مقدار تخم مرغی که داخل مایه کوکوی ماکارونی می ریزید کم باشد باعث می شود که در زمان سرخ کردن ، کوکو از هم باز می شود. نکته دیگر این است که نباید ماکارونی فرم دار درشت انتخاب کنید زیرا امکان باز شدن کوکو زیاد می شود.برای تهیه کوکوی ماکارونی می توانید مانند سالاد ماکارونی از مواد متنوعی استفاده کنید و با سلیقه خود طعم کوکوی ماکارونی خود را بسازید. مثلا می توانید به جای گوشت چرخ کرده از کالباس یا سوسیس استفاده کنید. ضمن اینکه استفاده از قارچ و پنیر پیتزا هم می تواند کوکوی ماکارونی شما را خوشمزه تر کند.

کوکو ماکارونی مجلسی



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

کوکو گل کلم با هویج

Image result for ‫کوکوی گل کلم‬‎

کوکو گل کلم با هویج

در گذشته بیشتر از گل کلم برای تهیه ترشی استفاده می شد ولی امروزه غذاهای زیادی با آن تهیه می شود. یکی از غذاهای خوشمزه ای که می توانید با گل کلم تهیه نمایید کوکوی گل کلم است. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۳ تا ۴ نفر کوکو گل کلم تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه گل کلم در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم کوکو گل کلم
گل کلم ۵۰۰ گرم
جعفری ۲۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
آرد سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
سرکه ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

کوکو گل کلم هانی شف

ابتدا گل کلم را بشویید و خرد کنید سپس آنرا داخل یک قابلمه با مقداری آب جوش قرار دهید تا کاملا نرم شود. یک قاشق غذاخوری سرکه داخل قابلمه بریزید تا بوی نامطبوع گل کلم پخته در فضای منزلتان نپیچد. حدود ۱۵ دقیقه بعد گل کلم ها را آبکش کنید.پس از اینکه گل کلم را آبکش کردید آنرا را ریز خرد کنید ( نباید به صورتی خرد کنید که گل کلم ها له شوند ) . حالا گل کلم ها را می ریزیم داخل یک کاسه بزرگ ، سپس جعفری را به صورت ساطوری مثل سبزی کوکویی خرد می کنیم.و به گل کلم ها اضافه می کنیم. تخم مرغ ها را در یک کاسه جداگانه یک به یک می شکنیم و بعد از اینکه خوب هم زدیم نمک ، فلفل و زردچوبه را به تخم مرغ ها اضافه می کنیم. پس از آن آرد را هم کم کم به تخم مرغ ها اضافه می کنیم.

کوکو گل کلم و قارچ



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

قورمه سبزی با مرغ

 


Image result for ‫قورمه سبزی‬‎

قورمه سبزی با مرغ

 

قورمه سبزی معروف ترین خورش ایرانی است. این خورش را می توان پر طرفدارترین غذای ایرانی محسوب کرد. مواد اصلی خورش قورمه سبزی عبارتند از سبزی خورشتی ، لوبیا قرمز ، لیمو عمانی و گوشت گاو یا گوسفند. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر قورمه سبزی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه خورش قورمه سبزی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم قورمه سبزی
گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
سبزی خورشتی ۵۰۰ گرم
لوبیا قرمز ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
لیمو عمانی ۲ عدد
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

قورمه سبزی خوزستانی

برای اینکه نفخ لوبیا قرمز موجود در خورشت قورمه سبزی را بگیریم باید لوبیا را برای چند ساعت در آب بخیسانیم. اگر امکانش باشد که از شب قبل لوبیا قرمز را بخیسانیم خیلی بهتر است و کاملا نفخش برطرف می شود ضمن اینکه راحت تر پخته می شود.لوبیا قرمز می تواند رنگ خورشت را سیاه کند برای جلوگیری از این موضوع می توانیم حدود ۱۰ دقیقه آن را در آب جوش قرار دهیم سپس آبکش کنیم و کنار بگذاریم. پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و در مقدار کمی روغن در یک قابلمه یا تابه لبه دار تفت می دهیم تا رنگش کمی تغییر کند و طلایی شود.پس از اینکه پیاز نرم شد قطعات گوشت را به آن اضافه می کنیم و گوشت را به مقداری تفت می دهیم تا رنگش کمی تغییر کند. پس از اینکه گوشت کمی پخت لوبیا قرمز را به گوشت و پیاز سرخ شده اضافه می کنیم.

قورمه سبزی با گوشت قلقلی

نکات تهیه قورمه سبزی

قورمه سبزی برای 20 نفر

Image result for ‫قورمه سبزی‬‎

قورمه سبزی مجلسی

سبزی خورشتی شامل جعفری ، تره ، گشنیز ، اسفناج و شنبلیله می باشد. نکته مهم در مورد سبزی این خورش این است که باید کاملا ریز و ساطوری باشد. اگر سبزی به خوبی خرد شده باشد ، تاثیر خوبی روی جا افتادن خورش شما خواهد داشت.نکته دیگر این است اگر می خواهید ظاهر خورش شما زیباتر و خوش رنگ تر باشد بهتر است از سبزی تازه استفاده کنید. البته برای سرعت در تهیه خورش قورمه سبزی می توانید از سبزی خشک یا سبزی فریز شده هم استفاده نمایید.توصیه مهمی که برای سلامتی شما هم ضروری است این است که سبزی خورشتی را به صورت سرخ نشده در فریزر نگهداری نمایید زیرا هم سالم تر و خوشرنگ تر می ماند هم اینکه اگر روغن یخ بزند می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

قورمه سبزی خوشمزه

برای طعم دار کردن قورمه سبزی از چاشنی های مختلفی استفاده می شود که مهم ترین این چاشنی ها لیمو عمانی است. در صورتی که لیمو عمانی در دسترس تان نیست می توانید از آبغوره و آب نارنج هم برای ترش کردن مزه قورمه سبزی استفاده کنید.توصیه می شود از گرد لیمو عمانی یا همان لیمو عمانی پودر شده برای طعم دهی به قورمه سبزی استفاده نشود زیرا رنگ خورشت را کِدِر و تیره می کند. در برخی موارد هم برای طعم دهی به قورمه سبزی ار رب انار استفاده می شود که در این موارد باید حتما از رب انار ترش استفاده شود تا طعم خورش بد نشود.

قورمه سبزی با مرغ



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

آش جو با گوشت

 


Image result for ‫آش جو‬‎

آش جو با گوشت

آش جو یکی از معروف ترین آش های ایرانی است که در مناطق مختلف کشور به روش های مختلفی طبخ می شود. این آش متعلق به استان مرکزی است. مواد اصلی تشکیل دهنده آش جو سبزی آشی ، حبوبات ، جو و کشک هستند. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۶ نفر آش جو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش جو در ادامه با ما همراه باشید.

 

مواد لازم آش جو
جو ۱ پیمانه
سبزی آش ۱ کیلوگرم
لوبیا چیتی نصف پیمانه
عدس نصف پیمانه
نخود یک پیمانه
پیاز داغ به میزان لازم
نعناع داغ به میزان لازم
کشک به میزان لازم
زعفران به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

آش جو پرک

Related image

آش جو تهران

در ابتدا بهتر است حبوبات را قبل از شروع به آشپزی چند ساعت در آب بخیسانیم تا نفخ شان برطرف شود ضمن اینکه این کار باعث می شود که حبوبات راحت تر پخته شوند. جو ، لوبیا چیتی و نخود را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم.حرارت را روی متوسط می گذاریم تا حبوبات زودتر پخته شوند ( حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد تا حبوبات پخته شوند ) . پس از مدتی عدس را نیز اضافه می کنیم. دلیل اینکه عدس را حدود ۱ ساعت بعد به دیگر حبوبات اضافه می کنیم این است که عدش زودتر از باقی مواد می پزد.در اواخر پخت حبوبات می توانیم برای طعم دهی بهتر مقداری آب گوشت به آش اضافه کنیم . بعد از اینکه حبوبات پخت نوبت اضافه کردن سبزی است. سبزی آش را پس از شستشو به خوبی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.در اینجا زعفران دم کرده را به همراه نمک و فلفل سیاه به آش جو اضافه می کنیم. سپس نیمی از پیاز داغ و نعناع داغ را به آش اضافه می کنیم. درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم حدود ۴۵ دقیقه آش به آرامی جا بیفتد.حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به پایان پخت آش ، کشک را با مقداری آب جوش رقیق می کنیم و به آش جو اضافه می کنیم. در صورتی که می خواهید آش جو بدون کشک تهیه نمایید می توانید این مرحله را از دستور پخت خود حذف نمایید.

آش جو با کشک

سبزی آش جو شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد. می توانید از سبزی فروشی ها سبزی آماده و خرد شده آشی تهیه نمایید. بهتر است اسفناج یا برگ چغندر را به صورت درشت تر از باقی سبزیحات آشی خرد کنید.آش جو در اراک با سیراب و شیردان طبخ می شود و طعم خاصی دارد البته بخاطر وجود سیرابی برخی افراد علاقه ای به این آش ندارند. در صورتی که سیرابی دوست ندارید می توانید از گوشت هم در آش جو استفاده کنید که طعم خوبی به این آش می دهد.

آش جو با گوشت



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

گل کالانکوا

 

کالانکوئه
 

نام انگلیسی

Kalanchoe
 

نام علمی

Kalanchoe spp
 

فارسی رایج

کالانکوئه
 

فارسی اصیل

ندارد
 

معیار زیبایی

گل
 

رنج قیمت

15000
 

از خانواده

Crassulaceae
 

خاستگاه

ماداگاسکار
 
  
 
سلام دوستان عزیز با گل زیبای کالانکوئه در خدمتتون هستم میخواستم یک گل محبوب رو بهتون معرفی کنم.این جنس دارای حدود ۱۲۰ گونه مختلف بوده که شامل گیاهان چندساله گلخانه ای است.گونه ای از این گل هرسال درشروع هوای خنک پاییز وارد بازار میشه و به خاطر طول عمر گل و مقاومت به خشکی و سرما ، تنوع گل بسیار محبوب  هستش…. و بقیه گونه ها به خاطر ظاهر و مقاومت به خشکی به عنوان گیاهی گوشتی به فروش می رسد.گونه های این جنس به علت سهولت پرورش آنها و برگ های گوشتی و گل های زیبا، مورد توجه می باشد. چند گونه مهم این گیاه به شرح زیر است:

۱-   K. tomentosa( کالانکوئه کرک دار): برگ های آن به طور متراکم با کرک های سفید کوتاهی پوشانده شده و کناره های آن نیز دارای لکه های قموه ای رنگ است. گل های این گیاه از نظر زیبایی در مقایسه با برگ ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

کالانکوئه کرکدار

کالانکوئه کرکدار

۲-   K. blossfeldiana: این همان گونه ی معروف کالانکوئه هستش که هوای خنک وارد بازار میشود ! بومی ماداگاسکار است. ارتفاع و گسترش آن حدود ۳۰ سانتی متر. برگ ها سبز روشن و گوشتی به شکل تخم مرغی پهن که لبه آنها به سمت بالا برگشته است. کاسه گل، ارغوانی مایل به سبز و جام گل ارغوانی است. گل های آن در رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید وجود دارد. در شرایط روز کوتاه به گل می رود و به طور معمول فصل پیدایش گل از اوایل پاییز تا شروع هوای گرم است.متاسفانه  این گونه وقتی وارد منزل بدون نور و بدون تهویه بشه گلهاش زود میریزن وگل نمیده اصلا ، باید توجه کرد این گل برای کنار پنجره باز ، تراس، بالکن و پشت پنجره و فلاور باکس مناسبه …

کلانکوئه

کلانکوئه

۳-   (K. daigremontiana(syn. Bryophyllum daigremontiana: این گونه زنده زا است و قدیمیا بهش اشک تمساح میگن،و از طریق گیاهچه های کوچک که روی لبه برگ های آن تشکیل می شود افزایش می یابد.

گل اشک تمساح

گل اشک تمساح

K. pinnataوK. daigaraiاز دیگر گونه های کالانکوئه هستند که زنده زا می باشند. گیاهان زند زا گیاهانی هستند که از طریق غیرجنسی به خودی خود افزایش می یابند. روی هر یک از دندانه های برگ گیاه، عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک رویان برگساری کوچک است، تشکیل می شود و در اطراف برگ ها این اعضاء به گیاهان شکل خاصی می دهند. رویان ها پس از پراکنده می شوندو در آنجا شروع به رشد و نمو می کنند.

 

گلدهی:گلدهی کالانکوئه (K. blossfeldiana) از اواسط پاییز تا شروع گرما است و به طور معمول در نخستین روز های پاییز جلب نظر می کند. کالانکوئه یک گیاه روز کوتاه است و برای شروع گل انگیزی، فقط به دو روز کوتاه (شب بلند) نیاز دارد. افزایش تعداد روزهای کوتاه منجر به افزایش تعداد گل آذین می شود.پس از گلدهی، می توان دوباره در منزل آن را به گل نشاند که باید ساقه را از محلی که گل ندارد هرس کرد و گلدان را در هوای خنک و روز کوتاه قرار داد.ولی اکثر ملت چون این قضیه رو بلد نیستن نمیتونن توی خونه به گل بیارن این گل زیبا رو ، و مجبورن دوباره برن بخرن، خوب عزیزم یاد بگیر این چیز ها رو دیگه …..

 

دما : دمای مناسب برای رشد کالانکوئه ۲۰-۱۸ است. در دماهای کمتر از ۱۶ گلدهی به تأخیر می افتد و در دماهای بالاتر از ۲۲ سرعت رشد در بعضی رقم ها کاهش و در برخی افزایش می یابد. در دمای ۲۷ در همه رقم ها گلدهی به تأخیر می افتد.

آبیاری: بین دو آبیاری باید خاک خشک شود ولی به علت گلدار بودن و بیرون کاشتن متوسط روزانه آبیاری می شود. بهتر است قبل از آبیاری خاک رو چک کنید تا از ریزش گلها به خاطر اب زیاد جلوگیری بشه.

در تحریک گلدهی، از پوشش چادری تیره استفاده می شود. از آنجا که اگر این عمل در بعدازظهر شروع شود در زیر پوشش دما زیاد بالا می رود، بهتر است این عمل از ساعت ۷ بهداز ظهر شروع و در ساعت ۱۰-۹ صبح پوشش برداشته شود. در تابستان باید با پوشاندن سطح گلخانه شدت نور کاسته شود. نوسانات رطوبت خاک برای کالانکوئه باید کم باشد و خاک به طور یکنواخت مرطوب باشد. اگر در محیط کشت لکه هایی خشک باقی بماند رشد غیریکنواخت و گلدهی درهم و نامنظم خواهد بود. خاک باید ۵۰ درصد ماده آلی داشته باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد، چون ریشه این گیاه افشان است. PHخاک باید ۵/۶-۵/۸ باشد. از کاربرد فسفر بیش از حد باید خودداری شود، چون باعث کاهش جذب عنصر روی می شود که مشکلات جدی را به دنبال دارد.

