نوشته شده توسط : رويا

قلیه ماهی با سبزی خشک

Image result for ‫قلیه ماهی‬‎

قلیه ماهی با تن ماهی

قلیه ماهی یکی از خورش های معروف جنوبی است که در استان های خوزستان ، بوشهر و هرمزگان بسیار پر طرفدار است. مواد تشکیل دهنده قلیه ماهی عبارتند از گوشت ماهی ، تمبر هندی و سبزیجات. برای تهیه قلیه ماهی بهتر است از ماهی های استفاده شود که گوشت یک تکه و لخم دارند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر قلیه ماهی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه قلیه ماهی در ادامه با ما  همراه باشید.

مواد لازم قلیه ماهی
گوشت ماهی ۴ تکه
پیاز ۲ عدد
سیر ۶ عدد
تمبر هندی ۲۰۰ گرم
گشنیز ۳۰۰ گرم
شنبلیله ۵۰ گرم
روغن مایع به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

قلیه ماهی جنوبی

ابتدا مقداری نمک و فلفل سیاه روی قطعات ماهی می ریزیم و آنها را کنار می گذاریم. قابلمه ای که برای تهیه قلیه ماهی انتخاب کرده ایم را روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. حالا پیاز و سیر را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.پس از اینکه سیر و پیاز را به خوبی تفت دادیم نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از کمی تفت دادن شنبلیله و گشنیز را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا رنگ سبزی مقداری تغییر کند.آب سبزیجات که تبخیر شد نصف لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که سبزیجات با حرارت ملایم پخته شوند. حالا تمبرهندی را با مقداری آب رقیق می کنیم و به خورش اضافه می کنیم. در این مرحله ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم.در مرحله پایانی حرارت زیر خورش را کم می کنیم تا به خوبی جا بیفتد. خورش که تغییر رنگ داد تکه های ماهی را داخل خورش می ریزیم. حدود ۳۰ دقیقه نیاز است تا ماهی ها به خوبی پخته شوند و خورش به خوبی جا بیفتد ، سپس به همراه برنج سرو می کنیم.

قلیه ماهی با رب انار

Image result for ‫قلیه ماهی‬‎

قلیه ماهی با قزل آلا

شاید در خیلی از مواقع تمبر هندی در دسترس نباشد. می توانید به جای استفاده از تمرهندی در خورش قلیه ماهی از رب انار هم استفاده کنید. برای مواد لازم ذکر شده در دستور بالا به جای تمرهندی می توانید ۳ قاشق غذاخوری رب انار ترش به غذا اضافه کنید.بهترین نوع ماهی برای قلیه ماهی عبارتند از ماهی شیر ، سنگسر و شوریده. برای قلیه ماهی باید از ماهی هایی استفاده شود که گوشت یک تکه و لخم دارند. ضمن اینکه می توانید قبل از انداختن ماهی ها در خورش آنها را سرخ کنید.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

خورش بامیه با مرغ

Image result for ‫خورش بامیه‬‎

خورش بامیه با لپه

خورش بامیه یکی از معروف ترین خورش های جنوبی ( عربی ) است که در حال حاضر در تمام نقاط کشور فراگیر شده است. بامیه خواص بسیار زیادی دارد که می توانید با تهیه خورش بامیه از این خواص استفاده نمایید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر خورشت بامیه تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه خورش بامیه در ادامه با ما همراه باشید.در صورتی که می خواهید به خورش بامیه خود لپه اضافه کنید برای راهنمایی در این مورد به پایین همین مطلب مراجعه نمایید.

مواد لازم خورش بامیه
بامیه ۵۰۰ گرم
گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
آبلیمو ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

خورش بامیه با مرغ

ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقدار کمی روغن داخل قابلمه ای که برای تهیه خورشت در نظر گرفته ایم تفت می دهیم. پیاز را خوب تفت می دهیم تا کمی سبک شود و رنگش طلایی شود. سپس گوشت را به صورت تکه تکه ( مانند قورمه سبزی ) خرد می کنیم.گوشت را به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. بعد از اینکه رنگ گوشت مقداری تغییر کرد ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم.حدود ۳۰ دقیقه بعد رب گوجه فرنگی را به همراه آبلیمو به خورش اضافه می کنیم. بهتر است رب گوجه فرنگی را قبل از ریختن در خورشت با مقدار کمی روغن تفت دهید. حالا باید بامیه ها را آماده کنیم برای این منظور باید بامیه های ریز تهیه کنیم.

بامیه های درشت در بیشتر مواقع خشک هستند و طعم جالبی نیز ندارند. پس از شستشوی بامیه ها با دقت سر آنها را جدا می کنیم. باید به صورتی سر بامیه را جدا کنیم که بامیه باز نشود چون باز شدن بامیه باعث می شود خورشت شما لیز شود.پس از اینکه گوشت خورش کاملا پخت بامیه را به همراه زعفران دم کرده ، نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه می کنیم. حرارت زیر خورشت را بسیار ملایم می کنیم تا حدود ۳۰ دقیقه بعد خورش حسابی جا بیفتد و آماده سرو شود.خورش بامیه مانند دیگر خورش های ایرانی با برنج سرو می شود که این امر باعث خوشمزه تر شدن و لذت بیشتر از این غذا خواهد شد. ضمن اینکه از گوشت های دیگر ( گوشت مرغ ،گوشت بوقلمون و … ) هم می توانید برای تهیه این خورش استفاده کنید.

خورش بامیه عربی

Image result for ‫خورش بامیه‬‎
 

برای طعم دهی خورش بایمه اگر آبلیمو در دسترس نداشتید می توانید از آبغوره هم استفاده نمایید ، توجه داشته باشید که آبغور تازه باعث تلخ شدن خورش می شود بهتر است قبل از استفاده از آبغوره آنرا فریز کنید سپس اقدام به استفاده در خورش کنید.برخی افراد خورش بامیه را مانند خورش قیمه درست می کنند و به جای استفاده از سیب زمینی از بامیه استفاده می کنند. برای این منظور حدود ۲۰۰ گرم لپه نیاز است. ابتدا لپه را کامل بپزید و در زمانی که بامیه را اضافه می کنید لپه را نیز به خورش اضافه کنید. توجه داشته باشید خورش بامیه اصلی حاوی لپه نیست.اگر از گوشت مرغ بیشتر لذت می برید یا اینکه منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید در خورشت بامیه خود گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید. برای این منظور می توانید قطعات مرغ را مانند گوشت خورشتی خرد کنید یا اینکه به صورت قطعات بزرگ ( مانند خورشت مرغ ) از آن استفاده نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

سوپ جو قرمز با مرغ

Image result for ‫سوپ جو قرمز‬‎

سوپ جو قرمز مجلسی

سوپ جو قرمز در واقع یک پیش غذا است که به دلیل اینکه بسیار مقوی است به عنوان غذای اصلی هم مورد استفاده قرار می گیرد. سوپ جو قرمز یک سوپ محبوب است که در اکثر رستوران ها به عنوان پیش غذا سرو می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر سوپ جو قرمز تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سوپ جو قرمز در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

مواد لازم سوپ جو قرمز
 آب مرغ ۸ پیمانه
جو پرک ۱ پیمانه
هویج ۳ عدد
پیاز ۲ عدد
جعفری ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
 رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
ادویه کاری نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
زعفران مقدار کمی
نمک به میزان لازم

سوپ جو قرمز رستورانی

برای درست کردن سوپ جو قرمز رستورانی ابتدا باید آب مرغ را تهیه کنیم. برای تهیه آب مرغ می توانیم از قسمت های استخوانی مرغ مانند کتف و بال یا اسکلت کامل مرغ استفاده کنیم. البته در سوپ جو قرمز می توانیم از گوشت مرغ هم استفاده کنیم.برای تهیه آب مرغ ، استخوان های مرغ را به همراه ۱ عدد هویج ، ۱ عدد پیاز ، مقدار کمی زعفران ، ۱ قاشق مرباخوری زردچوبه و مقداری نمک داخل یک قابلمه می ریزیم. برای تهیه آب مرغ حدود ۲٫۵ لیتر آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا به جوش آید.اجازه می دهیم تا استخوان های مرغ کاملا نرم شوند. پس از اینکه استخوان های مرغ نرم شدند آب مرغ ما آماده است. آب مرغ را از صافی می گذارنیم و آن را کنار می گذاریم تا کمی سرد شود. سپس آب مرغ را داخل قابلمه می ریزیم و جو پرک را به آن اضافه می کنیم.