افزایش :افزایش کالانکوئه با قلمه ساقه و بذر به آسانی امکان پذیر است. گیاهان مادری که از آنها قلمه گرفته می شود باید در شرایط طول روز بلند پرورش یابند تا به حال رویشی باقی بمانند. قلمه انتهایی ساقه را که دارای چند جفت برگ بالغ است جهت افزایش بکار می برند. قلمه ها را پس از تهیه، به مدت ۳-۲ روز در گوشه ای قرار می دهند تا در محل بریدگی پینه تشکیل شود. سپس آنها را در محیط کشتی که دارای زه کشی و تهویه خوب باشد کشت می کنند. جهت ریشه دهی استفاده از تنظیم کننده رشد لازم نیست. کمترین رطوبت برای بستر کاشت لازم است و نباید زیاد آب داده شود. دمای مناسب برای بستر ۲۵-۲۱ است. در شرایط مناسب، از زمان کاشت قلمه تا گلدهی ۱۷-۱۳ هفته زمان لازم است. کاشت بذر در مورد برخی رقم ها که تفرقه صفات کمتری از خود نشان می دهند عملی است. بذر ها بسیار ریز هستند و از دی ماه تا تیر ماه کاشته می شود ولی برخی پرورش دهندگان در طول سال به تدریج بذرها را کشت می کنند تا قابلیت تولید در تمام طول سال را داشته باشند. بذر برای تندش نیاز به نور دارد، بنابر این نباید روی بذر پوشانیده شود. گونه های دیگر کالانکوئه از طریق پاگیاه و گیاهکهای اطراف برگ قابل افزایش است.راه بهتر برای برخی گونه ها استفاده از پیازچه هاییه که کنار برگ ها درمیاد و میوفته رو خاک و خودش همونجا سبز میشه.

قلمه کالانکوئه

قلمه کالانکوئه

جوانه زنی پیازچه ها

جوانه زنی پیازچه ها

پیازچه های کالانکوئه

پیازچه های کالانکوئه

 

ناهنجاری های فیزیولوژکی

 

دوستان عزیز ناتوانی در گلدهی، گلهای بدشکل و یا کاهش تعداد گل در گل آذین، در اثر دماهای خیلی بالا یا پایین ایجاد می شود. نور زیاد باعث ایجاد رنگ غیر عادی در برگ ها می شود و مقدار آنتوسیانین در برگ ها افزایش یافته و برگ ها با رنگ قرمز نامطلوبی ظاهر می شوند. اگر تعداد روز های کوتاه ناکافی باشد، گل آذین غیر عادی خواهد بود و براکته های پوسته ای کوچک، در گل بزرگ شده و مشابه برگ می شوند. این پدیده به نام فیلودی ( برگسانی) معروف است.

کالانکوئه

کالانکوئه

گل کالانکوا یکی از گیاهان بهاری بسیار زیبا با گلهای جذاب است و در محیط آپارتمان و در گلدان سریع رشد می‌کند و تکثیر می‌یابد. نور متوسط تا زیاد، دمای 18 تا 29 درجه، خاک همیشه خیس و قلیایی از شرایط نگهداری گل کالانکوآ در گلدان است.
کالانکوآ یکی از زیباترین گیاهان بهاری است و به دلیل گل‌های رنگارنگ و متنوع طرفداران زیادی داشته و از محبوبیت بالایی برخوردار است. گل‌های کالانکوا در رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، گل‌بهی، زرد و سرخابی وجود دارد و در شرایط مناسب محیط معمولا 6 تا 8 ماه گل دارد. همچنین شما می‌توانید به راحتی گل خود را نگهداری نموده و برای سال بعد مجددا از زیبایی آن لذت ببرید. برای آشنایی با شرایط نگهداری گل کالانکوا و نحوه قلمه زدن آن با ستاره همراه شوید.

گیاه کالانکوا
شرایط نگهداری گل کالانکوا

خاک: خاک مناسب برای کاشت کالانکوا، خاک سبک، با زهکشی بالا است و بهتر است با پرلیت مخلوط شود. همچنین خاک مناسب برای قلمه زدن کلانکوا ترکیبی از یک قسمت پیت، یک قسمت خاکبرگ یا کمپوست و دو قسمت ماسه نرم است. آبیاری: کالانکوا نیاز به آبیاری منظم دارد و لازم است در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود. در فصل تابستان هفته‌ای دو بار آبیاری و در زمستان هفته‌ای یکبار آبیاری مناسب است. توجه داشته باشید گیاه به آبیاری زیاد حساس است و باعث له‌شدن و پوسیدگی ریشه می‌شود. نور: گیاه به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و چون جزو گل‌های روز کوتاه است، توصیه می‌شود در فصل تابستان که طول روز طولانی است حتما گیاه را چند ساعت زودتر در محیط تاریک قرار دهید. همچنین لازم به ذکر است نور مستقیم آفتاب در فصل بهار و تابستان برگ‌های گیاه را می‌سوزاند، اما آفتاب زمستان به ویژه از پشت پنجره کاملا برای گیاه مناسب است. دما: بهترین دما برای این گل زیبا، در شب 18 درجه سانتیگراد و در طول روز حدود 29 درجه سانتیگراد است. با این وجود کالانکوا جزو گیاهان مقاوم است و نوسانات دما محیط را تحمل می‌کند. تعویض گلدان: با توجه به رشد گیاه لازم است گلدان هر دو تا سه سال یکبار تعویض شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاه فصل بهار است. کوددهی: کود مورد نیاز گیاه را می‌توان از کود مایع رقیق شده و یا کود شیمیایی موجود در بازار به میزان 3 گرم در لیتر، هردو هفته یکبار از خرداد تا شهریور استفاده نمود.
مقالات مرتبط: کاشت گل برای عید؛ نکات و توصیه‌های مهم

مشخصات ظاهری و گیاه شناسی گل کالانکوا

گیاه کالانکوا دارای گونه‌های متعددی است و تاکنون 200 گونه از آن شناسایی شده است. گونه‌ای که بیشتر در ایران پرورش می‌یابد دارای برگ‌های گوشتی و آبدار، به رنگ سبز روشن و تخم مرغی شکل است که لبه آن‌ها به طرف بالا برگشته است و به خانواده کاکتوس‌ها شباهت زیادی دارد. گل‌های کالانکوا غالبا قرمز کم رنگ و لوله‌ای شکل بوده و به صورت خوشه از اواسط زمستان تا اواسط بهار ظاهر می‌شوند.

نگهداری گل کالانکوا در گلدان
نحوه قلمه زدن کالانکوا

تکثیر گل کالانکوا بسیار ساده است و به روش کاشت بذر و قلمه زدن میتوان آن را تکثیر نمود. مراحل قلمه زدن کالانکوا به شرح زیر است:
  1. در ابتدا از گیاه مادری سالم و بدون آفت، قلمه‌های انتهایی ساقه را به طول ۵/۷ سانتیمتر با یک چاقوی تیز جدا کنید.
  2. سپس به مدت ۲ تا ۳ روز قلمه‌ها را در محلی به دور از تابش مستقیم نور خورشید با دمای ۲۰ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگاه دارید تا در محل بریدگی‌ها، گال (برجستگی گردی در انتهای ساقه به قطر چند میلیمتر) تشکیل شود.

    قلمه کالانکوا
  3. بعد از تشکیل گال، قلمه‌ها را به آرامی به گلدان مورد نظر حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس انتقال دهید.
  4. توصیه می‌شود برای کاشت قلمه‌ها از گلدان‌های با قطر 9 سانتیمتر و کمتر استفاده کنید. گلدان را در دمای ۲۱ تا ۲۰ درجه سانتیگراد، با نور مناسب و کافی ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید.
  5. لازم است خاک گلدان همواره مرطوب و نه خیس باشد. بعد از گذشت چند روز قلمه‌ها ریشه‌دار شده و گیاه جدید شروع به رشد می‌کند.

قلمه گل کالانکوا
بهترین زمان برای قلمه زدن گل کالانکوا از اواسط تا اواخر بهار است. امیدواریم این گل زیبا را در منزل بکارید و از نگهداری آن لذت ببرید.

 

گل کالانکوا



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

لاغری سریع در 3 روز

 

آیا موز باعث چاقی شما می شود؟شما احتمالا بارها از متخصصین تغذیه شنیده باشید، که باید از خوردن موز ،به خصوص هنگامی که در رژیم غذایی برای کاهش وزن هستید، اجتناب کنید چون حاوی مقادیر زیادی از قند است و من می دانم که مردم زیادی، از خوردن موز دچار هراس می شوند، چون معتقدند که این میوه آنها را چاق می کند ، در حالی که این درست است که موزها حاوی قند هستند، آنها می توانند فقط باعث افزایش وزن شما شوند، اگر شما مراقب نباشید، که چقدر کالری مصرف می کنید و آنها را با چربی ها ترکیب می کنید.لاغری سریع
 
 لاغری سریع و آسان
 
 لاغری سریع در 3 روز با موز
 
میوه خورها کسانی هستند که فقط میوه های تازه و ایده آلی برای حفظ بدن خود می خورند آنها بیشتر تناسب اندام دارند و در واقعیت،هر هفته از ده ها موزاستفاده می کنند راز آنها این است که از غذاهای چرب زیادی استفاده نمی کنند که وقتی با مواد غذایی شیرینی مثل موز می خورید،به سلول های چربی متصل نشوند بنابراین می توان گفت، که اگر شما میزان چربی ای را که استفاده می کنید،کنترل کنید، می توانید با خیال راحت و بدون احساس عذاب وجدان،از این میوه خوشمزه استفاده کنید درحقیقت، با اضافه کردن این میوه، به رژیم غذایی خود ،هضم را بهبود می بخشید، سموم اضافی را از بین می برید و باعث درخشش پوستتان می شود ، بحث این بخش از تناسب اندام و کاهش وزن نمناک در مورد برنامه ای است برای لاغری سریع در 3 روز با خوردن همین میوه خوشمزه یعنی موز.
 
  
 
 لاغری سریع ران و شکم
رژیم لاغری 3 روزه با این میوه
 

مزایای سلامتی موز:

موزها مزایای شگفت انگیز بسیار زیادی دارند که خلاصه کردن آنها در چند جمله، کار دشواری است اما به برخی از اصلی ترین آنها خواهیم پرداخت :
  • سرشار از پتاسیم، دارای ویتامین های B و منیزیم هستند، که شامل چربی و کلسترول نمی باشد.
  • موز برای تقویت قلب و استخوان ها ،سیستم عصبی و کلیه های شما خوب هستند و خلق و خو و سیستم ایمنی را بهبود می بخشند.
  • رژیم کاهش وزن موز،یک روش سریع و خوشمزه برای کم کردن وزن ،بدون نیاز به خوردن غذاهای کسل کننده و بدون مزه است.
  • موز می تواند به تولید سروتونین در بدن کمک کنند ، که بعنوان ((هورمون شادی)) شناخته شده است بنابراین زمانی که شما مشغول انجام این رژیم هستید، هیچ ناراحتی و افسردگی را حس نمی کنید و این یک عنصر کلیدی در هر رژیم غذایی موفق است.
اگر از آنچه می خورید متنفر باشید، بدن شما نیز در برابر آن مقاومت می کند و از مواد مغذی که باید از آن جذب کند، را دفع می کند به عبارت دیگر،اگر از وعده های غذایی خود لذت ببرید،با مواد غذایی که میل می کنید، احساس راحتی و خوشحالی کنید،چربی فقط ذوب می شود و شما احساس قدرت و انرژی می کنید پیروی کردن از این رژیم غذایی، بسیار راحت و آسان است فقط 3،4روز زمان می برد و شما می توانید، تا 4 کیلوگرم وزن کم کنید.
 
 لاغری سریع با موز
 لاغری 4 کیلویی تنها در سه روز با میوه موز
 

منوی اصلی و برنامه این رژیم غذایی لاغری سریع 3روز با موز:

برای 3 تا 4 روز آینده، 3 تا 5 موز را با 3یا 4 فنجان شیر کم چرب مخلوط کنید و میل کنید اگر شیر دوست ندارید، میتوانید شیر بادام را که اخیرا خیلی محبوب هم شده است امتحان کنید در صورت تمایل می توانید ماست ساده را نیز جایگزین کنید همچنین می توانید، آنها را به طور جداگانه بخورید. می توانید فقط یک موز و یک فنجان شیر را با چند قطعه یخ مخلوط کنید و بنوشید اگر موزها را قبل از استفاده فریز کنید و شیر را بجوشانید، یک بستنی خوشمزه به دست می آورید که یک معجون و درمان گر عالی در یک روز داغ تابستان است.
 
  لاغری سریع با میوه
 با موز تنها در سه روز وزن خود را کاهش دهید
 

منوی رژیم غذایی و لاغری در 7 روز با موز:

این نسخه از رژیم غذایی موز، میتواند شما را بسیار لاغر کند نه تنها به کاهش وزن کمک میکند، بلکه یک پاک کننده طبیعی نیز می باشد همه ی آن چیزی که شما نیاز دارید، موز ، چای سبز و دو عدد تخم مرغ است.
هر روز به هر میزانی که دوست دارید، چای بنوشید و برای متعادل کردن مصرف پروتئین در این 7 روز، تخم مرغ را به آن اضافه کنید پس از اتمام این رژیم غذایی، مطمئن شوید که به تدریج به عادت غذا خوردن معمولی خود برمی گردید ، به خودتان 2یا 3 روز استراحت بدهید ، تا بدنتان ریکاوری شود.
از خوردن غذاهای فرآوری شده، چربی ، قند یا الکل اجتناب کنید و در عوض، خوردن سبزیجات و میوه های تازه را شروع کنید دفعات غذایی خود را افزایش و حجم آنها را کاهش دهید.
 
شکستن قوانین نیز می تواند روش خوبی در کاهش وزن باشد. برای اینکه راه تقلب در کاهش وزن را به شما نشان دهیم، مجموعه ای از قوانین کاهش وزن را گرد آورده ایم.
 
شکستن این قوانین کاهش وزن حقیقتاً به نفع شما است. چیزی نیست که به آن افتخار کنم، اما وقتی دبیرستان می رفتم گاهی در امتحانات از روی دست همکلاسی هایم تقلب می کردم. البته بیشتر اوقات این اتفاق هنگام امتحان ریاضی می افتاد. من از ریاضی متنفرم .اما بر خلاف چشمهایم که موقع امتحان همه جا می چرخید، چیز خوبی از آب درآمدم. حالا یک بزرگسال سالم شاغل هستم و هرگز دستگیر نشده ام.

خوب به اندازه کافی بانمکی کردم. شکستن قوانین نیز می تواند روش خوبی در کاهش وزن باشد. برای اینکه راه تقلب در لاغر شدن را به شما نشان دهیم، مجموعه ای از قوانین کاهش وزن را گرد آورده ایم که، خواهش می کنیم از آنها پیروی نکنید و به جای آن راهکارهایی را به شما یاد می دهیم تا به طرز موثر تری چربی های اضافی را از دست بدهید.
  
فقط ورزشهایی که موجب افزایش ضربان قلب می شوند، انجام دهید

 
البته وزش شدید و شرکت در کلاسهای اسپینینگ (دوچرخه ثابت ) باعث افزایش ضربان قلب شما شده و کالری بیشتری در مقایسه با انجام حرکات یوگا می سوزاند، اما باید مطلبی که از نظر علمی اثبات شده درباره ورزشی که سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را کاهش می دهد، بگویم. چرا حفظ آرامش اینقدر مهم است؟ طبق یک مطالعه درباره نوسان میزان هورمونها و تاثیر آن بر رفتار افراد (Psychoneuroendocrinology)  مشخص شده، هرچه میزان کورتیزول بیشتری در بدن شما ترشح شود، شما گرسنه تر و چاق تر خواهید شد.
 
حرف آخر، برای اینکه تن سالمی داشته باشید، شما نیازدارید، فعالیت داشته باشید و به دور از استرس باشید. پس ورزشهای شدید خود را کنار نگذارید، اما حتماً زمانی مثلاً حداقل یک روز در هفته را هم به حرکات آرامبخش مثل یوگا اختصاص دهید. 
 
دسر نخورید

 
اگر فکر می کنید که با نخوردن شیرینی و بستنی لاغر می شوید، کاملاً در اشتباهید. کنار گذاشتن همه شیرینی ها یک ذهنیت قدیمی است، خوردن شیرینی در زمانهای تفریح و موقعیتهای اجمتماعی مکتب فکری عالی است که، به شما اجازه می دهد شیرینی خورده و از خوردن آن لذت ببرید. دان جکسون بلنتر  (Dawn Jackson Blatner) متخصص تغذیه و رژیم درمانی در کتابش با عنوان، رژیم من بهتر از رژیم تو است می گوید، به جای تنها نشستن و شیرینی خوردن از وقت خود استفاده کنید.

سعی کنید به یک کافی شاپ بروید و از شیرینی خود به همراه صرف یک لیوان چای سبز لذت ببرید. اینکار احتمال زیاده روی در خوردن را کم کرده  و به شما کمک می کند به شیرینی خوردن به عنوان یک تفریح نگاه کنید. 
 
از مصرف گلوتن پرهیز کنید

 
ایزابل اسمیت (Isabel Smith) متخصص تغذیه می گوید، عدم مصرف گلوتن (گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود) ممکن است مد روز باشد. اما به ندرت کاهش وزن را تضمین می کند. به جای آن سعی در کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده مثل غلات شیرین و بیسکوئیت داشته باشد.

یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات و عاری از غذاهای فرآوری شده به طرز موثرتری به کاهش وزن شما کمک می کند، تا عوض کردن غذاهای گلوتن دار با انواع بدون گلوتن. با این کار مواد مغذی بیشتری هم دریافت می کنید. 
 
باید ورزش شکم انجام دهید تا شکم خوش فرمی داشته باشید

 
انجام دراز و نشست به امید داشتن شکم خوش فرم مثل خواندن جزوه های اشتباه برای یک امتحان است. ممکن است سخت تمرین کنید، اما تلاش شما بی نتیجه است. مربی افراد مشهور و نویسنده کتاب اینو بخور اونو نخور!، مارک لانگووسکی (Mark Langowski ) در طول ده سال گذشته حتی یکبار هم دراز و نشست انجام نداده، ولی شکم شش تکه خوش فرمی دارد. چطور ممکن است؟ او مدتها پیش دریافته که مهمترین نقش در کاهش وزن قابل مشاهده، در قسمت شکم را رژیم غذایی مناسب دارد.  
 
نکته: اگرچه ممکن است ورزش تاثیر زیادی در کاهش وزن نداشته باشد، اما برای داشتن اندام باریک نیاز به رفتن به باشگاه دارید. سعی کنید روزانه 60 دقیقه ورزش متوسط یا 30 دقیقه ورزش سنگین انجام دهید. 
 
تا یک ساعت پس از بیدار شدن صبحانه بخورید

 
برای سالها کارشناسان کاهش وزن عقیده داشتند که، بهترین زمان برای خوردن صبحانه حدودا تا یک ساعت پس از بیدار شدن است. به این دلیل که هرچه شما خوردن صبحانه را به تعویق بیاندازید،  قند خونتان بالاتر خواهد رفت و برای رفع گرسنگی  احتمال اینکه غذای پرکالری و با ارزش غذایی پایین  انتخاب کنید، بیشتر خواهد بود.

اما یک موج جدید از تحقیقات پیشنهاد می کند که، زمان خوردن صبحانه را به تعویق بیندازید. تا دوره طبیعی ناشتا بودن را که در واقع از زمان خواب شما شروع می شود، افزایش دهید. چرا؟ وقتی که شما اولین وعده غذایی خود را دیرتر شروع می کنید، به صورت طبیعی زمان کمتری برای خوردن و نوشیدن در طول روز دارید. و طبق یک مطالعه درباره متابولیسم سلولی، استفاده از این روش ممکن است باعث کاهش وزن شود، حتی اگر در طول روز غذای بیشتری مصرف کنید. برای دستیابی به نتایج بهتر، بایستی بین آخرین وعده غذایی شب گذشته و اولین وعده روز بعد، 12 ساعت فاصله باشد.
 
از مصرف لبنیات پرچرب پرهیز کنید

 
برای چندین دهه مصرف لبنیات کم چرب یا بدون چربی به جای انواع پرچرب آن توصیه شده است، اما گزارشی از مجله طب تغذیه مبحث متقاعد کننده ای درباره انتخاب لبنیات با کالری بالا دارد. پرفسور جسیکا اسمیت (Jessica Smith ) می گوید، وقتی افراد از محصولات لبنی کم چرب استفاده می کنند، میزان مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهند که، ممکن است منجر به افزایش وزن شود.برای اینکه در زندگی لاغر بمانید، به جای استفاده از لبنیات کم چرب از انواع 2% چربی آن استفاده کنید و مصرف ماست پرچرب را با انواع کم کالری آن جایگزین کنید. 
 
زیاد خود را وزن نکنید

 
بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه به مراجعین خود توصیه می کنندکه، بیشتر از یک تا دو بار در هفته خود را وزن نکنند. چک کردن بیش از حد وزن تبدیل به یک شکنجه روزانه خواهد شد، کمتر خود را وزن کنید و احتمالاً وزنتان هم کمترخواهد شد. این به نظر منطقی می رسد. اما یافته های دانشگاه کورنل (Cornell University) در سال 2015 نشان می دهند که، دوری از ترازو ممکن است بهترین رویکرد در کاهش وزن نباشد.

طبق نظر دیوید لویتسکی (David Levitsky) سرپرست نویسندگان این مقاله افرادی که روزانه خود را وزن می کنند و نتایج را ثبت می کنند به احتمال بیشتری وزن کم می کنند، به نسبت افرادیکه کمتر خود را وزن می کنند. این روش شما را مجبور می کند  نسبت به ارتباط بین خوردن و وزنتان هوشیار باشید. قبلاً تصور می شد که نباید خودتان را روزانه وزن کنید، اما این درست برعکس است. ما تصور می کنیم وزن کردن یک مکانیسم آماده کنند است که، شما را نسبت به غذا هوشیار کرده و شمارا قادر می سازد تا غذاهایی انتخاب کنید که مناسب وزنتان است.
  
مصرف کربوهیدراتها را کاهش دهید

 
برخلاف آنچه تا به حال شنیده اید، لازم نیست غذاهای کم کربوهیدارات مصرف کنید تا وزنتان کاهش یابد. کربوهیداراتهای پیچیده مثل حبوبات، سیب، کینوآ یا خاویار گیاهی( نوعی گیاه خوراکی که شبیه غلات است ولی از خانواده اسفناج می باشد، برای افراد دیابتی و کسانی که به پروتئین گندم حساسیت دارند، مناسب است) دشمن شما نیستند، بلکه کربوهیدارتهای ساده و تصفیه شده هستند که باید مراقبشان باشید.

کربوهیدراتهای تصفیه شده به سرعت هضم شده و سطح قند خون را بالا می برد و سبب افزایش احساس گرسنگی می شود، در حالیکه کربوهیدراتهای پیچیده فیبردار به کندی هضم شده سطح قند خون را ثابت نگه می دارند و به کاهش وزن کمک می کنند.  
  
میان وعده مصرف نکنید

 
برخی رژیمها سیاست سفت و سختی در خصوص نخوردن میان وعده دارند که، اگر صادقانه بگویم دیوانگی محض است!. ریزه خواری در طول روز میزان قند خون را کنترل می کند. وقتی میان وعده مصرف نمی کنید، گرسنه می شوید و غذاهایی انتخاب می کنید که اگر گرسنه نبودید، آنها را انتخاب نمی کردید و همین مانع کاهش وزن شما خواهد شد.

برای انتخاب میان وعده ها به دنبال خوراکیهای سرشار از فیبر، پروتئین یا چربی های سالم باشید. این مواد مغذی همگی به هضم آهسته غذا کمک می کنند و ما را سیر نگه می دارند. مغزها (گردو ، بادام، فندق) سبزیجاب با هوموس ( نوعی پیش خوراک مدیترانه ای که از پوره نخود، روغن زیتون و ارده  تهیه می شود) یا یک تکه میوه با کره مغزها ( کره بادام زمینی یا پسته ) مطلوب من هستند. 
 
کالری مصرفی خود را محاسبه کنید
 

در دوره ای زندگی می کنیم که، به آسانی می توانیم با استفاده از برنامه های موجود محاسبه کنیم که یک تکه نان چند کالری دارد. اما برخلاف سادگی این کار، ثبت هر چیزی که در دهان می گذارید برای همه افراد واقع بینانه نیست، و این امر کاملاً قابل قبول است. اگر شما هم از این دسته افراد هستید. به جای آن که مرتبا محاسبه کنید، به حجم غذای داخل بشقابتان توجه کنید. من به هیچ یک  از مراجعینم محاسبه میزان کالری غذایی را پیشنهاد نمی کنم. به جای آن می گویم که 50% از حجم بشقابشان در هر وعده باید از سبزیجات غیر نشاسته ای مثل کلم، بروکلی و هویچ باشد.

با این روش مطمئن می شویم که، میزان مناسبی از فیبر دریافت کرده اند که موجب سیری می شود و وزن آنها را ثابت نگه می دارد. تحقیقات هم این ادعا را تایید می کند. یک مطالعه در دانشگاه یانگ Brigham Young) University College ) نشان داده که زنانی که فیبر بیشتری مصرف می کنند، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض خطر افزایش وزن هستند، نسبت به زنانی که این ماده غذایی را کمتر مصرف می کنند و احتمالا، به همین دلیل میزان کالری دریافتی روزانه آنها نیز کمتر است.
  
همه غذاها را در حد تعادل مصرف کنید

 
تقریبا، همه افراد این توصیه را شنیده اند که مصرف هرچیز و همه چیز تا زمانی که تعادل رعایت شود، بلامانع است. شکلات هم ؟ حتما. ولی فقط یک تکه کوچک! چیپس؟ آنهم مورد تایید است تا زمانیکه از یک مشت کوچک بیشتر استفاده نشود. اما یک مطالعه در سال 2015 روی 6814 نفر افسانه تعادل را برهم ریخت.

با این نتیجه گیری که امتحان کردن رژیمهای مختلف، در مقایسه با افرادیکه اصلاً رژیمی ندارند، منجر به افزایش وزن و چاقی شکم در بیشتر موارد می شود.

کیسی جورک (Cassie Bjork) متخصص تغذیه توضیح می دهد، اگرچه به نظر وحشتناک می رسد که غذاهایی را که دوست دارید، باید کاملاً کنار بگذارید.خوردن همه چیز در حد تعادل تقریباً کاری غیر ممکن است. خصوصاً غذاهایی که مواد اعتیاد آور مثل شکر دارند. به احتمال زیاد بارها وبارها به سراغ آنها می روید و بیشتر و بیشتر می خورید که باعث کندی روند کاهش وزن شما خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که غذاهایی را که موجب افزایش میل شما می شود و دلتان می خواهد بیشتر از آنها بخورید را کاملاً حذف کنید.
  
از مصرف زرده تخم مرغ پرهیز کنید

 
زرده بخوریم یا نخوریم؟ این سوالی قدیمی است! در مورد تخم مرغ خبرهای مبهمی به ما رسیده است. خوش به حال دوستداران املت، کمیته تعیین کننده راهنمای رژیم های غذایی در سال 2015 تکلیف را روشن کردند، وقتی آنها دریافتند که  بواسطه مطالعات متعدد اثبات شده که مصرف لبنیات کم چرب تاثیرناچیزی در کاهش میزان کلسترول خون افراد دارد و توصیه خود را در این زمینه اصلاح کردند. پس دلیلی وجود ندارد که برای زرده هم همین کار را نکنند. زرده دارای ماده ای است به نام کولین که با چربی مبارزه می کند، پس انتخاب یک تخم مرغ کامل می تواند به لاغر شدن شما کمک کنید.
  
فقط آب بنوشید

 
حالاکه آبمیوه را کنار گذاشته اید، آبرسان شماره 1 شما آب است، و خیلی هم عالی است! اما اگر فکر می کنید آب معدنی تنها نوشیدنی دوستدار کاهش وزن است، کاملاً در اشتباهید. در حقیقیت قهوه و چای تلخ هر دو کالری ناچیزی دارند که، می تواند کاهش وزن شما را تسریع کند و همینطور باید  از محتوای کافئین آن که از بین برنده اشتها است،سپاسگزار بود.اما از تمام نوشیدنیهایی که در کافی شاپها می توانید انتخاب کنید،قطعاً چای سبز جایگاه ویژه ای دارد.این نوشیدنی آسیایی حاوی ماده ای به نام کاتچین (catechins) است.یک نوع آنتی اکسیدان که نشان داده شده، در کاهش چربی شکم موثر است. پس ادامه بدهید و از فنجان دوم هم لذت ببرید.
  
ورزشهای هوازی الزامی است

 
اگر می خواهید چربی بسوزانید و وزن کم کنید، ساعتها ماندن روی تردمیل بهترین شانس شمانیست. شما برای سوزاندن چربی به ماهیچه نیاز دارید . چندین ساعت ماندن روی ترد میل یا دوچرخه ثابت، اشتهای شما را زیاد می کند و باعث سوزاندن توده ماهیچه شما می شود که، به مرور زمان متابولیسم را کاهش داده و کاهش وزن را مشکل تر می کند. پس به جای آن چه کار باید کرد؟

لانگوفسکی می گوید، 2 تا 3 بار درهفته به مدت 20 تا 30 دقیقه تمرینات هوازی انجام دهید و بقیه روزهای هفته روی تمرینهای قدرتی تمرکز کنید.
  