سوپ جو قرمز خوشمزه

Related image

سوپ جو قرمز با قارچ

سپس هویج ها و پیاز باقیمانده را در قابلمه رنده می کنیم. بهتر است از رنده متوسط استفاده کنیم تا مواد در سوپ دیده شوند و به زیبایی سوپ اضافه کنند. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید سپس حرارت را کم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا مواد داخل قابلمه به خوبی پخته شوند.حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا مواد بپزند. اگر می خواهید سوپ جو قرمز شما حسابی لعاب دار شود و مانند سوپ های بیرونی شود آرد را در یک لیوان آب سرد کم کم بریزید و حل کنید سپس به سوپ جو اضافه کنید تا باعث لعاب بیشتر سوپ شود.در این مرحله ۱ قاشق غذاخوری از جعفری را ساطوری خرد می کنیم و به همراه ادویه ها ( نمک ، فلفل سیاه و ادویه کاری ) به سوپ اضافه می کنیم.  کمی حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم و صبر می کنیم تا سوپ به جوش بیفتد تا آرد موجود در آن کاملا بپزد و طعم خامی نداشته باشد.در آخر ۱۰ دقیقه مانده که سوپ را از روی حرارت بر داریم رب گوجه فرنگی را به همراه آبلیموی تازه به سوپ جو خود اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا سوپ کاملا جا بیفتد. سپس سوپ را در ظرف سوپ خوری می کشیم و با جعفری تازه تزیین می کنیم.

سوپ جو قرمز ساده

اگر تمایل دارید از گوشت مرغ در سوپ جو رستورنی خود استفاده کنید باید مرغ را بپزید و به صورت ریش ریش خردش کنید و زمانی که جعفری و ادویه ها را به سوپ اضافه می کنیم کم کم مرغ را هم اضافه کنیم و به خوبی با سوپ مخلوطش کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

سوپ شیر و قارچ

Image result for ‫سوپ شیر‬‎

سوپ شیر مجلسی

سوپ شیر که با نام سوپ سفید هم معروف است یکی از خوشمزه ترین پیش غذاهاست که بیشتر برای مجالس و مهمانی های رسمی سرو می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده این سوپ عبارتند از  شیر ، جو ، مرغ و  قارچ. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر سوپ شیر تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سوپ شیر در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سوپ شیر
جو پرک ۱۰۰ گرم
سینه مرغ ۱ عدد
شیر ۱ لیتر
آب مرغ ۲ پیمانه
هویج ۱ عدد
کره ۵۰ گرم
خامه ۱۰۰ میلی لیتر
آرد سفید ۳ قاشق غذاخوری
جعفری ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

سوپ شیر رستورانی

ابتدا باید جو را بخیسانیم تا نرم شود. سپس جو را آبکش می کنیم و با دو لیوان آب جو را در قابلمه ای می ریزیم تا حدود ۱۰ دقیقه بپزد. بعد از ۱۰ دقیقه آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید. سپس هویج را با رنده درشت رنده کنید و به سوپ شیر اضافه کنید.در این مرحله کره را در یک ظرف کوچک روی حرارت آب می کنیم و زمانی که کره آب شد آرد را کم کم اضافه می کنیم و با کره خوب مخلوط می کنیم تا طعم خامی آرد از بین برود. وقتی رنگ آرد تغییر کرد شیر را کم کم اضافه می کنم و مداوم مواد را هم می زنیم تا آرد گلوله نشود.باید آنقدر شیر و آرد را هم بزنید تا یک سس غلیظ به دست بیاید. سینه مرغ را می گذاریم به همراه یک پیاز و مقداری آب کاملا بپزد. سپس سس آرد و شیر و سینه مرغ خرد شده را به سوپ اضافه می کنیم. اگر سوپ سفت شد کمی آب جوش به سوپ اضافه می کنیم.

سوپ شیر و قارچ



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

سالاد سزار با فیله مرغ

Image result for ‫سالاد سزار‬‎

سالاد سزار

سالاد سزار یکی از سالادهای مجلسی است که بیشتر در رستوران های خاص سرو می شود. این سالاد اصالتا متعلق به ایتالیایی ها می باشد. سالاد سزار را با مواد مختلفی سرو می کنند و شما می توانید نسبت به ذائقه خود سالاد سزار مخصوص خود را تهیه نمایید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر سالاد سزار تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سالاد سزار در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سالاد سزار
فیله مرغ ۸ عدد
پنیر پارمیزان ۶ قاشق غذاخوری
سس مایونز ¾ فنجان
روغن زیتون ¼ فنجان
 نان تست ۲ عدد
 پودر گردو ۱ قاشق غذاخوری
 فلفل سیاه  به میزان لازم
نمک به میزان لازم
 خردل ۱ قاشق چایخوری

سالاد سزار تصویری

ابتدا باید فیله های مرغ را آبپز کنیم. بهتر است برای گرفتن بوی گوشت مرغ یک پیاز یا مقداری زردچوبه داخل آب آن بریزیم تا بوی مرغ را بگیرد. پس از اینکه فیله های مرغ کاملا پخت و آماده شد ، باید سس سالاد را تهیه کنیم. برای این منظور یک کاسه متوسط انتخاب می کنیم.۱ عدد از سیر ها را داخل کاسه با رنده بسیار ریز رنده می کنیم. سپس سس مایونر ، سس خردل ، آبلیمو ، ۲ قاشق پنیر پارمیزان و فیله مرغ ( در صورت تمایل می توانید مرغ را ریش ریش کنید ) را به کاسه اضافه می کنیم. بعد از آن نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.پس از اینکه سس آماده شد آنرا درون یخچال قرار می دهیم. در این مرحله روغن زیتون را در یک تابه می ریزیم و اجازه می دهیم روغن داغ شود سپس سیر باقیمانده را در تابه رنده می کنیم. صبر می کنیم رنگ سیر طلایی شود سپس تابه را از روی حرارت بر میداریم.

سالاد سزار با فیله مرغ

Image result for ‫سالاد سزار‬‎



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

سالاد اندونزی با کشمش

Image result for ‫سالاد اندونزی‬‎

سالاد اندونزی مخصوص

 

سالاد اندونزی همانطور که از نامش مشخص است یک سالاد اندونزیایی است. البته سالادی که ما ایرانیان تهیه می کنیم با سالاد اصلی متفاوت است. این موضوع به این دلیل است که ذائقه ما با ذائقه مردم اندونزی متفاوت است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۶ نفر سالاد اندونزی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سالاد اندونزی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سالاد اندونزی
کلم برگ قرمز ۱ پیمانه
کلم برگ سفید ۲ پیمانه
ذرت نصف پیمانه
کالباس نصف پیمانه
نخود فرنگی نصف پیمانه
خیار شور ۴ عدد
هویج ۲ عدد
سس مایونز نصف پیمانه
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

سالاد اندونزی با کشمش

ابتدا باید کلم برگ های قرمز و سفید را به صورت رشته ای برش بزنید. برای این منظور می توانید از ابزار برش سبزجات استفاده کنید یا اینکه برگ کلم را روی یک سطح صاف بگذارید و با کارد برش های نازک و کنار هم بزنید ( مثل اسلایس کردن گوجه فرنگی )اگر به خوبی و به صورت نازک کلم برگ ها را برش بزنید سالاد شما جلوه زیباتری خواهد داشت. در این مرحله می توانیم از کنسرو ذرت و نخود فرنگی استفاده کنیم یا اینکه آنها اگر به صورت خام در منزل دارید می توانید آبپز کنید و به کلم ها اضافه کنید.هویج ها را بهتر است بخارپز کنیم چون پختن هویج به صورت آبپز باعث می شود فیبر آن از بین برود. پس از بخارپز کردن هویج ها ، آنها را روی مواد دیگر سالاد رنده می کنیم. در مرحله بعد خیار شور را با رنده متوسط به طوری که در سالاد دیده شود روی دیگر مواد رنده می کنیم.

سالاد اندونزی با شوید

 

سالاد اندونزی با کشمش و گردو

در این سالاد مانند سالاد ماکارونی دست شما برای تغییر مواد باز است و می توانید مواد غذایی که مایل نیستید مصرف کنید را از مواد لازم حذف کنید و مواد غذایی مورد علاقه خودتان را جایگزین کنید. به طور مثال می توانید کالباس را از مواد سالاد حذف کنید و از گوشت مرغ استفاده نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

کوکو پیازچه و سیب زمینی

Image result for ‫کوکو پیازچه‬‎

 

کوکو پیازچه و تره

 

پیازچه فواید بسیاری دارد که یکی از از این فواید این است که باعث باز شدن اشتها می شود. کوکوی پیازچه را می توانید به عنوان یک غذای حاضری و فوری در فهرست غذایی خود اضافه کنید و از خاصیت های پیازچه بهره ببرید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر کوکو پیازچه تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کوکو پیازچه در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

مواد لازم کوکو پیازچه
پیازچه ۴۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

کوکو پیازچه تهیه

ابتدا پیازچه ها را می شوییم سپس آنها را به صورت حلقه های باریک خرد می کنیم. مقداری روغن مایع در یک تابه می ریزیم و پیازچه ها را در روغن تفت می دهیم. پس از اینکه پیازچه ها را خوب تفت دادیم آنها را از داخل روغن خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا سرد شوند.در این مرحله تخم مرغ ها را به صورت جداگانه در یک کاسه می شکنیم . نمک ، فلفل و زردچوبه را به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و مواد را با همزن آنقدر می زنیم تا یکدست شوند. در این مرحله باید پیازچه را به تخم مرغ اضافه کنیم.حالا آرد سفید را کم کم به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و مواد را مداوم هم می زنیم. اگر آرد را به صورت یک جا به تخم مرغ ها اضافه کنیم به شکل گوله گوله در می آید و صاف کردن آن کلی زمانی می برد. بهتر است آرد را با صبوری به تخم مرغ ها اضافه کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

ته چین مرغ در قابلمه

 


Image result for ‫ته چین مرغ در قابلمه‬‎

ته چین مرغ و بادمجان

 

ته چین مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که بیشتر برای مجالس و مهمانی های خاص تهیه می شود. ته چین مرغ بیشتر به عنوان یک پیش غذا در کنار غذای اصلی سرو می شود. البته بعضی افراد از آن به عنوان غذای اصلی استفاده می کنند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر ته چین مرغ تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه ته چین مرغ در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم ته چین مرغ
برنج ۳ لیوان
زرشک ۱ لیوان
ماست چکیده ۱ لیوان
تخم مرغ ۳ عدد
سینه مرغ ۲ عدد
روغن مایع نصف لیوان
کره ۴ قاشق غذاخوری
زعفران ۴ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه به میزان کافی
نمک به میزان کافی

ته چین مرغ در فر

در ابتدا برنج را به همراه ۴ لیوان آب و مقداری نمک در یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. حدود ۱۰ دقیقه که جوشید قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و برنج را با آب ولرم آبکش می کنیم. زمانی که برنج را بر می داریم باید نیم پز شده باشد.گوشت مرغ را به همراه ۳ لیوان آب و مقداری نمک و فلفل داخل یک قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم بپزد. بگذارید آب داخل قابلمه کامل تبخیر شود. پس از اینکه مرغ پخت آنرا خرد می کنیم و کنار می گذاریم.بهتر است زرشک را حداقل یک ساعت قبل از شروع آشپزی در آب بخیسانیم. در این مرحله زرشک را به همراه ۲ قاشق غذا خوری کره داخل یک تابه می ریزیم و تفت می دهیم. پس از اینکه کمی زرشک را تفت دادیم تکه های مرغ را به تابه اضافه می کنیم.

ته چین مرغ برای 2 نفر

Image result for ‫ته چین مرغ در قابلمه‬‎

ته چین مرغ روی گاز

برنج آبکش شده در مرحله اول را باید به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم. قسمت اول برنج را ماست چکیده ، تخم مرغ ها ، ۲ قاشق غذاخوری زعفران و نصف روغ مایع به خوبی مخلوط می کنیم. بهتر است تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه یک به یک بشکنیم و به برنج اضافه کنیم.قسمت دوم برنج را به همره ۲ قاشق غذاخوری زعفران ، باقیمانده روغن مایع و مقداری نمک مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. در این مرحله دیواره های قابلمه ای که برای تهیه ته چین انتخاب کرده ایم را به خوبی با روغن مایع چرب می کنیم.چرب کردن دیواره های قابلمه باعث می شود ته چین ما به قابلمه نچسبد و به راحتی از قابلمه خارج شود. نیمی از برنجی که با تخم مرغ مخلوط کرده بودیم را کف قابلمه می ریزیم و با پشت قاشق خوب فشارش می دهیم تا فشرده شود و به ته قابلمه بچسبد.

ته چین مرغ قالبی

نیمی از مخلوط زرشک و تکه های مرغ را داخل قابلمه می ریزیم و باقیمانده برنج تخم مرغی را روی مرغ و زرشک می ریزیم و با دست یا هر وسلیه ای دیگر برنج را فشرده می کنیم. در این مرحله نیمی دیگر از باقیمانده زرشک و تکه های مرغ را داخل قابلمه می ریزیم.در اینجا برنج زعفرانی ( برنجی که با زعفران ، روغن و نمک مخلوط کردیم ) را به طور کامل در قابلمه می ریزیم و خوب فشرده اش می کنیم به صورتی که هیچ فضایی بین مواد ته چین باقی نماند. باقیمانده کره را داغ می کنیم و روی ته چین می ریزیم. در این مرحله قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم.به طور تقریبی حدود یک ساعت و نیم برای آماده شدن ته چین زمان نیاز است. هر چه حرارت ملایم تر باشد ته چین خوشمزه تر و زیباتری خواهید داشت. پس از اینکه ته چین آماده شد آن را روی دیس برگردانید و با زرشک ، خلال پسته و … تزیین کنید.

ته چین مرغ در قابلمه



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

خورش فسنجان مجلسی

 

Image result for ‫خورش فسنجان‬‎

خورش فسنجان رزا منتظمی

 

خورش فسنجان از قدیمی ترین و اصیل ترین خورش های ایرانی است. مواد اصلی خورش فسنجان گوشت ، گردو و رب انار هستند. خورش فسنجان اصالتا یک خورش گیلانی است. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر خورشت فسنجان تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه خورش فسنجان در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم خورش فسنجان
گوشت مرغ ۴ تکه
مغز گردو ۴۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
برگ بو ۲ عدد
روغن مایع به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

 
Image result for ‫خورش فسنجان‬‎

خورش فسنجان برای 8 نفر

ابتدا گردوها را به وسیله چرخ گوشت چرخ کنید. سپس داخل یک قابلمه مقداری آب سرد بریزید و گردوها را بلافاصله داخل قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید تا آب به جوش بیابید. زمانی که آب به جوش امد حرارت زیر قابلمه را متعادل کنید.بگذارید حدود ۲ ساعت گردوها در آب جوش بخورند تا روغن شان کاملا خارج شود. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه ای دیگر به همراه کمی روغن تفت دهید. پیاز که نرم شد قطعات مرغ را به تابه اضافه کنید. مرغ را هم کمی تفت دهید.سپس نمک ، فلفل سیاه ، زردچوبه و برگ بو را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا ادویه ها به خورد پیاز و گوشت مرغ بروند. هنگامی که مرغ کمی سرخ شد ۲ لیوان به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ۱ ساعت مرغ به آرامی پخته شود.پس از اینکه گردو ها کامل به روغن افتادند رب انار را به گردوها اضافه می کنیم. در این مرحله گوشت مرغ ، شکر ، مقداری نمک و فلفل به خورش اضافه می کنیم. حدود ۲ ساعت زمان نیاز است تا خورش به خوبی جا بیفتد. حرارت زیر قابلمه را خیلی ملایم کنید تا خورش کاملا جا بیفتد.