رژیم غذایی متنوع داشته باشید
 

خوردن چیزهای مختلف در طول روز به شما این اطمینان را می دهند که رنج وسیعی از مواد مغذی را مصرف می کنید، اما همچنین ممکن است تلاشهای شما برای داشتن شکمی صاف را بی اثر کنند. انتخاب، دشمن کاهش وزن است. اگر انتخابهای متعددی در اختیار داشته باشید، احتمال اینکه تحت تاثیر قرار بگیرد و طبق عادت راحت ترین و ناسالم ترین غذا را انتخاب کنید زیاد است.

به جای این، چند غذای سالم که به نظرتان خوشمزه است را انتخاب کنید و در طول هفته همانها را تکرار کنید. هفته بعد چند غذای جدید انتخاب و آن غذا ها را تکرار کنید. این کار خوردن را آسانتر می کند، زیرا برنامه ریزی، خرید و آشپزی را ساده تر می کند. یکنواختی کسل کننده است، اما خوشمزه است!.
  
از چربی بترسید

 
در دهه نود طرفداران غذاهای سالم چربی را به عنوان دشمن اصلی سایز دور کمر خود می دانستند. باور رایج در آن زمان این بود که چربی شما را چاق می کند. اما ما از دورانی که شیرینهای کم چرب غذای سالم به حساب می آمده اند راه درازی طی کرده ایم . در واقع امروزه کارشناسان تغذیه نمی توانند از توصیه این ماده غذایی دست بردارند.

چربی بخورید!. چربی برای سلامت مغز و پوست فوق العاده است. ضد التهاب است و باعث سیری می شود و کاهش وزن را تسریع می کند. خوراکی هایی مثل مغزها ( بادام، گردو، فندق)، کره مغزها، دانه ها، آووکادو، روغنهای سالم و ماهی های چرب واقعاً مطلوب هستند، چرا که کمتر احساس گرسنگی می کنید و با مصرف آنها کالری کمتری دریافت می کنید. حتماً از آنها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. 


:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

گل حسن یوسف

 
حسن یوسف
 

نام انگلیسی

painted nettle – coleus
 

نام علمی

solenostemon scutellarioides
 

فارسی رایج

حسن یوسف
 

فارسی اصیل

ندارد
 

معیار زیبایی

برگ
 

رنج قیمت

5000
 

از خانواده

Labiateae
 

خاستگاه

جنوب شرق آسیا، فیلیپین
 
  
 
گل حسن یوسف (Coleus blumei) از محبوبترین گیاهان آپارتمانی بوده، به نور زیاد، گرما، آبیاری فراوان و مخلوط خاک برگ با ماسه احتیاج دارد. از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار و بسیار محبوب بوده که به علت زیبایی و پرورش راحت آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه از لحاظ زیبایی با رقیب شکوهمند خود یعنی گیاه کروتون برابری میکند و حتی گاهی در این زیبایی پیشی میگیرد. حسن یوسفها به دلیل زیبایی رنگ برگهایشان هم درون آپارتمان و هم بیرون در ردیف گیاهان پر ارزش و دوست داشتنی میباشند. انواع آن در رنگهای صورتی، قرمز، ارغوانی و سبز وجود دارد و در دنیا تحت عنوان ملکه دنباله قرمز مشهور است. تمام حسن یوسفها به راحتی در آب ریشه دار شده، در آب خالص هم به خوبی رشد میکنند.زمانی که یک گلدان گل حسن‌ یوسف را با خود به خانه یا محل کار ببرید، مطمئن باشید یک گل دائمی و همیشگی خواهید داشت. چنانچه علاقه مندید روش نگهداری از گل حسن یوسف را یاد بگیرید، با ستاره همراه شوید.

 

عکس گل حسن یوسف


طریقه پرورش و نگهداری حسن یوسف

نگهداری و تکثیر حسن یوسف بسیار آسان بوده، توجه به نکات زیر میتواند در نگهداری آن به شما کمک می کند:

  • دما: این گل، نیاز به دمای متوسط داشته، بهترین دما برای رشد این گل زیبا، 25 تا 30 درجه سانتی گراد است.
  • نور: گل حسن یوسف بسیار نور پسند است و لازم است در محلی قرار بگیرد که به آن نور خورشید برسد. البته توجه داشته باشید که از تابش مستقیم نور به آن جلوگیری نمایید. بهترین مکان برای قرار دادن گل حسن یوسف در خانه یا محل کار در تراس جنوبی یا پنجره های رو به جنوب ساختمان است. جالب است بدانید رنگ برگ گلهای حسن یوسف، در زمستان ها نسبت به تابستان ملایم تر بوده که به دلیل تفاوت تابش نور در تابستان و زمستان است.
  • آب: گیاه حسن یوسف به آب فراوان نیاز داشته، در همه احوال لازم است خاک گلدان مرطوب باشد. در زمستان آب کمتری به گلدان خود بدهید و اگر در منطقه ای زندگی میکنید که آب آن دارای املاح زیادی است، پیشنهاد میکنیم از آب جوشیده سرد شده برای آبیاری گل خود استفاده کنید.
  • خاک: مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه برای رشد گیاه توصیه میشود.
  • رطوبت هوا: ایجاد رطوبت در هوای اطراف برگهای گل حسن یوسف ضروری است. بنابراین توصیه میکنیم گاهی به برگها با مه پاش آب پاشیده شود.
  • تعویض گلدان و هرس گیاه: ساقه های بلند حسن یوسف ایجاب می کند که این گیاه همواره کوتاه نگهداشته شود تا از سخت و چوبی شدن برگهای پایین گیاه جلوگیری شود. بنابراین گیاه خود را کوتاه نگه داشته و در هر بهار گلدان آن را تعویض کنید.

گیاه حسن یوسف

تکثیر حسن یوسف از طریق بذر و قلمه زدن

راه های ازدیاد و تکثیر گیاه حسن یوسف بسیار آسان و راحت بوده، حتی میتوانید قلمه های گرفته شده از گیاه را در آپارتمان یا محل کار خود تا مدتی در گلدانهای حاوی آب نگهداری کنید. 
  • تکثیر از طریق بذر

تکثیرحسن یوسف از طریق بذر بسیار آسان و سریع است. بذرهای این گیاه ارزان بوده و به آسانی در دسترس هستند و ظرف تنها 2 هفته جوانه زده و اولین رنگ‌های خود را نمایان می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های پرورش حسن یوسف به این شیوه این است که هر پاکت گیاه حاوی رنگ‌های بسیار متنوعی است و شما میتوانید مجموعه ای از رنگهای مختلف این گل را در خانه خود داشته باشید.

اگر قصد دارید از حسن یوسف به عنوان گیاه خانگی استفاده کنید، بذر آن را در هر موقع از سال می‌توانید در خانه بکارید. بذر حسن یوسف بسیار کوچک است. به منظور تکثیر از طریق بذر، بذرها را باید در لایه‌ای از خاک گلدان مرطوب در سینی کم عمق بکارید و سپس با لایه نازکی از خاک روی آن را بپوشانید. بهتر است برای حفظ رطوبت تا زمان جوانه زدن بذر‌ها این سینی را با یک صفحه شیشه‌ای یا پلاستیکی بپوشانید. بعد از جوانه زدن، گیاه را به گلدان اصلی منتقل کنید.

  • تکثیر از طریق قلمه

در تکثیر حسن یوسف‌ از طریق قلمه می توان با تهیه قلمه از شاخه ها، گونه های یکسانی از حسن یوسف را خلق کنید. به این منظور در بهار یا تابستان از ساقه گیاه قلمه تهیه کرده و بکارید. قلمه ها به آسانی در آب ریشه دار میشوند. پس از ریشه دار شدن قلمه ها را به گلدانهای حاوی خاک مناسب انتقال دهید.

قلمه حسن یوسف


پاسخ به سوالات و مشکلات رایج نگهداری گل حسن یوسف

ساقه حسن یوسف دراز شده است: اگر ساقه گل شما بسیار بلند شده است، چنانچه گیاه جوان باشد، دلیل آن نور ناکافی و عدم انجام هرس در نوک ساقه گیاه بوده است که باید در اسرع وقت انجام شود. ولی چنانچه گیاه پیر باشد، این عارضه معمولی است.

برگها خشک شده و میریزد : دلیل آن خشکی و گرمی هواست. دفعات آبیاری را بیشترو حجم آن را کمتر کنید. گاهی در تابستان ضرورت دارد هر روزی یا روزی دو مرتبه گیاه آبیاری گردد.

برگهای پایین زرد شده و میریزد: آبیاری زیاد است، آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید.

نقاط سوخته روی برگبوجود آمده :علت آن میتواند غبار پاشی جلو آفتاب و یا نور مستقیم آفتاب باشد.

گیاه خود را انداخته و حالت پژمرده دارد: عوامل مختلفی عامل آن است. تشنگی یا آبیاری زیاد، سرما یا کمبود نور و یا از همه مهم تر نور مستقیم خورشید میتواند علت آن باشد!! شرایط را مجددا بررسی کنید.

 

منابع: کتاب راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی، سایت گل و گیاه ایران

 

گل حسن یوسف



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

لاغری سریع شکم بدون ورزش

 

به دلیل خاصیت رفع مسمومیت و ادرار آور آن، این چای کمکی بزرگ به کاهش وزن سالم می کند،البته تا زمانی که آن را به عنوان بخشی از رژیم متعادل در نظر بگیرید. گستره وسیعی از چای با سم زدایی و خاصیت آنتی اکسیدانی وجود دارد که می تواند اثرات رژیم غذایی را تقویت کند به هر حال، چای برای کاهش وزن سالم مناسب است.چای لاغریچای با ترکیب خواص گیاهان، ادویه و میوه ها متابولیسم را بالا می برد و همزمان احساس خوشی می دهد البته، آن ها هیچ معجزه ای برای سوزاندن چربی یا درمان بیماری ها ندارند. اما به خاطر مواد مغذی که دارند ، می توانند برای بدن عالی باشند. اگرچه دستورالعمل های زیادی برای درست کردن آن ها وجود دارد، در این بخش از تناسب اندام نمناک می خواهیم یک گزینه واقعا عالی برای خلاص شدن از سموم را به شما معرفی کنیم.

 

چای خوش مزه لاغری با دارچین و آناناس

 

چای گیاهی برای کاهش وزن

 

بهترین چای گیاهی برای کاهش وزن

 

موادی که برای این چای و رژیم غذایی استفاده می کنیم ، خاصیت دفع مسمومیت دارند. زمانی که توسط بدن جذب می شود ، به دفع مواد زائد و افزایش وزن کمک می کنند. این یک مکمل رژیم غذایی است که غنی از مواد مغذی ضروری است به بهبود سلامت متابولیسم و سیستم لنفاوی کمک می کند و نیز کالری را می سوزاند و به همراه دارچین و آناناس، چای سبز استفاده کنید که یکی از گیاهان پیشنهادی برای کاهش وزن است در ادامه مفصل توضیح داده ایم که هر مواد اولیه چه ویژگی هایی دارد .

 

 

 

 

ویژگی های دارچین :

چای لاغری دارچین

خواص دارچین برای لاغری

دارچین یک ادویه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و برای اهداف مختلفی در پزشکی سنتی و نوین استفاده می شود. دارچین حاوی روغن ، تانین و لعاب، مواد فعال است که بدن را از رادیکال های آزاد محافظت می کندو اینها، همراه با ویتامین ها و مواد معدنی، گردش خون را بهبود بخشیده و به فرآیندهایی کمک می کنند که سموم را از بدن دفع می کنند. این یک جز عالی برای تنظیم فشار خون است چون متابولیک را بهبود می بخشد و بدن از شکر به عنوان منبع انرژی استفاده می کند.

ویژگی های آناناس :

 چای گیاهی لاغری

لاغری و تناسب اندام با آناآناس

آناناس طعم خوبی به چای می دهد.آناناس با مواد اولیه دیگر بدون از دست دادن هر یک از خواص آن ترکیب می شود و یک منبع مهم ویتامین آ ، ث است که برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش عفونت توصیه می شود. حاوی آنزیمی به نام بروملین است و خاصیت آنتی اکسیدانی و گوارشی بروملین به دفع مسمومیت خون و کاهش وزن کمک می کند. اثر ادرار آور آن با التهاب مقابله می کند و نگهداری مایعات را کاهش می دهد ؛ هضم پروتئین ها و چربی ها را بهبود می بخشد و بار در روده را کاهش می دهد و فیبر موجود در آن به کنترل سطوح کلسترول کمک می کند و باعث می شود احساس سیری بیشتری بکنید.

ویژگی های چای سبز :

کاهش چربی شکمی با چای سبز

کاهش چربی شکمی و تناسب اندام با چای سبز

بدون شک چای سبز یکی از بهترین چای ها برای بدن است وبه دفع مواد زائد آن کمک می کند . با چای سبز می توانید وزن کم کنید و آنتی اکسیدان آن از سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند ؛این چای شامل موادی مانند فلاونوئید و کاتچین است که از تخریب سلولی ناشی از مواد سمی جلوگیری می کند. ترکیبات فعال آن سوخت و ساز را افزایش می دهد و به این ترتیب به حفظ وزن بدن کمک می کند. چای سبز خاصیت سم زدایی دارد که عملکرد کبد و کلیه را تحریک می کند و به از بین بردن مواد زائد بدن کمک می کند و به بهبود گردش خون و کاهش چربی که باعث سلولیت می شود نیز کمک می کند.

طرز تهیه چای گیاهی لاغری مخصوص افراد دارای رژیم کاهش وزن

چگونه این چای کاملا گیاهی برای کاهش وزن و لاغری را آماده کنید؟شما همچنین می توانید آن را به عنوان بخشی از برنامه دفع مسمومیت، یا فقط آن را به رژیم غذایی عادی اضافه کنید.

مواد لازم

  • یک فنجان آب ( 250 میلی لیتر )
  • 1/2قاشق چایخوری دارچین ( 2 گرم )
  • 1قاشق چای خوری چای سبز ( 5 گرم )
  • 1تکه آناناس
  • 2 قاشق سوپ خوری عسل ( 50 گرم )

چای گیاهی لاغری

کاهش وزن با چای گیاهی لاغری

طرز تهیه

  • آب را در یک قابلمه بریزید و بجوشانید.
  • دارچین را اضافه کنید، حرارت را کاهش دهید، و چای سبز را اضافه کنید.
  • آن را به مدت حداقل 2 تا 3 دقیقه روی حرارت بگذارید.
  • آناناس را به صورت تکه های کوچک خرد کنید و به یک طرف بگذارید.
  • وقتی نوشیدنی آماده شد ، آن را از طریق صافی رد و آناناس را اضافه کنید.
  • آن را به مدت 10 دقیقه بیشتر رها کنید، سپس سرو کنید.

چگونه چای لاغری را بنوشیم؟

چای لاغری

طریقه مصرف چای لاغری

  • این چای را با شکم خالی و یا وقتی احساس گرسنگی می کنید، بنوشید.
  • بیش از دو بار در روز این چای را ننوشید.
 
لاغری سریع دغدغه‌‌ی افراد بسیاری است. باید چاق باشید تا بفهمید چاقی چه دردی است. شاید درباره‌ی رابطه چاقی و دیابت یا ارتباط بین چاقی و استرس چیزهایی شنیده باشید. بد نیست بدانید چاقی علاوه بر تأثیرگذاری بر سلامتی جسمی، روی ذهن و روان فرد نیز تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. وقتی لباس مورد علاقه‌تان تنگ باشد، نتوانید مانند دیگران بدوید یا دائما نظرات منفی در مورد اندام‌تان بشنوید، به‌سرعت برای کاهش وزن ترغیب می‌شوید و به‌دنبال راههای کاهش سایز کمر و روش‌های لاغری بازو و … می‌گردید. اگر به‌دنبال لاغری سریع هستید و قصد دارید به‌سرعت لاغرتر شوید، باید کاهش وزن‌تان سالم و بی‌خطر باشد. با ادامه‌ی مقاله همراه باشید تا ببینید برای لاغری سریع اما سالم چه باید کرد.
داخلی-میان متنی-بانک آینده


۱. غذاهای طبیعی و سالم مصرف کنید

تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری و بسته‌بندی‌شده خودداری کنید. نمک خاصیت نگهدارندگی دارد و این غذاها سرشار از نمک و در نتیجه سدیم هستند. مصرف زیاد سدیم برای سلامتی مضر است. بهتر است از غذاهای سالم و تازه‌ مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل (سبوس‌دار)، لبنیات و پروتئین های کم‌چربی استفاده کنید.

۲. مصرف نمک را کاهش دهید

لاغری سریع - مصرف نمک را کاهش دهید.

اگر می‌خواهید چیزی برای میان‌وعده‌تان بخرید، مقدار نمک آن را از روی برچسب‌اش بخوانید. مصرف ۱۴۰ میلی‌گرم یا کمتر سدیم در هر وعده‌ی غذایی برای سلامتی مناسب است؛ بنابراین اگر حتما خواستید که غذای فرآوری‌شده مصرف کنید، محصولات کم‌نمک‌تر را انتخاب کنید.
۳. یک فنجان قهوه یا چای بنوشید

لاغری سریع - چای و قهوه با ادرارآوری در کاهش وزن موثرند.

روزتان را با یک فنجان قهوه آغاز کنید. کافئین موجود در قهوه ادرارآور بوده و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که سلول‌های بدن‌تان را از آسیب‌‌ها محافظت می‌کند. اگر اهل قهوه نیستید، چای نیز با خواص مشابه گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آید. بر اساس تحقیقات جدید چای سبز با افزایش سوخت و‌ ساز بدن موجب می‌شود در طول ۲۴ ساعت ۷۰ کالری بیشتر از پلاسیبو (استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی) سوزانده شود.
حتما بخوانید: چرا باید قبل از ورزش قهوه بنوشیم
۴. مصرف نوشیدنی‌های شیرین را متوقف کنید

کالری دریافتی از نوشیدنی‌ها نسبت به کالری دریافتی از مواد غذایی جامد، خاصیت سیرکنندگی کمتری دارد. نوشیدن آبمیوه یا نوشیدنی‌های کاراملی به اندازه‌ی مصرف یک کاسه سبزیجات و غذاهای حاوی پروتئین شما را سیر نمی‌کند؛ بنابراین تا حد امکان مصرف آبمیوه‌های پر از شکر، نوشابه و نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کنید. با مصرف این نوشیدنی‌ها به بدن‌تان کالری بالایی می‌رسد، ولی باز هم به سرعت احساس گرسنگی خواهید کرد. در ضمن نوشیدنی‌های الکلی با متوقف کردن سوخت‌وساز چربی‌ها تأثیر بیشتری در اضافه وزن دارند.
۵. وزنه و دمبل بخرید

لاغری سریع - ورزش های قدرتی در کاهش وزن موثر است.

از پولی که برای خرید وزنه و دمبل می‌پردازید، هرگز پشیمان نخواهید شد. تمرینات قدرتی به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند. افزایش حجم عضلات باعث می‌شود چه در زمان کار، چه در زمان استراحت، در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هر ۷ روز هفته کالری بیشتری بسوزانید. هر چه عضلات بیشتری داشته باشید، زودتر می‌توانید لاغر شوید. برای شروع از وزنه‌ها و دمبل‌های سبک‌تر استفاده و هفته‌ای سه یا چهار بار ورزش کنید. پس از مدتی از تغییراتی که در اندام‌تان به وجود می‌آید، شگفت‌زده می‌شوید.
محصولات پیشنهادی: وزنه و دمبل مناسب بدن خود را همین الآن تهیه کنید
۶. مصرف ادویه را افزایش دهید

لاغری سریع - مصرف غذاهای تند باعث لاغری می شود.

مصرف ادویه های مناسب لاغری در کاهش وزن و لاغری سریع مؤثر است. «کپسایسین» ترکیبی است که در فلفل هندی (قرمز) و هالاپینو یافت می‌شود. این ترکیب باعث می‌شود، بدن‌ هورمون آدرنالین بیشتری ترشح کند که نتیجه‌ی آن افزایش سوخت‌وساز و افزایش کالری سوزی است. تندی غذا موجب می‌شود آن را با سرعت کمتری میل و زودتر احساس سیری کنید. سایر ادویه‌های مفید برای کاهش وزن عبارتند از زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه و مرزنگوش (آویشن کوهی).

۷. به رختخواب بروید

برای لاغری سریع خواب کافی داشته باشید.

شاید این عبارت به نظر خنده‌دار بیاید، ولی کم خوابی باعث افزایش وزن می‌شود. تحقیقات فراوانی نشان داده‌اند خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در شب‌ها، سرعت سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد. همچنین وقتی که دیرتر به رختخواب بروید، احتمال اینکه به خوردن وسوسه شوید بیشتر است؛ بنابراین پاداش خواب کافی و به‌موقع، کمک به کاهش وزن است.
حتما بخوانید: ۱۲ خوراکی که به داشتن خواب راحت کمک می‌کنند
۸. غذای مصرفی خود را یادداشت کنید

بر اساس تحقیقات صورت گرفته کسانی که غذای مصرفی‌شان را یادداشت می‌کنند (مخصوصا زمانی که در حال خوردن هستند) کاهش وزن بیشتری خواهند داشت. با نوشتن چیزهایی که می‌خورید، یادتان می‌ماند که دقیقا چه خورده‌اید. ممکن است در بعضی مواقع چیزهایی را که می‌خورید فراموش کنید، ولی با نوشتن همیشه جلوی چشم‌تان هستند و بهتر می‌توانید تغذیه‌تان را کنترل کنید.
۹. ورزش هوازی انجام دهید

تمرینات هوازی مانند پیاده روی در لاغری سریع موثر است.

البته فواید ورزش برای سلامتی انکارناپذیر است، اما فکر می‌کنید بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه موقع است؟ تمرینات ورزشی همیشه مفید و تأثیرگذار است، اما تأثیرش هنگام غروب دو چندان می‌شود. با سپری شدن روز و رسیدن به شب، سوخت‌وساز بدن آهسته‌تر می‌شود. سی دقیقه ورزش هوازی پیش از شام، سرعت سوخت‌وسازتان را افزایش داده و برای دو سه ساعتی آن را بالا نگه می‌دارد. همچنین با تمرین ورزشی، می‌توانید به کاهش استرس خود کمک کنید و با جلوگیری از پرخوری به وزن مناسب برسید.
محصولات پیشنهادی: لیست قیمت کفش اسپرت مردانه و کفش ورزشی زنانه
۱۰. به خودتان گرسنگی ندهید

لاغری سریع - بیش از ۳ یا ۴ ساعت بین وعده های غذایی فاصله نیندازید.

حذف وعده‌های غذایی و گرسنگی کشیدن راه مناسبی برای لاغری سریع و سالم نیست. اگر دغدغه‌های روزانه وقت کافی برای صرف وعده‌های غذایی را از شما دزدیده است، چیزهایی در خودرو یا میز کارتان نگه داشته و با مصرف‌شان از احساس گرسنگی جلوگیری کنید. اگر وعده‌ی غذایی خود را حذف کنید، در وعده‌های بعدی با دو برابر کردن غذا به سلامتی خود آسیب می‌زنید. همچنین گرسنگی سرعت سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد. برای حل این مشکلات بهترین روش این است که روزانه سه وعده‌ی غذایی و دو میان‌وعده میل کنید و بین وعده‌های غذایی بیشتر از ۳ یا ۴ ساعت وقفه نیفتد. کالری دریافتی را در وعده‌های غذایی خود پخش کنید. اگر ممکن است وعده‌های غذایی‌تان را فراموش کنید، روی تلفن همراه‌تان زنگ هشدار بگذارید.
۱۱. خوراکی‌های حاوی آب زیاد بخورید

برای اینکه بدن‌تان به درستی فعالیت کند و سم زدایی از بدن به‌خوبی انجام شود، باید مقدار زیادی آب مصرف کنید. یک راه مناسب برای تأمین آب مورد نیاز بدن‌تان، مصرف غذاهایی است که در داخل خود مقدار زیادی آب دارند. خیار، گوجه فرنگی، هندوانه، انگور، کرفس و آناناس آب بالایی دارند. این مواد ازجمله منابع تأمین فیبر هستند و با داشتن مقدار زیادی فیبر موجب احساس سیری می‌شوند.

۱۲. غذاهای سرشار از مواد معدنی مصرف کنید

پتاسیم، منیزیم و کلسیم می‌توانند به تعادل سدیم در بدن کمک کنند. غذاهای سرشار از پتاسیم مانند سبزیجات برگ سبز، اغلب غذاهای نارنجی رنگ (پرتقال، سیب‌زمینی شیرین، هویج و ملون)، موز، گوجه فرنگی، سبزیجات چلیپایی (مانند انواع کلم‌ها و مخصوصا گل کلم)، لبنیات کم‌چرب، مغزها و دانه‌ها دارای خواص متعددی هستند. این مواد غذایی در کاهش فشار خون، کنترل قند خون و کاهش بیماری‌های مزمن مانند دیابت مؤثرند.
۱۳. به تبلیغات پوچ و دروغین توجهی نکنید

قرص های لاغری زیادی در بازار وجود دارند. بعضی از این داروها ادعای کم کردن ۵ کیلو در ۱۰ روز را دارند. ممکن است ناامیدی شما را وسوسه کند تا به جای لاغری از طریق رژیم غذایی سالم به سراغ این داروها بروید، اما باید بدانید این داروها معمولا عوارض بدی به دنبال دارند و کاهش وزن‌شان در بیشتر مواقع باز می‌گردد. با رژیم غذایی مناسب، تمرینات ورزشی و سایر توصیه‌های موجود در این مقاله می‌توانید لاغری سریع و بی‌خطری داشته باشید.

لاغری سریع شکم بدون ورزش



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

قرص اورژانسی ضد بارداری

 

قرص اورژانسی ضد بارداری، نوعی درمان اورژانسی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته پس از یک رابطه جنسی مشکوک و محافظت نشده است. با خواندن این مقاله اطلاعات زیادی در مورد نحوه مصرف قرص‌ های اورژانسی پیشگیری از بارداری، انواع آن،‌ زمان درست مصرف و نکاتی که هنگام استفاده از این قرص اورژانسی باید در نظر بگیرید، کسب خواهید کرد.
 
روش مصرف قرص اورژانسی، چگونه است؟ 
 
  

چه زمانی باید از قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کرد؟
قرص اورژانسی ضد بارداری که "قرص صبح روز بعد" نیز نامیده می‌شود، یک نوع قرص ضدبارداری است که تنها در زمانی که به طور ناگهانی یک رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید و یا فکر می‌کنید روش جلوگیری که از آن استفاده کرده‌اید جوابگو نخواهد بود (برای مثال کاندوم مورد استفاده دچار پارگی شده باشد) می‌باید مورد استفاده قرار بگیرد. این روش پیشگیری از بارداری می‌بایست در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری هر زن استفاده شود.

قرص‌های اورژانسی ضد بارداری چگونه کار می‌کنند؟
انواع مختلفی از قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری وجود دارد، اما تقریبا نحوه عملکرد همه آن‌ها یکی است. اغلب آن‌ها شامل یک قرص حاوی ۱.۵ میلیگرم دارو می‌باشند که لوونورژسترول (ورژن مصنوعی از هورمون پروژسترون) نامیده می‌شود، این هورمون مانع تخمک گذاری تخمدان‌ها و لقاح اسپرم و تخمک می‌شود و همچنین ممکن است فضای رحم را به گونه‌ای تغییر دهد که حتی اگر تخمکی بارور هم شود قادر به لانه گزینی و کاشت در رحم نباشد.
بنابراین اگر شما به دوره تخمک گذاری خود نزدیک باشد یا تازه این دوره را گذرانده باشید، به طور قابل ملاحظه‌ای شانس تاثیرگذاری قرص پایین می‌آید.
در این قرص‌ها در مقایسه با قرص‌های کنترل بارداری منظم معمولا از دوز بالاتری از پروژسترون استفاده می‌شود. شما نباید این قرص‌ها را جایگزین روش‌های پیشگیری از بارداری منظم کنید و لازم است پس از استفاده از آنان روش کنترل منظم بارداری خود را ادامه دهید. همچنین اگر باردار باشید این قرص‌ها نمی‌توانند به بارداری شما خاتمه دهند.

زمان بندی و نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری
احتمال تاثیرگذاری قرص‌های اورژانسی ضد بارداری بین ۸۴ تا ۸۹ درصد است. آنچه که در اینجا اهمیت دارد زمان بندی درست در مورد نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری است. در واقع این قرص‌ها زمانی بیشترین اثر را دارند که در عرض ۲۴ ساعت پس از رابطه جنسی مصرف شوند، اما تا سه روز بعد از داشتن رابطه نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این که تاثیرگذار باشد یا نه به دو عامل زیر بستگی دارد:
   - مقدار زمانی که از رابطه جنسی شما می‌گذرد. به عبارت دیگر، پس از رابطه جنسی، هرچه زودتر قرص را مصرف کنید، بیشتر احتمال دارد که از بارداری خود جلوگیری کنید.
   - اینکه در زمان رابطه جنسی در کدام نقطه از سیکل ماهانه خود باشید. هر چه نزدیکتر به زمان تخمک گذاری باشد، تاثیر قرص کمتر خواهد بود.
شما می‌توانید قرص را در هر زمانی از روز مصرف کنید. هر چه زودتر بهتر. در حقیقت، بهتر است یک بسته از این قرص‌ها را در دسترس داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز به سرعت از آن استفاده کنید، و وقت خود را با رفتن به فروشگاه و داروخانه تلف نکنید. برای اطمینان از تاثیرگذاری دارو، آن را در دمای اتاق نگهداری کنید و اگر تا قبل از پایان تاریخ انقضا آن از آن استفاده نکردید، آن را با یک بسته جدید جایگزین کنید.