خورش فسنجان ساناز مینایی

برای اینکه خورش فسنجون شما به خوبی روغن بیندازد باید گردوها را در آب خیلی سرد بریزید تا به گردوها شوک وارد شود که این شوک باعث می شود روغن درون گردوها آزاد گردد که باعث زیبایی و رنگ و لعاب خورش فسنجان می شود.

خورش فسنجان مجلسی



:: بازدید از این مطلب : 3880
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

توصیه برای لاغری شکم

 

 

رژیم لاغری,کاهش وزن,تناسب اندام

 

غذاهای مورد علاقه‌تان را حذف نکنید، ولی تعادل را رعایت کنید. به عنوان مثال به جای یک جعبه یک عدد کلوچه بخرید، یا به جای خرید یک بسته کامل مقادیر کمی آب‌نبات بخرید.مقادیر فراوانی آب یا دیگر نوشیدنی‌های بی‌کالری بنوشید.گاهی اوقات افراد تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. بنابراین، زمانی که یک لیوان آب یخ آن چیزی باشد که شما واقعاً به آن نیاز دارید، می‌توانید به دریافت مقادیر اضافی کالری پایان دهید. چنانچه آب ساده جواب نداد، یک فنجان چای میوه‌ای را امتحان کنید.
  
 در مورد میان‌وعده‌های شب هنگام، محتاط و انتخاب‌گر باشید
غالباً خوردن‌های بدون تفکر، مکرراً بعد از شام اتفاق می‌افتند، زمانی که شما نهایتاً می‌خواهید بنشینید و استراحت کنید و البته در مقابل تلویزیون. میان‌وعده خوردن یکی از آسان‌ترین راه‌های دور شدن از رژیم غذایی سالم است. در چنین مواردی یا بعد از ساعت مشخصی آشپزخانه را ببندید یا به خودتان فقط اجازه مصرف یک میان‌وعده کم‌کالری مانند یک تکه کوچک شیرینی خانگی  را بدهید.
 
 از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید
غذاهای مورد علاقه‌تان را حذف نکنید، ولی تعادل را رعایت کنید. به عنوان مثال به جای یک جعبه یک عدد کلوچه بخرید، یا به جای خرید یک بسته کامل مقادیر کمی آب‌نبات بخرید. شما همچنان می‌توانید از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. کلید، رعایت اعتدال است.
 
 چندین میان‌وعده کوچک در طول روز استفاده کنید
چنانچه کالری کمتر از آنچه می‌سوزانید دریافت کنید، وزن از دست خواهید داد؛ اما اگر همواره گرسنه هستید، خوردن کالری‌های کمتر می‌تواند یک چالش باشد. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که 5-4 وعده و میان‌وعده در روز استفاده می‌کنند بهتر قادر به کنترل اشتها و وزن خود هستند. توصیه می‌شود که کالری روزانه خود را به وعده‌ها و میان‌وعده‌های کوچک‌تری تقسیم کرده و از آن‌ها در طول روز لذت ببرید.

 در هر وعده‌ای پروتئین بخورید
پروتئین، بسیار سیرکننده‌تر از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها است و به شما برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری و پری می‌دهد. همچنین به حفظ توده ماهیچه‌ای کمک کرده و سوزاندن چربی را تسهیل می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که پروتئین‌های سالم مانند سفیده تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، ماست، گوشت بدون چربی، پنیر، سویا، مغزها یا حبوبات را در وعده‌ها و میان‌وعده‌های خود گنجانده باشید.
 
در رستوران‌ها سفارش غذای سایز کوچک (سایز غذای کودکان) بدهید
سفارش یک غذای سایز کودک یک راه عالی برای کاهش دریافت کالری است و درعین‌حال این سایزها ( در برخی رستوران‌ها ) متعارف نیز هستند و امروزه تا حدی این روش به یک رویه معمول تبدیل شده است. راه حل بعدی این است که از بشقاب و ظروف کوچک استفاده کنید. این روش کمک می‌کند که سهم غذایتان بیشتر به نظر بیاید و چنانچه ذهن شما راضی باشد، شکم شما نیز راضی خواهد شد.
 
یک فنجان پاستا را با یک فنجان سبزیجات جایگزین کنید
خیلی راحت با خوردن کمتر پاستا یا نان و در عوض خوردن بیشتر سبزیجات می‌توانید یک سایز لباسی شلوار یا پیراهن را در سال کم کنید. با کاهش سهم نشاسته موجود در بشقاب خود و افزایش سهم سبزیجات می‌توانید 100 تا 200  کیلوکالری کمتر مصرف کنید.
 
همیشه صبحانه بخورید
«صبحانه را حذف کرده و وزن خود را کاهش دهید» این جمله یک تغییر ساده رژیمی منجر به موفقیت در امر کاهش وزن به نظر می‌آید؛ اما بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که عکس این قضیه صادق است. در حقیقت نخوردن صبحانه کمی بعدتر شما را گرسنه کرده و منتهی به ریزه‌خواری بیشتر و بدخوری در وعده ناهار و شام می‌شود. برای کاهش وزن و جلوگیری از برگشت آن، برای خوردن یک صبحانه سالم وقت بگذارید؛ یک صبحانه کامل شامل شیر کم‌چرب، غلات صبحانه پر فیبر و میوه می‌باشد.

 فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید
فیبر کمک به هضم، جلوگیری از یبوست و کاهش کلسترول خون می‌کند و می‌تواند در کاهش وزن نیز کمک‌کننده باشد. برای به دست آوردن خواص فیبر، زنان باید در حدود 25 گرم فیبر را روزانه دریافت کنند و این مقدار برای مردان در حدود 38 گرم است (یعنی 14 گرم به ازای 1000 کیلوکالری). منابع خوب فیبر عبارت‌اند از جو دو سر، لوبیاها، غلات کامل و انواع میوه‌ها و سبزیجات.
 
قفسه‌ها را از اقلام چاق‌کننده پاک کنید
چنانچه در کابینت، چیپس و در فریزر، بستنی دارید، وزن کم کردن را سخت‌تر از آنچه که هست، می‌کنید. وسوسه را با پاک‌سازی قفسه‌ها از خوراکی‌های چاق‌کننده کاهش دهید. آیا گاهی اوقات یک لذت از جنس خوراکی می‌خواهید؟ سعی کنید برای به دست آوردن آن از خانه خارج شوید (ترجیحاً با پیاده‌روی).
 
آهسته وزن کم کنید
چنانچه وزن کم می‌کنید، ولی سرعت کاهش وزنتان را دوست ندارید، ناامید نشوید. وزن از دست دادن، زمان می‌برد. همان طور که اضافه کردن آن زمان برده است. کارشناسان علم تغذیه توصیه می‌کنند که هدف واقع‌گرایانه حدود نیم تا یک کیلوگرم در هفته را برای خود در نظر بگیرید. اگر انتظار بالایی را تعیین کنید، زمانی که با سرعت کافی وزن کم نکنید خیلی زود دلسرد و تسلیم خواهید شد. به یاد داشته باشید زمانی که تنها 5 تا 10 درصد از وزن بدن خود را کم می‌کنید، شروع به حس کردن فواید سلامتی خواهید کرد.