انواع و نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری
  -  قرص لوونورژسترل دوز ۱.۵ میلی‌گرم: یک عدد، یک جا و در اولین فرصت؛ این قرص ضدبارداری اورژانسی باید حداکثر ظرف ۷۲ ساعت بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود.
  -  قرص لوونورژسترل دوز ۰.۷۵ میلی‌گرم: دو عدد یک جا و در اولین فرصت؛ ۱۲ ساعت پس از آن ۱ عدد دیگر نیز استفاده نمایید.
  -  قرص HD: دو عدد در اولین فرصت و دو عدد ١٢ ساعت بعد.
  -  قرص LD: چهار عدد در اولین فرصت و چهار عدد ١٢ ساعت بعد.
  -  قرص تری‌فازیک: چهار عدد قرص سفید در اولین فرصت و چهار عدد قرص سفید ١٢ ساعت بعد.
  -  قرص الا: یک قرص در اولین فرصت؛ این قرص را می‌توان تا ۱۲۰ ساعت پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده استفاده کرد.
 
روش مصرف قرص اورژانسی، چگونه است؟
 
درباره قرص لوونورژسترول و نحوه مصرف آن بیشتر بدانید
قرص‌های تک دوز پروژستین (لوونورژسترول (Levonorgestrel)) با جلوگیری از تخمک گذاری در تخمدان و همچنین با افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم از بارداری جلوگیری می‌کنند.
این قرص‌ها باید در اسرع وقت مصرف شوند، اما معمولا تا ۷۲ ساعت پس از مقاربت محافظت نشده، نیز موثر هستند. حتی ممکن است تا ۱۲۰ ساعت پس از آن نیز کار کنند. بهترین زمان مصرف این قرص در بازه‌ی زمانی ۱۲ ساعته بعد از رابطه جنسی خطرناک می‌باشد.
این قرص‌ها برای زنان دارای BMI (فرمول شاخص توده بدن) زیر ۲۵ بیشترین تاثیر را داشته و ممکن است به روی زنان با BMI بالای ۳۰ اثر گذار نباشد.
این دارو‌ها را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. قرص لوونورژسترول با اسامی تجاری مختلفی مانند لونژیل و یا اووسیز در بازار موجود است، ولی در مراکز بهداشتی‌درمانی به نام LNG در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد.
مصرف این دارو می‌تواند چرخه قاعدگی شما را تغییر دهد، و باعث شود دوره بعدی شما سبک‌تر یا سنگین‌تر باشد و یا زودتر یا دیرتر رخ دهد.
همچنین می‌تواند علائمی را نشان دهد که شبیه کسانی است که دوره سندروم پیش از قاعدگی PMS را تجربه می‌کنند، مانند حالت تهوع و گرفتگی و درد عضلات شکمی.
دیگر عوارض جانبی احتمالی شامل حساسیت پستان، سرگیجه، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شکمی است.
در صورت بارداری، ابتلا به سرطان سینه (از هر نوع آن) سرطان رحم، سرطان دستگاه تناسلی، تومور‌های کبدی، خونریزی واژینال، فشارخون کنترل نشده، اختلالات ترومبوفلبیت، انفارکتوس مغزی و قلبی، نباید مصرف شود.
در صورت ابتلای بیمار به‌بیماری قلبی، سابقه بارداری نابجا، سندرم‌های سو جذب، کیست‌های فعال‌تخمدانی، بیماری فعال کبدی، یرقان‌انسدادی عود کننده و یاسابقه یرقان در دوران بارداری، دارو با احتیاط مصرف‌شود.
در دوران شیردهی و با گذشت شش هفته از زایمان مصرف این دارو بلامانع است.
در صورت استفاده‌ی هم‌زمان از دارو‌های فنی‌تویین و ریفامپین باید مصرف قرص لوونورژسترول به میزان ١٠٠ % (در هر دوز دو عدد) افزایش یابد.

درباره قرص الا و نحوه مصرف آن بیشتر بدانید
الا (Ella) تنها قرص ضد بارداری است که می‌توان تا ۵ روز پس از مقاربت برای جلوگیری از بارداری آن را مصرف کرد. با این حال، هرچه زودتر  از آن استفاده کنید، موثرتر است.
الا را تنها با تجویز دکتر زنان می‌توانید تهیه و مصرف کنید.
الا در مقایسه با لوونورژسترل انتخاب بهتری برای زنانی است که BMI بیش از ۲۵ دارند. اما اثربخشی آن در زنان دارای BMI بیش از ۳۵ پایین‌تر است.
شایعترین عوارض جانبی مرتبط با آن عبارتند از: سردرد، درد شکمی، حالت تهوع، قاعدگی دردناک، خستگی و سرگیجه.
از این دارو بیش از یک بار در یک سیکل ماهانه نمی‌توان استفاده کرد. اگر تا سه ساعت پس از مصرف این قرص استفراغ کردید، باید با مشورت پزشک نسبت به مصرف مجدد آن اقدام کرد.
 
روش مصرف قرص اورژانسی، چگونه است؟ 

بعد از مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری چه می‌شود؟
قبل از مصرف دستورالعمل‌های آمده بر روی بسته را مطالعه کنید تا بفهمید بعد از مصرف ممکن است چه احساسی داشته باشید. اغلب زنان پس از مصرف قرص اورژانسی عوارض خاصی را تجربه نمی‌کنند، اما ممکن است عوارض جانبی جزئی احساس کنید. از جمله:
   - حالت تهوع یا استفراغ (شما می‌توانید با مصرف یک قرص ضد تهوع یک ساعت قبل از مصرف قرص اورژانسی از این حالت پیشگیری کنید)
   - حساسیت پستان
   - سردرد
   - درد در قسمت پایین شکم
   - خستگی
   - سرگیجه
اگر پس از سه تا پنج هفته بعد از استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در ناحیه شکم درد‌های شدید پیش رونده داشتید، ممکن است این نشانه یک حاملگی خارج از رحم باشد. در این صورت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا مانع عوارض جدی آن شوید.
مصرف قرض اورژانسی ضدبارداری ممکن است بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد و موجب بروز خونریزی و لکه بینی نامنظم قبل از دوره ماهانه بعدی شما شود. همچنین می‌تواند دوره شما را جلو انداخته یا به تاخیر بیاندازد. همچنین ممکن است خونریزی ماهانه شما در مقایسه با قبل بیشتر یا کمتر باشد. البته، اگر عادت ماهانه شما بیش از یک هفته عقب افتاد، ممکن است به این معنی باشد که قرص اورژانسی روی شما تاثیری نداشته و بهتر است برای اطمینان بیشتر تست حاملگی خانگی بدهید یا با پزشک خود مشورت کنید.
 
قرص‌های اورژانسی فقط یک بار کار می‌کنند
به طور منظم از قرص اورژانسی ضد بارداری برای کنترل بارداری استفاده نکنید. اگر شما همچنان رابطه جنسی محافظت نشده و پر خطر داشته باشید و استفاده از قرص‌های اورژانسی را ادامه دهید، دوره‌های قاعدگی شما نامنظم و غیر قابل پیش بینی می‌شود.
اگر قرص اورژانسی مانع بارداری ناخواسته شما شد، این عالی است. اما به یاد داشته باشید تاثیر آن ادامه دار نیست. پس از استفاده از آن، توانایی باروری شما بازخواهد گشت، بنابراین دقت کنید که دوباره رابطه جنسی محافظت نشده نداشته باشید و همیشه در مورد پیشگیری از بارداری هوشیار باشید.

نکات مهم در رابطه با خوردن قرص اورژانسی ضد بارداری
  -  بعضی افراد قرص‌های پیشگیری از بارداری را "قرص صبح روز بعد" می‌نامند، اما لازم نیست صبر کنید تا صبح شود، باید قرص‌ها را در اولین فاصله‌ی زمانی ممکن پس از تماس جنسی محافظت نشده مصرف کنید تا بهترین اثربخشی را داشته باشد.
  -  هنگام خوردن قرص ضد بارداری اورژانسی طبق دستور پزشک یا مطابق با دستورالعملی که بر روی پاکت نوشته شده عمل کنید.
  -  قرص خود را با مقدار زیادی آب مصرف کنید.
  -  بهتر است قرص‌ها با شکم خالی مصرف نشود. می‌توانید قرص را با غذا مصرف کنید تا احتمال ابتلا به تهوع کاهش یابد.
  -  قرص‌های ضد بارداری معمول خود را می‌توانید طبق معمول از روز بعدی که قرص اورژانسی را مصرف کردید استفاده کنید.
  -  در صورت استفراغ تا دو ساعت پس از استفاده، ضرورت دارد که قرص دوباره استفاده شود.
  -  این روش می‌بایست در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری هر زن استفاده شود؛ و حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است.
  -  مجاز بودن مصرف یک بار از این روش در هر دوره‌ی قاعدگی، دلیل تأیید مصرف آن در هر دوره‌ی قاعدگی به عنوان روش پیش‌گیری از بارداری نیست.
 
روش مصرف قرص اورژانسی، چگونه است؟ 

نحوه مصرف قرص های اورژانسی جلوگیری از بارداری
  -  در صورتی که بعد از مصرف قرص اورژانسی باز هم حامله شدید نگرانی در مورد سلامت جنین وجود ندارد.
  -  تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قرص رانندگی نکنید چرا که ممکن است احساس خواب آلودگی به شما دست بدهد مخصوصا اگر قرص ضد تهوع نیز خورده باشید.
  -  این قرص‌ها در کلینیک‌های بهداشت و داروخانه‌ها در دسترس هستند.
  -  شما می‌توانید یک قرص ضد بارداری اورژانسی غیر تجویزی خریداری کنید، اما برخی از مارک‌ها مانند الا، نیاز به نسخه دارند.
  -  در هنگام خرید، تاریخ انقضا قرص را بررسی کنید. اگر تاریخ انقضای دارو گذشته نوع دیگری از آن را خریداری کرده یا از داروساز بخواهید به شما در این زمینه کمک کند.
  -  هنگام خرید قرص اورژانسی دکتر یا داروساز نمی‌داند شما دقیقا دنبال چه چیزی هستید. اگر فردی که در داروخانه کار می‌کند تنها کلمه قرص ضد بارداری را از شما بشنود ممکن است فکر کند منظور شما قرص‌های ضد بارداری معمول است؛ بنابراین کاملا واضح نام قرص ضد بارداری اورژانسی را بیان کنید.
اگر هنگام مصرف از نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری و میزان دوز مطمئن نیستید یا نگرانی‌های دیگری دارید، با دکتر داروساز داروخانه در این مورد مشورت کنید.
 

قرص لونژیل (اووسیز) چیست؟

قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام تجاری لونژیل ( شرکت دارویی تولید کننده : ابوریحان) و یا اووسیز ( شرکت دارویی تولید کننده: ایران هورمون) بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی در داروخانه ها بفروش می رود. این قرص حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری میشود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری میکنه. 

خانم ها توجه کنید:

قرص های اورژانسی نقل و نبات نیست که تا به رایطه جنسی خودتون مشکوک شدید، مثل شکلات یکیشو بخورید. این قرص ها فقط در شرایط اورژانس اونم سالی یکی دوبار باید استفاده شود نه ماهی دو تا سه بار!! پس یکم به فکر بدنتون باشید. مصرف بی رویه این قرص های اورژانسی عملکرد تخمدان و رحم را مختل میکنه . پس حتما یک روش پیشگیری از بارداری مطمعن را برای خودتان انتخاب کنید و تنها در موارد اورژانس نه از روی تنبلی قرص لونژیل را مصرف کنید.

بازم دقت کنید:

اگر قرص تا 72 ساعت پس از نزدیکی محافظت نشده مصرف شود، از حاملگی جلوگیری می کند. اگر در حال حاضر باردار هستید این دارو اثری نخواهد داشت.

عوارض جانبی قرص لونژیل (اووسیز)

عوارض جانبی که شما باید در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید:

  • عوارض شدید به طور معمول دیده نمی شود اما امکان بروز عوارض جانبی شدید وجود دارد بنابراین در مورد این مسئله با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی که معمولا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا ناراحتی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید):

  • درد شکم یا گرفتگی
  • حساسیت پستان (احساس سنگینی)
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • لکه بینی
  • پریود نامنظم
  • افسردگی
  • ورم و تغییرات وزن

خانم ها حواستون باشه:

اگر با مصرف قرص حالت تهوع میگیرید، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.اگر تا دوساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجدد مصرف کنید.

قرص لونژیل (اووسیز) می تواند با داروهای دیگر تداخل داشته باشد:

قرص اووسیز

این دارو را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

  • آمپرنواویر
  • بوسنتان
  • فوزامدرنیر

این دارو همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

  • aprepitant
  • داروهای باربیوتراپ برای خوابیدن یا درمان تشنج
  • bexarotene
  • griseofulvin
  • داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شوند مانند کاربامازپین، اتوتین، فبلامات، اکسکروبازپین، فنیتوئین، توپیرامات
  • مدافینیل
  • پیوگلیتازون
  • ریفابوتین
  • ریفامپین
  • ریفپنتین
  • بعضی از داروها برای درمان عفونت اچ آی وی استفاده می شوند مانند آتاازانویور، اندینوویر، لوپیناویر، نلفینوویر، Tipranavir، ریتوناویر
  • مخمر سنت جان
  • وارفارین

 هدف ما این است که به شما اطلاعات مربوطه را ارائه دهیم. با این حال، از آنجا که داروها در هر فرد به صورت متفاوت اثر می گذارد، نمی توانیم اطمینان حاصل کنیم که این اطلاعات شامل همه تداخلات احتمالی می باشد. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه با پزشک خود در رابطه با تداخلات احتمالی با تمام داروهای تجویزی، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید صحبت کنید.

نحوه مصرف قرص لونژیل (اووسیز)

این قرص خوراکی است. پزشک شما ممکن است بخواهد قبل از استفاده از قرص ها از آزمایش سریع حاملگی استفاده کند. بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، ترجیحا در 24 ساعت اول، اما نه بعد از 72 ساعت (3 روز)، دارو را مصرف کنید. دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود را دقیقا دنبال کنید. قرصهای اضافی را مصرف نکنید قرص های اضافی خطر ابتلا به بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

این قرص با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:

  • لونژیل 0.75 میلی گرمی
  • لونژیل 1.5 میلی گرم

روش استفاده :

  • اگر دوز 0.75 میلی گرمی را استفاده می کنید،  یا دو 2 عدد باهم  مصرف کنید یا بین هر عدد 12 ساعت فاصله بندازید.
  • اگر دوز 1.5 میلی گرمی را استفاده می کنید، یک عدد قرص کافی است.

دقت کنید قرص ها باید بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک و در اسرع وقت مصرف شود.

مشورت با پزشک قبل از مصرف قرص  لونژیل (اووسیز)

اگر یکی از شرایط زیر را دارید باید به پزشک اطلاع دهید:

  • مشکلات قند خون، مانند دیابت
  • سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان، رحم، واژن، یا خونریزی غیرعادی واژینال
  • فیبروئیدها
  • بیماری کبد
  • مشکلات قاعدگی
  • سردردهای میگرنی
  • یک واکنش غیر معمول یا آلرژیک به لونورژسترل، داروهای دیگر، غذاها، رنگ ها یا مواد نگهدارنده
  • باردار بودن یا تلاش برای بارداری
  • شیردهی به نوزاد

سوالات رایج شما درباره قرص لونژیل (اووسیز)

قرص لونژیل

1. چند روز بعد از مصرف لوونورژسترول پریود میشویم؟

اینکه بعد از مصرف قرص کی باید پریود شوید، بستگی به این دارد که روز چندم سیکل این قرص را مصرف کردید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی ، هورمونی هستند و ممکنه پریود شما را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی داشته باشید. اگر روش مصرف درست باشد، احتمال بارداری بسیار ضعیف میشود. در کل 14 روز بعد از مصرف قرص باید پریود شوید و اگر نشدید حتما یک تست بارداری بدهید.

2. آیا میشه از قرص لونژیل بعنوان قرص پیشگیری از بارداری دائمی استفاده کرد؟

این قرص از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دائمی توصیه نمی شود . شما نمی توانید بجای یاسمین و یا ال دی و اچ دی این قرص را مصرف کنید. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است نه اینکه عادت کنید و ماهی یکی دوبار استفاده کنید.

3. مصرف قرص لونژیل در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟

مصرف دارو در دوران شیردهی منع شده است. همچنین قرص لونورژسترول در رده x قرار دارد و در بارداری منع مصرف دارد . در بارداری شما هیچ نیازی به مصرف این دارو نخواهید داشت.

4. من قرص لونژیل مصرف کردم، اما الان باردارم. باید جنین را سقط کنم؟

خیر. قرص های ضدبارداری برای جنین ضرری نداره زیرا حاوی پروژسترون هستند، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید

5. اگر یک وعده فراموش کنم قرص لوونورژسترل را بخورم چه اتفاقی می افتد؟

اگر فراموش کردید یک وعده از قرص را بخورید و یک ساعت از زمان آن گذشته بود با پزشک تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را ارائه کند.

6. قرص لونورژسترل را باید کجا نگهداری کنم؟

قرص را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دارو را پس از تاریخ انقضا دور بیندازید.

7. آیا لکه بینی بعد از مصرف قرص اووسیز طبیعی است؟

پس از استفاده از این دارو، لکه بینی طبیعی است. اگر دوره پریودی بعدی شما قطع شد، احتمال حاملگی وجود دارد. در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید و یک آزمایش حاملگی انجام دهید.

8. آیا سیگار کشیدن با مصرف قرص لونژیل تداخل دارد؟

در صورتی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون یا سکته مغزی را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیش از 35 سال سن داشته باشید. توصیه می شود سیگار نکشید. این دارو از شما در برابر عفونت اچ آی وی (ایدز) یا هر گونه بیماری مقاربتی دیگر محافظت نمی کند.

9. چند بار می توانم از قرص اووسیز استفاده کنم؟

همانطور که در بالا گفتم، قرص ضدبارداری اورژانسی را تنها 2 تا 3 بار در سال می توانید استفاده کنید و در هر سیکل هم تنها یکبار اجازه مصرف دارید.

10. آیا مصرف قرص لونژیل نیازی به روش دیگری از پیشگیری است؟

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

11. بهترین زمان مصرف قرص لونژیل یا اووسیز چه وقت است؟

بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک باید مصرف کنید، اما مطالعات نشان میدهید این قرص تا 48 ساعت بعد از نزدیکی مشکوک ( 2 روز) و گاها تا 120 ساعت ( 5 روز ) اثر بخشی خواهد داشت.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

اختلال شخصیت مرزی ,اختلال شخصیت نمایشی,اختلال شخصیت مرزی و ازدواج,اختلال شخصیت مرزی و طلاق,اختلال شخصیت مرزی+pdf,اختلال شخصیت مرزی در Dsm 5

اختلال شخصیت مرزی , اختلال شخصیت نمایشی , اختلال شخصیت مرزی و ازدواج , اختلال شخصیت مرزی و طلاق

توضیحاتی در مورد اختلال شخصیت

بررسی و مطالعه درباره شخصیت بشر به دوران بسیار قدیم بازمی‌گردد و از زمان ارسطو و یونان باستان همواره تلاش‌هایی در جهت واکاوی انواع شخصیت‌های انسانی صورت گرفته است. اما مطالعات در حوزه‌ی اختلال شخصیتی از جمله مقوله‌های جدیدی است که در دوران باستان زیاد مورد توجه نبوده است. شروع این دست از مطالعات به سال ۱۸۰۱ باز می‌گردد؛ یعنی زمانی‌که فیلیپ پینل به شرح و توصیف حالاتی از اختلال شخصیتی پرداخت. حالاتی از انسان که مجموعه‌ای بود از خشم و خشونت در غیاب توهم و خیال. در سال ۱۸۳۵ نیز پزشکی به نام جِی.سی ریچارد، اصطلاحی با عنوان «انحراف غلط از احساسات طبیعی، گرایش‌ها، عادت‌ها، خلق‌وخو، ضربات ناگهانی» مطرح کرد که به دلیل وسیع‌بودن گستره‌ی تعریفی که ارائه شده بود، امکان بررسی دقیق اختلال شخصیتی از خلال آن کاملا مشخص نبود. در سال ۱۹۸۶، یعنی ۶۰ سال بعد از مطالعات جی.‌سی.ریچارد، امیل کریپلین ۷ نوع اختلال شخصیتی اجتماعی را شرح داد. این توصیفات بعدها کامل‌تر شد و تکمیل‌کننده‌ی آنها همکار کریپلین، کرت اشنایدر بود. دسته‌بندی و مطالعاتی که اشنایدر انجام و ارائه داد، هنوز از جمله منابع اصلی مطالعات و بررسی‌ها در اختلال شخصیتی است. اختلال شخصیتی وقتی به وقوع می‌پیوندد که میان عملکرد رفتاری فردی و بین‌فردی نقص وجود داشته باشد. اگر نشانه‌های این نقص و ناهماهنگی به شکلی متداوم بروز یابند، به عنوان بخشی از مرحله‌ی رشد فردی یا رشد محیطی/اجتماعی شناخته نشوند، در اثر مصرف مواد و قرارگرفتن در شرایطی خاص نباشند، با عنوان اختلال شخصیتی شناخته خواهند شد.

 

 

 

اختلال شخصیت چیست

اختلالات شخصیت عبارتند از مجموعه اختلال‌های روان شناختی که ویژگی اصلی آن‌ها رفتارهای خشک و غیرقابل انعطاف است. این رفتارها به اشخاص آسیب می‌رساند، چون مانع سازگاری آن‌ها با الزام‌های زندگی روزانه می‌شود و روابط آن‌ها را با دیگران مختل می‌سازد.

همه چیز درباره اختلال شخصیت

شخصیت، بیانگر آن دسته از ویژگی‌های فردی است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری است (پروین، جان، ۲۰۰۱، ص۳). این تعریف بیانگر آن دسته از ویژگی‌های فردی با ثبات چه در زمینهٔ فکری، رفتاری یا عاطفی است. اختلال یا نابهنجاری بر اساس چهار خصیصه تعریف شده‌است که عبارتند از: ۱- پریشانی: تجربه عذاب هیجانی یا جسمانی، در زندگی متداول ۲- اختلال: کاهش توانایی فرد در انجام امور روز مره به‌طوری‌که نتواند کارهایش را به نحو مطلوب انجام دهد. ۳- به مخاطره انداختن خود و دیگران با کارهایی که انجام می‌دهند. ۴- لحاظ اجتماعی و فرهنگی غیرقابل قبول باشد. اشخاصی که به اختلال‌های شخصیتی دچار هستند، صفات شخصیتی ناسازگارانه دارند و این صفت‌ها آن‌قدر ژرف و عمیق حکاکی شده‌اند که در برابر هرگونه تغییر و دگرگونی مقاومت می‌کنند. در بیشتر مواقع این اشخاص گمان می‌کنند دیگران باید تغییر کنند تا با آن‌ها مطابقت داشته باشند و نه بر عکس. اشخاص مبتلا به اختلال‌های شخصیت خود و دنیا را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که برایشان به شدت ناراحت‌کننده است یا توانایی آن‌ها را برای زندگی عادی از بین می‌برد. تجربه‌های ناسازگارانهٔ آن‌ها از خودشان و دنیا از کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود و به‌تدریج و در همه جا بر زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد. اختلال‌های شخصیت انواع مختلف دارد و اندیشه، احساسات، و رفتارهای مورد تجربهٔ شخص بسته به نوع اختلال شخصیت می‌تواند متفاوت باشد. شخصیت می‌تواند سازگار یا ناسازگار باشد و این ارتباط نزدیکی با «انعطاف‌پذیری» دارد. اختلال شخصیت  یعنی «رفتارهای ناسازگار و انعطاف‌ناپذیر در برخورد با محیط و موقعیت‌ها»

اختلال شخصیت و دست کشیدن از هر دفاع

دفاع‌ها در موثرترین حالتِ خود به ویژه در افراد مبتلا به اختلال شخصیت می‌توانند اضطراب و افسردگی را به کلی از بین ببرند. پس یکی از دلایل عمده افراد مبتلا به اختلالات شخصیت از تغییر ندادن رفتارشان همین است که دست کشیدن از هر دفاع یعنی بیشتر شدن اضطراب و افسردگی خودآگاهانه آنها

اختلال شخصیت بدگمان

مشخصه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان ( پارانوئید به انگلیسی:(Paranoid personality disorder (PPD)، شکاکیت و بی اعتمادی دیرپا به همه افراد است. مسئولیت این احساسات از نظر آن‌ها نه به عهده خود آنها، که بر دوش دیگران است. این بیماران اغلب متخاصم، تحریک پذیر و خشمگین‌اند. افراد متعصب و جزم اندیش، کسانی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون جمع می‌کنند، افرادی که به همسر خود سوءظن دارند، و اشخاص بدعنقی که اهل دعوا و مرافعه اند، اغلب دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند. میزان شیوع اختلال شخصیت پارانوئید ۵/. تا ٢.۵ درصد از جمعیت عمومی است. اینگونه بیماران تقریباً هیچ وقت خودشان به جستجوی درمان برنمی آیند و اگر هم صاحبکار یا همسرشان آن‌ها را برای درمان ارجاع کند، اغلب می‌توانند رنجیدگی خود را پنهان کنند. در بستگان بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی، میزان بروز اختلال شخصیت پارانوئید بیشتر از افراد گروه شاهد است. این اختلال در مردان شایع تر از زنهاست و به نظر نمی‌رسد الگویی خانوادگی داشته باشد. میزان بروز آن در همجنس‌گراها، برخلاف آنچه قبلاً پنداشته می‌شد، بیشتر از معمول نیست ولی اعتقاد بر این است که در گروه‌های اقلیت، مهاجران، سالمندان و ناشنوایان بیشتر از جمعیت عمومی است

تشخیص اختلال شخصیت بدگمان

بیماران دچار اختلال شخصیت پارانوئید ممکن است در حین معاینه روانپزشکی، رسمی به نظر برسند و از اینکه آن‌ها را مجبور کرده اند که از روانپزشک کمک بگیرند، ناراحت باشند. تنش عضلانی، ناتوانی از آسوده بودن و منبسط کردن عضلات خود، و نیاز به کاویدن محیط برای یافتن سرنخ‌هایی در آن، ممکن است در این بیماران دیده شود. حالت عاطفی بیمار اغلب جدی و غیر مطایبه آمیز است. برخی از پیش فرض‌های آن‌ها در بحث‌ها و جدال‌هایشان ممکن است غلط باشد، اما تکلمشان منطقی و متضمن مقصود است. در محتوای فکر آن‌ها شواهدی از فرافکنی، پیش‌داوری و گاه افکار انتساب به خود دیده می‌شود.الف) بی‌اعتمادی و شکاکیتی نافذ و فراگیر نسبت به دیگران به‌طوری‌که انگیزه‌های افراد را شرارت آمیز تلقی کند. این حالت باید از اوایل بزرگسالی شروع شده باشد و در زمینه‌های مختلف به چشم بخورد، که علامت‌اش وجود حداقل چهار تا از موارد زیر است: بدون دلیل کافی، شک داشته باشد که دیگران دارند آن را استثمار می‌کنند، به وی ضرر می‌رسانند، یا سرش کلاه می‌گذارند. مشغولیت دائم ذهنیش شکی اثبات نشده در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافیانش باشد. به دلیل ترسی ناموجه از اینکه اطلاعاتی را به دیگران می‌دهد مغرضانه بر ضد خودش بکار ببرند، از اطمینان کردن به دیگران اکراه داشته باشد. در پس اظهار نظرهای بی‌غرضانه یا اتفاق‌های بی‌خطر، معانی تحقیر‌کننده یا تهدیدکننده پنهانی بیابد. همیشه دلخور و ناخشنود باشد، یعنی اگر کسی توهین کرده باشد، صدمه‌ای رسانده باشد، یا بی‌احترامی کرده باشد هیچ وقت او را نبخشد. با کوچکترین چیزی احساس کند به شخصیت یا اعتبارش لطمه وارد شده است، حال آنکه دیگران چنین معنایی را در آن چیزها به‌طور آشکار نیابند؛ فوراً واکنشی خشمگینانه نشان دهد یا به مقابله بپردازد. مکرراً و بدون هیچ دلیل به وفاداری همسر یا شریک جنسیش شک کند. ب) حالت مذکور منحصراً در سیر اسکیزوفرنی، اختلال خلقی با خصایص روانپریشانه، یا یک اختلال روانپریشانه دیگر پیدا نشده باشد، و نیز ناشی از اثرات جسمی مستقیم یک بیماری طبی عمومی نباشد. نکته: اگر این ملاک‌ها پیش از شروع اسکیزوفرنی وجود داشته باشند قید “پیش مرضی” را باید افزود، مثلاً “اختلال شخصیت پارانوئید (پیش مرضی)”.