 یادداشت غذایی روزانه داشته باشید
یک کاغذ و مداد ساده می‌توانند به طور چشمگیری در کاهش وزنتان کمک‌کننده باشند. مطالعات نشان می‌دهند که نوشتن چیزی که می‌خورید و می‌آشامید منجر به آگاه‌تر شدن شما از چیزی که می‌خورید و زمانی که می‌خورید و میزان مصرفی‌تان می‌شود که نهایتاً منتهی به دریافت کالری کمتر خواهد شد. یک مطالعه نشان داده است افرادی که یادداشت غذایی در 6 روز هفته دارند دو برابر بیشتر از کسانی وزن کم می‌کنند که تنها یک روز هفته یا کمتر یادداشت غذایی دارند.
 
به اندازه کافی بخوابید
زمانی که کمبود خواب دارید بدنتان تولید بیشتری از هورمون گرلین (هورمون محرک اشتها)  دارد و درعین‌حال تولید کمتری از هورمون لپتین (هورمونی که در زمان سیر شدنتان، خبر سیری را به شما می‌دهد) را خواهد داشت. داشتن خواب کافی به شما احساس راحتی و سیری می‌دهد و شما را از خوردن تنقلات غیرضروری بازمی‌دارد.

 

 

 

تناسب اندام یکی از مشکلات خیلی از افراد امروزی به خصوص بانوان است. کوچک کردن شکم نیاز به وقت و حوصله زیادی دارد، بخصوص اگر نقاطی از شکم نسبت به کاهش چربی مقاوم باشند و به راحتی لاغر نشوند. ناحیه ی پایین شکم و پهلوها دو قسمتی هستند که با ورزش و رژیم غذایی به سختی لاغر می شوند. بعضی افراد روزهای متمادی از جدیدترین وسایل لاغری شکم استفاده می کنند، در حالیکه هیچ کدام از این روش ها برای لاغر کردن شکم موثر نیست. در این بخش از سایت آکاایران قصد داریم تا شما را با روشهای تناسب اندام آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

از بین بردن چربی شکم

تناسب اندام

تنها یک شیوه مفید برای لاغر کردن نقاط مقاوم به لاغری وجود دارد که به شرح زیر است:
اجرای یک رژیم صحیح و علمی انجام ورزش های هوازی حرکات ورزشی مربوط به شکم بلند کردن وزنه.
اولین چیزی که باید بدانید این است که لاغر کردن فقط یک قسمت از بدن غیرممکن است. با رژیم و ورزش، کاهش چربی طبق یک قاعده کلی صورت می گیرد و تمام قسمت های بدن لاغر می شوند و قسمتی از بدن که سریع تر چاق می شود، به همان نسبت دیرتر از سایر قسمت های بدن لاغرمی شود. این مسئله به ساختمان ژنتیکی افرد مربوط است؛ مثل رنگ چشم، رنگ مو و...، یعنی نمی توان آن را تغییر داد. مثلاً در یک فرد ران ها چاق تر از سایر قسمت ها و در فرد دیگری باسن چاق تر است و هنگام لاغر شدن این قسمت ها دیرتر لاغر می شوند.
در خانم ها نقاطی از بدن که نسبت به کاهش وزن مقاوم هستند شامل باسن، ران و کمر است. در آقایان قسمت پایینی شکم و پهلوهاست.
بعضی افراد چاق تصور می کنند با انجام ورزش های مخصوص یک ناحیه از بدن و بدون رژیم غذایی، می توانند آن قسمت را لاغر کنند. به همین دلیل برای لاغر کردن شکم، هر روز تمرینات ورزشی مخصوص این قسمت را انجام می دهند، ولی با این کار فقط عضلات شکم را قوی می کنند، در حالیکه مقدار چربی آن تغییری نمی کند.
بهترین راه برای سوزاندن چربی شکم انجام ورزش های هوازی است. ورزش های هوازی مثل پیاد ه روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و کوهنوردی مقدار زیادی از چربی های بدن را می سوزانند. ولی بیشتر افراد خیلی زود از انجام این ورزش ها خسته می شوند و آن را رها می کنند. 10 دقیقه اول ورزش، گلیکوژن (ذخیره قندی در کبد ) بدن می سوزد. اگر فقط 20 دقیقه ورزش کنید، نیمی از عمل سوزاندن چربی را انجام داده اید که برای حفظ سلامتی قلب خوب است، ولی چربی زیادی از بین نمی رود، زیرا تا وقتی که کاملاً ذخایر گلیکوژنی کبد از بین نرود، چربی زیادی نمی سوزد. بنابراین برای از بین بردن چربی شکم،4-3 بار در هفته و هر بار باید 30 تا 60 دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید. مثلاً یک ساعت در روز پیاده روی کنید. البته این پیاده روی باید به قصد ورزش باشد نه تفریح، مثلاً برای دیدن ویترین مغازه ها یا خرید چیزی نباشد که مجبور شوید بین پیاده روی خود بایستید.
برای از بین بردن چربی شکم،4-3 بار در هفته و هر بار باید 30 تا 60 دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید. مثلاً یک ساعت در روز پیاده روی کنید.
البته انجام ورزش، بدون رژیم غذایی نتیجه ی لازم را نخواهد داد. افراد چاقی که می خواهند شکم خود را لاغر کنند، علاوه بر ورزش باید رژیم غذایی هم داشته باشند. ولی افرادی که وزن مناسبی دارند و فقط شکم شان چاق است، باید با ورزش شکم خود را لاغر کنند.
اگر مقدار کالری دریافتی شما بیش از کالری باشد که می سوزانید، حتی با ورزش هم، چربی ها ی زائد آب نمی شوند. شما می توانید بجای 2یا 3 وعده غذایی در روز، 5 وعده غذایی کوچک بخورید، یعنی غذای خود را به جای 3 وعده خود را در 5 وعده تقسیم کنید، ولی پرخوری نکنید. بیشتر، مواد غذایی طبیعی کم چربی و کم شیرین را مصرف کنید مثل میوه، سبزی، نان سبوس دار، شیر و لبنیات کم چربی و گوشت کم چربی. مصرف مواد نشاسته ای را کاهش دهید.
اگر رژیم غذایی اصولی و علمی نباشد، باعث کاهش آب بدن می شود و بعد از توقف رژیم، وزن کاهش یافته دوباره برمی گردد.
یکی از تمرینات بی خطر و از روش های موثر برای لاغر کردن شکم، ورزش دراز نشست و استفاده از دستگاه های ورزشی مناسب است.

غذاهای طبیعی، کم چرب و کم قند و کم کالری را به میزان کم در طول روز مصرف کنید. از مصرف تنقلات شیرین و غذاهای چرب خودداری کنید. همچنین مواد نشاسته ای مثل مصرف نان، برنج، ماکارونی، کیک و شیرینی و بیسکوییت را کاهش دهید.

توصیه برای لاغری شکم



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

تکرر مدفوع نشانه چیست

 

تکرر مدفوع ,تکرر مدفوع نشانه چیست,تکرر مدفوع در بارداری,تکرر مدفوع در کودکان,تکرر مدفوع کودک نشانه چیست,تکرر مدفوع,تکرر مدفوع در نوزادان,تکرر مدفوع نوزاد

تکرر مدفوع , تکرر مدفوع نشانه چیست , تکرر مدفوع در بارداری , تکرر مدفوع در کودکان

توضیحاتی در مورد تکرر مدفوع

وضعیت اجابت مزاج و مدفوع شما می تواند نشانگر خوبی از وضعیت سلامت باشد. بر همین اساس است که پیش از کشیدن سیفون بهتر است نگاهی به مدفوع خود داشته باشید. اما از کجا متوجه شویم که شرایط عادی است و مشکلی وجود ندارد؟ دفع مدفوع نباید نیازمند فشار بیش از حد باشد. حرکات روده و اجابت مزاج نباید همراه با درد و آسیب باشد. در شرایط ایده آل، مدفوع باید با کمترین میزان فشار دفع شود و احساس تخلیه کامل را داشته باشید.

 

 

رنگ مدفوع

مدفوع باید طیفی از رنگ قهوه ای یا سبز داشته باشد. به طور معمول، از زمان مصرف غذا تا تبدیل شدن به مواد زائد حدود سه روز طول می کشد. اگر مدفوع طیفی از رنگ سبز را نشان می دهد، ممکن است مدت زمان کمتری برای گوارش سپری شده باشد، اما به طور کلی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. سیاه یا قیری رنگ بودن مدفوع ممکن است نشانه ای از وجود خون باشد. خون ناشی از زخم معده یا مشکلات معده با عبور از دستگاه گوارش تیره‌تر می شود.

یبوست چیست

به طور معمول، اجابت مزاج سه بار یا کمتر در هفته به عنوان یبوست شناخته می شود. در مقابل، تعیین اجابت مزاج بیش از اندازه بر مبنای روزانه دشوارتر است. برخی افراد به واسطه ژنتیک یا سبک زندگی نیازمند دفع مدفوع سه بار یا بیشتر در روز هستند. مشکل زمانی شکل می گیرد که تغییری چشمگیر در الگوی اجابت مزاج شما رخ دهد. اگر میزان دفع مدفوع شما به ناگاه از سه بار در هفته به سه بار در روز برسد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد و نباید نادیده گرفته شود.

مدفوع بدبو

مدفوع فوق العاده بدبو اغلب با آن چه می خورید در ارتباط است، اما می تواند نشانه ای از یک وضعیت پزشکی نیز باشد. غذاهایی که به درستی گوارش نشده اند به روده بزرگ می رسند و یک فرآیند تخمیر آغاز می شود که قند را به گاز تبدیل می کند. این روند می تواند مدفوع بسیار بدبو را تولید کند. در یک دستگاه گوارش سالم، غذا در روده کوچک تجزیه شده و احتمالا مقدار چندانی به روده بزرگ نمی رسد تا فرآیند تخمیر شکل بگیرد. اگر مدفوع شما بویی فراتر از بوی ناخوشایند طبیعی دارد با یک پزشک مشورت کنید. ممکن است عدم تحمل غذایی یا حساسیت غذایی داشته باشید که باید به آن رسیدگی شود.

بیماری سلیاک

اگرچه بیماری سلیاک تنها حدود یک درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بنابر ارزیابی های صورت گرفته، 83 درصد آمریکایی های مبتلا به این بیماری از آن بی خبر بوده اند. نشانه های موجود در مدفوع می تواند یکی از نشانگرهای اصلی ابتلا به این بیماری باشد. با ابتلا به بیماری سلیاک، بدن قادر به تحمل گلوتن، پروتئینی در گندم، چاودار، و جو نیست. مصرف گلوتن موجب از بین رفتن پرزهای روده کوچک می شود و از این رو، فرد قادر به جذب مواد مغذی از غذاهای مصرفی نخواهد بود. این مساله به شل شدن مدفوع منجر می شود. دنبال کردن یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند به جذب مواد مغذی کمک کرده، مدفوع را سفت‌تر سازد، و به بهبود نشانه های دیگر مانند خستگی، درد، نفخ، افسردگی، یا راش ها کمک کند.

شناور شدن مدفوع

هنگامی که مدفوع به جای آن که غرق شود، شناور می ماند می تواند به معنای وجود گاز اضافی در دستگاه گوارش شما باشد. اگر مقدار زیادی لوبیا، جوانه گندم، کاهو، یا یک وعده غذایی بسیار بزرگ خورده باشید، شناور شدن مدفوع به واسطه گاز کاملا عادی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این وجود، اگر شناور شدن زیاد رخ می دهد یا متوجه ظاهر روغنی مانند مدفوع شده اید، این می تواند به وجود چیزی در بدن که از جذب چربی ها از غذا جلوگیری می کند، اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، التهاب یا عفونت در لوزالمعده می تواند از ترشح کافی آنزیم های گوارشی جلوگیری کند. حساسیت غذایی یا عفونت می تواند به پوشش روده آسیب وارد کند که میزان جذب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برای بررسی های دقیق‌تر با پزشک مشورت کرده و آزمایش مدفوع دهید.

اجابت مزاج طبیعی

یک فوق تخصص گوارش معتقد است اجابت مزاج از سه بار در روز تا سه بار در هفته طبیعی محسوب می شود البته به شرط اینکه هربار خیلی طول نکشد و نیازی به زور زدن بیش از حد و استفاده از وسایل کمکی برای تخلیه مدفوع وجود نداشته باشد. به گفته او اجابت مزاج باید حداقل روزی یک بار انجام شود. قوام مواد دفعی نیز باید به صورتی باشد که فرد را اذیت نکند یعنی نه آنقدر خشک باشد که مدت دفع را طولانی کند، به فرد فشار بیاورد و ناحیه مقعد را زخم کند و نه آنقدر آبکی باشد که همراه خود مایعات بسیار زیاد و مواد مغذی که از قبل جذب شده اند را دفع کند.

اسهال و یبوست

پزشکان یبوست را به دو صورت تعریف می کنند؛ یکی زمانی که تعداد دفعات مدفوع کردن کم می شود (کمتر از سه بار در هفته) و دیگری زمانی که فرد هر روز دفع دارد اما یا دفع ناکامل دارد یا اجابت مزاجش همراه با مشکلاتی مثل احساس انسداد است و نیاز به وسایل کمکی برای تخلیه مدفوع پیدا می کند. اسهال نیز به حالتی گفته می شود که در آن قوام مدفوع کاهش پیدا می کند؛ حال این کاهش قوام می تواند همراه با افزایش دفعات اجابت مزاج (بیشتر از سه بار در روز) یا افزایش حجم مدفوع (بیشتر از 200 سی سی در روز) باشد. اگر حجم مدفوع افزایش پیدا نکرده باشد و فقط تعداد دفعات اجابت مزاج زیاد شده باشد، می گوییم فرد دچار اسهال کاذب شده است. این حالت بیشتر در کسانی دیده می شود که مبتلا به روده تحریک پذیر هستند. درصورت وقوع یبوست یا اسهال و حتی اسهال کاذب، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

دفع مدفوع

برای اینکه بدن خود را عادت دهید تا حداقل روزی یک بار دفع مدفوع داشته باشد، باید هر روز 20 تا 30 دقیقه بعد از هر وعده غذایی (صبحانه، ناهار و شام) به دستشویی بروید و حتی اگر نیاز به دفع ندارید سعی کنید در آنجا بمانید و مقداری آب خنک روی دست و محل دفع بریزید. این کار روده ها را تحریک می کند تا با حرکات دودی شکل و غیرارادی خود، مواد دفعی را به سمت پایین سوق دهد. ممکن است در روزهای اول این تمرین، هیچ دفعی صورت نگیرد یا میزان دفع خیلی کم باشد اما باید بدانید که با تکرار آن بعد از مدتی دستگاه گوارش حالت شرطی پیدا می کند و می توانید نیم ساعت بعد از هر وعده غذایی به راحتی تخلیه مدفوع داشته باشید.

سیاه بودن مدفوع

برنگ مدفوع باید از خانواده رنگ زرد باشد. سیاه بودن آن می تواند نشانه خونریزی از معده یا روده باشد. البته زمانی احتمال خونریزی مطرح می شود که مدفوع علاوه بر تغییر رنگ به سیاه یا زرشکی، در عین حال شل و خیلی بدبو هم باشد. در این حالت فرد حتما باید کولونوسکوپی و در صورت لزوم آندوسکوپی شود. سرطان نیز یکی دیگر از دلایل مدفوع سیاه، شل و بدبو است. مصرف بعضی داروها مثل «بیسموت» (ضد زخم معده، روده و اسهال مسافرتی) یا قرص آهن هم می تواند باعث سفت و سیاه شدن مدفوع شود. گاهی اوقات فرد نه داروی خاصی مصرف می کند، نه خونریزی دارد اما مدفوعش سیاه رنگ است، این حالت می تواند به دلیل کمبود مصرف آب اتفاق بیفتد.