درمان اختلال شخصیت بدگمان

درمان انتخابی، روان درمانی است. درمانگر در تمام برخوردهایی که با این گونه بیماران دارد، باید کاملاً صریح و روراست باشد. اگر به دلیل تناقض یا اشتباهی _مثلاً دیر کردن در جلسه رواندرمانی_ قصوری متوجه درمانگر شد، بهتر است صادقانه عذرخواهی کند، نه که در دفاع از خود به توجیه بپردازد. درمانگر باید همواره به خاطر داشته باشد که اعتماد و تحمل روابط صمیمانه برای بیماران مبتلا به این اختلال مشکل است. لذا در رواندرمانی فردی، درمانگر باید رفتاری جدی در پیش بگیرد و زیادی با بیمار گرم نگیرد. اگر بالینگر به خاطر اشتیاق مفرطی که خود دارد، از تفسیر _به ویژه در مورد احساس وابستگی شدید بیمار، مسائل جنسیش و آرزویش برای داشتن روابط صمیمانه_ بیش از حد استفاده کند، بی اعتمادی او را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد. بیماران پارانوئید معمولاً در گروه درمانی خوب عمل نمی‌کنند، با این حال رواندرمانی گروهی برای ارتقای مهارتهای اجتماعی و کاهش شکاکیت آن‌ها از طریق ایفای نقش می‌تواند مفید باشد. بسیاری از این بیماران رفتاردرمانی را هم که برای پرورش مهارتهای اجتماعی به کار می‌رود، ممکن است مزاحم و مداخله گر بیابند و تحمل نکنند. گاه رفتار بیماران مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید به قدری خطرناک و تهدیدکننده است که لازم می‌شود درمانگر آن را مهار کند یا محدودیتهایی برایش وضع کند. با تهمت زدنهای هذیانی بیمار باید واقع بینانه، اما آرام و به نحوی غیر تحقیر آمیز برخورد کرد. بیماران پارانوئید اگر کسی که می‌خواهد به آن‌ها کمک کند، ضعیف و درمانده‌است، عمیقاً وحشت زده می‌شوند، لذا درمانگر هیچ وقت نباید کاری کند که بیمار خیال کند او می‌خواهد بر وی مسلط شود، مگر آنکه هر دو طرف بر سر آن به توافق رسیده باشند و قادر به انجام آن باشند

اختلال شخصیت اسکیزوئید

تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوئید در بیمارانی مطرح می‌شود که الگوی همیشگی زندگیشان انزوای اجتماعی بوده‌است. آنچه در آن‌ها بسیار مشهود است، این است که از تعامل‌های انسانی ناراحت می‌شوند. درونگرایند و حالت عاطفی‌شان کند و محدود است به‌طوری‌که ممکن است افراد غیر متخصص و عادی آنان را افرادی خشک و بی‌احساس تلقی کنند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید را دیگران، آدم‌هایی نامتعارف، عجیب و غریب، منزوی و تکرو می‌دانند.

تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوئید

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید، در بدو معاینه روانپزشکی ممکن است به نظر برسد از چیزی ناراحتند. آن‌ها به ندرت تماس چشمی را تحمل می‌کنند. مصاحبه‌گر درمی‌یابد که این‌گونه بیماران دلشان می‌خواهد مصاحبه هرچه زودتر تمام شود. حالت عاطفی آن‌ها محدود، سرد، یا به نحو نابجایی جدی است. اما بالینگرِ دقیق در پس این سردی و نجوشی، ترس بیمار را می‌تواند ببیند. شاد و شنگول بودن برای بیمار کار سختی است. او سعی می‌کند خود را به زور اهل شوخی و مطایبه نشان دهد، اما این تلاشها خام و نابجا به نظر می‌رسد. تکلم بیمار هدفمند است، اما او بیشتر، جوابهایی کوتاه به سؤال‌ها می‌دهد و سعی می‌کند در صحبت کردن پیشدستی نکند. این‌گونه بیماران گاه صنایع ادبی غیرمعمول، مثلاً استعاره‌های غریب به کار می‌برند. آن‌ها ممکن است شیفته اشیای بی‌جان یا مفاهیم ماورای طبیعی باشند. در محتوای ذهنی آن‌ها احساس صمیمت ناموجهی نسبت به کسانی که خوب نمی‌شناسند یا مدت زیادی ندیده‌اند، ممکن است وجود داشته باشد. وضعیت هشیاری و شناخت این‌گونه بیماران سالم است؛ حافظه‌شان خوب کار می‌کند؛ هر چند از هوش هیجانی و اجتماعی پایینی EQ برخوردارند اما از سوی دیگر از سطح هوش آی‌کیوی (IQ) بسیار بالایی نسبت به افراد دیگر برخوردارند که معمولاً آنان را افرادی تنها اما خلاق و مبتکر بار می‌آورد. در طول صحبتشان از ضرب‌المثل‌ها تفسیری انتزاعی ارائه می‌دهند

درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید

روان‌درمانی. درمان بیماران دچار اختلال شخصیت اسکیزوئید شبیه درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید است. با این تفاوت که تمایل و استعداد بیماران اسکیزوئید برای درون نگری با انتظارات درمانگر همخوانی دارد و اینها گرچه ممکن است با درمانگر رابطه‌ای صمیمی برقرار نکنند، اما در روان‌درمانی فعالانه شرکت می‌کنند. به تدریج که بیمار اسکیزوئید به درمانگر اعتماد پیدا می‌کند، با دلشوره و هیجان بسیار، ترس فراوان خود را از اینکه به نحو غیرقابل تحمل وابسته شود و حتی به تدریج با درمانگر یکی شود، و نیز خیالات و دوستان تصوری فراوان خود را بر ملا می‌کنند. در گروه درمانی، این‌گونه بیماران ممکن است تا مدت‌ها ساکت بمانند، اما بالاخره مشارکت می‌کنند. در برابر حملات پرخاشگرانه سایر اعضای گروه به این بیماران – که چرا این قدر ساکت مانده‌اند – باید از بیمار دفاع کرد. به تدریج اعضای گروه برای بیمار اسکیزوئید اهمیت پیدا می‌کنند و او که در جاهای دیگر انزوا پیشه می‌کند، ممکن است تنها تماس اجتماعی خود را در همین گروه برقرار کند. دارو درمانی. درمان با مقادیر کمی داروهای ضدّ روان پریشی، ضد افسردگی و محرک روانی در برخی از بیماران مؤثر بوده‌است. داروهای سروتونرژیک ممکن است از حساسیت بیمار به طرد کم کند. بنزودیازپین‌ها می‌توانند به کاهش اضطراب بین فردی کمک کنند

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی (به انگلیسی: Antisocial personality disorder) یا ASPD، نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد نمی‌تواند با موازین اجتماعی سازگار شود و در قبال رفتارهایش احساس گناه و اضطراب ندارد. مشخصه این اختلال، اعمال مداوم ضد اجتماعی یا خلاف قانون است، اما این اختلال مترادف با بزهکاری نیست. ICD-10 آن را اختلال شخصیت مردم ستیز (به انگلیسی: Dissocial personality disorder) نامیده‌است

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی (Antisocial personality disorder) دارای چهار نشانه است که عبارتند از: خودمحوری، فقدان وجدان، رفتار تکانشی و جاذبهٔ سطحی. خود محوری به اشتغال ذهنی فرد به مسایل خود و عدم حساسیت به نیازهای دیگران مربوط می‌شود. فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی به زندگی خود در دنیا یی که با تنهایی او آمیخته شده‌است ادامه می‌دهد، گویی که در مکان جدا و عایقی قرار دارد و هرگز دوست و آشنایی ندارد. این افراد اغلب فکر می‌کنند که با دیگران تفاوت دارند. آن‌ها ظاهراً احساس توجه و نگرانی نسبت به دیگران را درک نمی‌کنند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اضطراب، گناه یا احساس‌های پشیمانی را حتی در صورتی که آسیب زیادی را به دیگران وارد کرده باشند، تجربه نمی‌کنند. آن‌ها اغلب، هنگامی که با رفتار تخریبی خود روبه رو می‌شوند، آرام و موقر باقی می‌مانند و نسبت به کسی که بتواند آن‌ها را فریب دهند، احساس تنفر می‌کنند. این افراد بر خلاف بزرگسالانی که یادگرفته‌اند، رضایت مندی‌های بی درنگ خود را به خاطر اهداف دراز مدت فدا کنند، بدون توجه به پیامدهای احتمالی بر اساس تکانه‌های خود عمل می‌کنند. آن‌ها مشاغل و روابط خود را به‌طور ناگهانی تغییر می‌دهند و اهل خشونت و بی ملاحظه هستند. آن‌ها اغلب، سابقهٔ مدرسه گریزی دارند و ممکن است مکرراً به خاطر رفتار مخرب از مدرسه اخراج شده باشند. حتی هنگامی که آن‌ها پیوسته به خاطر رفتارهای خود تنبیه شوند، نسبت به رابطهٔ بین رفتارشان و پیامدهای آن‌ها هیج بینشی ندارند. افراد مبتلا به شخصیت‌های ضد اجتماعی می‌توانند کاملاً فریبنده و متقاعد کننده به نظر آیند و به‌طور قابل توجهی نسبت به نیازها و ضعف‌های دیگران آگاهند. آن‌ها حتی در حالی که فردی را استثمار می‌کنند، احساس‌های اعتماد را در وی بر می‌انگیزانند. کن بایانچی در فریب دادن دیگران به اندازه‌ای مهارت داشت که توانست زنی را متقاعد کند که دربارهٔ بعضی از قتل‌ها، برای حمایت از وی شهادت دروغ بگوید. بایانچی می‌دانست که این زن تنها به‌طور اتفاقی قبل از دستگیری وی حضور داشت و هنگامی که در جایگاه دادگاه بود، او را متقاعد کرد که به وی کمک کند. اگرچه به نظر می‌رسد که چنین افرادی احتملاً مجرم می‌شوند، ولی بسیاری از افراد جامعه ستیز از مشکلات قانونی اجتنابی‌میانکنند و با استفاده از روش‌های کمتر قابل توجه به عنوان تاجران بی رحم، و سیاست مدارانِ متقلب به دیگران آسیب وارد می‌کنند. عللی که در بوجود آمدن رفتار ضد اجتماعی دخیل اند:۱-زمینهٔ خانوادگی و اجتماعی ۲-نارسایی‌های یادگیری ۳-احتمالاً عوامل وراثتی معلوم شده‌است که عدهٔ زیادی از افراد ضد اجتماعی دارای ناهنجاری‌هایی در امواج مغزی غیرعادی هستند. یکی از این ناهنجاریها، کندی امواج مغز است، چنان‌که می‌توان گفت امواج مغزی آنان شبیه کودکان است که خود نشانه‌ای است از نارسایی در رشد مغز آنها.

علت اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اگرچه علت‌های اختلال شخصیت ضد اجتماعی کاملاً شناخته نشده‌اند، ولی پژوهش‌ها از تبیین‌های مربوط به وراثت و هم از تبیین‌های مربوط به پرورش و ترکیبی از هر دو حمایت می‌کنند. همبستگی بالایی بین شیوه‌های فرزند پروری و سرمشق دهی نامناسب به دست آمده‌است. افراد مبتلا به شخصیت ضد اجتماعی اغلب به خانواده‌هایی تعلق دارند که با محرومیت هیجانی، روش‌های انضباطی خشن و بی‌ثبات مشخص می‌شوند و علاوه بر این، رفتارهای والدین نیز ضد اجتماعی است.

اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیت خودشیفته (به انگلیسی: (Narcissistic personality disorder (NPD) نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد خود را بزرگ و مهم می‌پندارد و به گونه‌ای غلوّآمیز احساس توانایی و لیاقت می‌کند. این بیماران مرکز دنیای خود بوده، از هر جهت ویژه هستند، افاده‌ای و اسم‌پران بوده و در ذهن خود شخص مشهوری هستند. حس خودپسندی و سزاوار بودن، هرگونه نگرانی دربارهٔ نیازها، مشکلات و احساسات دیگران را از ذهن آنان خارج می‌سازد. آنان متکبر و تحکم‌آمیز بوده، خود را برتر از دیگران می‌دانند و از دیگران انتظار احترام و تحسین دارند. هنگامی که خود آنان و جهان اطراف‌شان نمی‌توانند انتظارات غیرواقع گرایانه و ناممکن آنان را برآورده سازند، به‌طور شایع دچار ناامیدی می‌شوند

درمان اختلال شخصیت خودشیفته

درمان اختلال شخصیت خودشیفته دشوار است؛ چون اگر قرار است پیشرفتی در کار حاصل شود، بیمار باید از خودشیفتگی خود دست بردارد. روانپزشکانی مثل اتوکرنبرگ و هاینتس کوهوت رویکردهای روانکاوانه را برای اصلاح این بیماران پیشنهاد می‌کنند، اما برای آنکه معلوم شود اصلاً چنین تشخیصی معتبر هست یا نه، و اگر معتبر است بهترین درمانش کدام است، هنوز پژوهش‌های بیشتری باید صورت گیرد. برخی بالینگران گروه درمانی را برای بیماران خود توصیه می‌کنند تا آن‌ها بتوانند چگونگی مشارکت با دیگران را یادگرفته و تحت شرایط ایده‌آل، واکنشی توأم با همدلی نسبت به دیگران نشان دهند.وقتی برای کمک به این افراد از رواندرمانی استفاده می‌شود، معمولاً روی خودبزرگ بینی، حساسیت بیش از حد به ارزیابی شدن از سوی دیگران، و عدم همدلی از دیگران تمرکز می‌شود. در شناخت درمانی تلاش می‌شود تا باورهای غلط یا خیالبافی‌های این افراد با تمرکز روی تجربه‌های لذتبخش روزمره و واقعاً قابل وصول جایگزین شوند. برای کمک به این افراد در جهت مواجه شدن با انتقاد دیگران و قبول آن، از استراتژی‌های مقابله‌ای، مثل ریلکسیشن استفاده می‌شود. یکی دیگر از اهداف رواندرمانی این است که به این افراد کمک شود روی احساسات دیگران تمرکز کنند. چون این افراد در مقابل دوره‌های افسردگی شدید بسیار آسیب‌پذیر هستند، مخصوصاً در میانسالی، افسردگی آن‌ها نیز مورد رواندرمانی قرار می‌گیرد. با این حال، هرگونه نتیجه‌گیری دربارهٔ تأثیر این‌گونه رواندرمانی در اختلال شخصیت خودشیفته، غیرممکن است

اختلال شخصیت مرزی

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (به انگلیسی: Borderline personality disorder (BPD)) در مرز روان نژندی و روان‌پریشی قرار دارند و مشخصهٔ آن‌ها ناپایداری حالت عاطفی، خلق، رفتار، روابط ابژه‌ای، و خودانگارهٔ آن‌هاست. این اختلال را به نام‌های شیزوفرنی موقت، شخصیت‌انگاری (as-if personality اصطلاحی که Helene Doutsch وضع کرده‌است)، اسکیزوفرنی شبه‌نوروتیک (که پاول هوخ و فیلیپ پولیتن وصف کرده‌اند)، و اختلال منش سایکوتیک (که جان فرش ذکر کرده‌است) نیز خوانده‌اند. در ICD-10 نیز اختلال شخصیت دارای بی‌ثباتی هیجانی نامیده شده‌است



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()