سفید بودن مدفوع

اگر رنگ مدفوع به سفید نزدیک شود ممکن است نشانه بعضی بیماری های مجاری صفراوی باشد که در این صورت معمولا زردی در چشم نیز دیده می شود. دکتر عباسیان نیز معتقد است مدفوع زردرنگ یا مدفوعی که همراه با آب زرد رنگ است معمولا به دلیل افزایش مایع صفرا دیده می شود. این حالت بیشتر در افرادی اتفاق می افتد که صفراوی مزاج هستند و بدن های گرم و خشک دارند. این متخصص طب سنتی توصیه می کند که اگر همراه با مدفوع تان خون یا مقدار زیادی صفرا (مایع زردرنگ آبکی) یا کف و بلغم خیلی زیاد دیدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید. البته مصرف زعفران، همچنین بعضی داروهای شیمیایی مثل ویتامین های گروه D نیز می توانند رنگ مدفوع را زرد کنند.

اجابت مزاج منظم

اگر شما می توانید وقت اجابت مزاج تان را تنظیم کنید، این بدان معناست که شما یک سیستم گوارشی سالم دارید. اما اگر کاملا منظم نیستید، نگران نشوید. شما می توانید در هر زمانی از روز به دستشویی بروید اما کارشناسان متوجه شده اند که اجابت مزاج در اول صبح، متداول تر است. ساسمن می گوید: اکثر مردم، سنگین ترین وعده غذایی را در شب می خورند بنابراین هنگامی که شما بیدار می شوید، غذا ساعت ها وقت داشته که هضم شود و در روده شما جای گیرد. او همچنین توضیح می دهد که وقتی شما دراز کشیده اید، روده هایتان بسته می شوند بنابراین شما فشار کافی برای بیدار شدن و رفتن به دستشویی را احساس نخواهید کرد. اما هنگامی که سرپا می ایستید، روده های شما باز شده و مدفوع تان به سمت پایین ، تغییر مکان می دهد. دومین زمان متداول برای اجابت مزاج، هیچ ربطی به بیولوژی ندارد و به طبیعت انسان مربوط می شود، بسیاری از مردم هنگامی که از سرکار به خانه می رسند، به دستشویی مراجعه می کنند. لیزا گانجهو، استادیار بالینی پزشکی در مرکز پزشکی لانگون نیویورک می گوید: این، تنها به دلیل آن است که وقتی برای استراحت و اجابت مزاج وجود دارد.

تکرر مدفوع در کودکان

سلام پسرم 13 ماه و نیم سن دارد. تعداد دفعات دفع او در روز زیاد است. حدود پنج تا هفت بار. البته مدفوع شلی نیست. گاهی حتی حالت معمول سفت تر است. آیا این تعداد دفع در روز نرمال است؟ تقریبا به ازای هر بار تغذیه دفع دارد. وزن تولد 2770، که تا چند ماه اول روند ان صعودی بود و سریعتر از نمودار. اما اواخر ماهانه حدود دویست تا نهایتا سیصد گرم وزن میگیرد. در خال حاضر هم 9300 گرم وزن دارد. جواب با سلام خدمت شما در مورد تعداد دفعات اجابت مزاج کودک توصیه میشود با پزشک مشورت نمایید. در مورد وزن گیری باید دقت داشته باشید که وزن گیری کودک همیشه مثل ماههای اول تولد نیست و وزن گیری کاهش می یابد، با توجه به وزن تولد وزن کودک در حال حاضر مطلوب است اما بهتر است جهت قضاوت در این مورد نمودار رشد کودک بررسی گردد. در هر صورت توصیه میشود جهت افزایش وزن کودک غذاهای او را مقوی و مغذی نمایید. استفاده از انواع گوشت و قلم و مغز استخوان، حبوبات و غلات به صورت جوانه زده و کمی چرب تر کردن غذای کودک و تهیه ی غذاهای مورد علاقه ی وی و همچنین کاهش وعده های شیردهی در سال دوم و اولویت دادن به غذای کمکی میتواند به وزن گیری بهتر او کمک کند.

اختلال تکرر مدفوع کودکان

این‌‌ اختلال زمانی مطرح می‌شود که کودک در مکان نامناسب و یا در لباس خود به طور عمد یا غیر‌عمد دفع مدفوع داشته باشد. در این حالت معمولا کودک مدفوع خود را به طور کامل در لباس خودش تخلیه نمی‌کند و نشت مدفوع رخ می‌دهد. این مشکل بیشتر زمانی رخ می دهد که کودک یبوست دارد و مدفوع خود را نگه می‌دارد، مدفوع سفــت می‌شود و سپس مدفوع شل و آبکی از کنار آن نشت ‌کرده و کودک دچار بی‌اختیاری مدفوع می‌شود. مــواردی نیز وجود دارد که کودک یبوست ندارد و معمولا در این نوع، نشت مــدفــــوع عمـــــدی می‌باشد و با اختلالات رفتاری و رفتار‌های مقابله‌ای و لجبازی همراه است و گاه به نوعی بیان خشم پنهان کودک نسبت به والدین و طرف مقابل است. عوارض احتمالی اکثـر کودکانی که مبتلا به بی اختیاری مدفوع هستند به نظر نمی‌رسد مشکلات رفتاری قابل توجهی داشته باشند. بی اختیاری مدفوع ممکنست سبب احساس تمسخر و شرمساری در کودک و خانواده اش شود. در نتیجه خطر انزوا، افسردگی و کمی اعتماد به نفس را به شدت در آنها افزایش دهد. افراد مبتلا به بی اختیاری مدفوع ایـن بیماری نسبت به شب ادراری شیوع کمتری دارد. حدود ۵/۱ تا ۵/۷ درصد کودکان سنین مدرسه به درجاتی از این بیماری مبتلا هستند. شیــوع آن در پسران بیشتر از دختران است. در شرایط اقتصادی – اجتماعی پایین بیشتر دیده می‌شود.

علل تکرر مدفوع در کودکان

نمی‌توان علت واحدی را برای آن در نظر گرفت. معمولا ترکیبی از عوامل روانشناختی و رشدی مطرح است. در هر سنی، بیماری و یا فشارهای روانی اجتماعی ممکن است سبب پس رفت مهارت کودک دراجابت مزاج یا تغییر آن شود. – علت اساسی بی اختیاری مدفوع، احتباس مدفوع است. معمولا راست روده قدرت انقباضی خود را از دست داده و جذب آب از مواد دفعی افزایش می یابد. در نتیجه ماده دفعی بیشتر سفت می شود. – استرس هایی مانند: اختلاف والدین، بد رفتاری با کودک و … – استعداد ذاتی برای حرکات روده ای نامناسب – استفاده افراطی و طولانی از ملین ها – استفاده از تنقیه و شیاف ها – دستکاری رژیم غذایی برای کنترل یبوست – اعمال جراحی برای مقعد سوراخ نشده – سایر عارضه های مقعدی – راست روده ای – عده‌ای از این کودکان به علت شقاق مقعد و سایر مشکلاتی که در ناحیه مقعد دارند، دفع مدفــوع برای آنها دردناک است. همین امر منجر به نگه داشتن مدفوع، تجمع آن، یبوست و بدتر شدن مشـکل مقعد می‌گردد و این چرخه معیوب تکرار شده و در نهایت منجر به نشت مدفوع شل از کنار مدفوع سفت می‌گــردد. – در مواردی به نظر می‌رسد یک کشمکش قدرت بین والد و کودک بر سر آموزش توالت بوجود آمده است. به نظر می‌رسد در این کشمکش کودک با عمل خود، مخالفت با مادر و پا‌فشاری روی خواسته‌های خودش را نشان می‌دهد. – گـاه ممکن است کودک از رفتن به دستشویی ترس داشته باشد و متعاقب آن از این عمل اجتناب ‌کند و تا زمانی که ترس کودک بررسی و درمان نشود، مشکل کودک ادامه می‌یابد. – نباید تأثیر منفی ناشی از آموزش‌های خشن راجع به کنترل مدفوع را نادیده گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

قرص تاخیری ویاگرا

 
بیماری‌های جنسی از آن دسته بیماری‌هایی هستند که در زندگی برای هر کسی ممکن است رخ دهد. بیماری‌‌هایی که اکثر مردم از گفتن آن‌ها به دیگران عاجزند. برای درمان این‌گونه بیماری‌ها می‌بایست به پزشکان ارولوژ و یا متخصصین سکس تراپی رجوع کرد ولی برخی افراد خود به سراغ داروهای تقویت جنسی رفته و به مصرف آن‌ها می‌پردازند. قرص‌های تاخیری از پر تقاضاترین این داروها هستند که در بیشتر داروخانه‌ ها یافت می‌شوند. و اما انواع قرص‌های تاخیری موجود در داروخانه‌ها کدامند؟
 
 
قرص تاخیری ویاگرا- قرص تاخیری وگادول - قرص تاخیری گیاهی

 

  

 

انواع قرص های تاخیری موجود در داروخانه ها

سیلدنافیل 
 
نام تجاری: ویاگرا - ارکتو
 
قرص‌های سیلدنافیل که در مقادیر ۵۰، ۲۵ و ۱۰۰ میلی گرمی بوده و ماکزیمم دوز روزانه ۱۰۰ میلی گرم بوده و بهتر است از مقادیر ۲۵ شروع شود و در صورت عدم پاسخ دهی مناسب مقدار مصرف افزایش یابد.
 
عوارض:
از عوارض این دارو سردرد (به علت کاهش فشار خون) و احساس گرگرفتگی می‌باشد و عوارض خطرناک مانند تاری دید و سیانوپسیا (تغییر رنگ در دید و دیدن اشیا به رنگ آبی) و اختلالات شنوایی بوده که نیاز به قطع مصرف و مراجعه فوری به پزشک دارد.

وگادول (Vega-Dol)

 
وگادول Vega-Dol نام تجارتی مخدر ترامادول در کشور هندوستان می‌باشد که با اسامی دیگر مانند Veldrol و وکتادول VICTADOL و مشابه آن بر روی اینترنت به فروش می‌رسد. این قرص از ترکیب ترامادول با سیلدنافیل که ماده‌ای بسیار خطرناک است تهیه می‌شود. قرص ترکیبی وگادول (سیلدنافیل و ترامادول) حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم سیلدنافیل و ۵۰ میلی‌گرم ترامادول است.
 
عوارض:
هرچند قرص تاخیری وگادول تا حدودی باعث به تأخیر انداختن و درمان زود انزالی می‌شود اما در دراز مدت عوارض جبران‌ناپذیری بر سلامت بدن خواهد گذاشت. سکته قلبی ناگهانی، سکته مغزی، از دست رفتن بینایی و شنوایی، افزایش فشار چشم و سوء هاضمه از عوارض رایج این قرص است.

تادافیل (سیالیس)
 
cialis قرص‌های سیالیس عملکردی مشابه ویاگرا دارد اما بسیار قوی تر از ویاگرا بوده و ماده تأثیر گذار اصلی آن تادالافیل می‌باشد که موجب نعوظ (سفت و راست شدن) آلت می‌شود و تا حدودی در تأخیر در انزال نیز تأثیر گذار می‌باشد.
معمولاً سیالیس را بصورت یک قرص در زمان مورد نیاز مصرف می‌کنند، این زمان می‌تواند از ۳۰ دقیقه تا ۴۰ دقیقه قبل از تصمیم به مقاربت و نزدیکی مصرف شود. (توصیه می‌شود جهت جذب بهتر اثرات دارو، یک لیوان آب خنک بنوشید)
 
عوارض:
  • مصرف بیشتر از یک بار در روز تادالافیل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • مصرف مقادیر بیش از حد تادالافیل می‌تواند باعث دردهای قفسه سینه، منگی، ضربان نامنظم قلب و تورم پاها و اختلال در دید شود.

واردنافیل (لویترا)
 
واردنافیل با مهار فسفودی استراز تیپ 5 در اجسام غاری شکل آلت تناسلی مردانه باعث افزایش اثر نیتریک اکساید در پایانه‌های عصبی و سلول‌های اندوتلیال در اجسام غاری شکل می‌شود. در نتیجه منجر به گشادشدن عروق و افزایش جریان خون به اجسام غاری شکل و نعوظ آلت تناسلی مردانه در برابر تحریک جنسی می‌شود.
 
عوارض:
کاهش ناگهانی شنوایی یا از دست رفتن شنوایی که ممکن است با وزوزگوش و سرگیجه همراه باشد ممکن است با مصرف واردنافیل رخ دهد.
این قرص توسط بیماران خاص مانند بیماران کلیوی، بیماران دستگاه گوارشی و... مصرف نگردد.

پاروکستین (Paroxetine)

نام تجاری: Paxil, Pexeva
داروی پاروکستین یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می‌شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. تغییرات رفتاری، ناتوانی در کنترل بسیاری موارد مانند حرکت کامل چشم‌ها، سردرد، کند شدن ضربان قلب، تهوع (خصوصاً در اوایل مصرف) و… همگی از عوارض جانبی پاروکستین محسوب می‌شوند که نیاز است فرد با پزشک خود تماس حاصل فرماید.
 
موارد منع مصرف
  • افرادی که به دیگر داروهای مشابه (داروهای مهارکننده) مانند سروتونین حساسیت نشان داده‌اند.
  • مصرف هرداروی دیگری به صورت همزمان از جمله مسکن‌ها، آرامبخش ها، ضد تشنج و… (در صورت مصرف هردارویی حتماً پیش از تجویز پاروکستین، اطلاعات را در اختیار پزشک قرار دهید).

سرترالین (زلوفت)

نام تجاری: Zoloft, Asentra, Lustral و ...
سرترالین یک مهارکننده قوی و انتخابی بازجذب نورونی سروتونین (SSRI) می‌باشد و با تقویت فعالیت سروتونرژیک در CNS ومتعاقباً مهار فعالیت آدرنرژیک در ناحیه locus ceruleus می‌شود.
 
عوارض:
خواب آلودگی، گیجی، خستگی یا ضعف، مشکلات گوارشی از جمله بی اشتهایی، اسهال، خشکی دهان، اختلال در هضم غذا، تهوع، دردشکمی، نفخ، کاهش وزن، سردرد، افزایش تعریق و ... از عوارض این قرص‌ها هستند.

سیتالوپرام (Citalopram)

همانند داروی سرترالین، داروی سیتالوپرام نیز یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که از آن برای درمان زود انزالی استفاده می‌شود. احتمالاً بهبود حاصل از این قرص‌های تاخیری تا 3 هفته بعد از شروع مصرف خود را نشان نمی‌دهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تأثیر خود بر زود انزالی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

کلومیپرامین (Clomipramine)

طی مطالعاتی گزارش شده کلومی پرامین، در درمان زود انزالی مؤثر است ولی به علت عوارض ۵ الی ۱۵ درصدی آن مانند اختلال دید، خشکی دهان و سایر عوارض کولینرژیک مصرف آن محدود گردیده است. داروی ذکر شده با مختل کردن بازجذب سروتونین در مغز باعث افزایش سروتونین شده و باعث به تأخیر انداختن انزال می‌گردد.

فلوکستین (Fluoxetine)

داروی فلوکستین یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته  بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.


بهترین قرص های تاخیری گیاهی

 
کپسول تقویت جنسی اگزوتیک پلاس مارنیز (Marnys Exotique Plus Capsulas)
 
نحوه مصرف:
روزانه 1 تا 2 کپسول قبل از غذا میل شود.
 
ترکیبات مهم:
  • گیاه جین سینگ کره ای (Panax Ginseng): یک تونیک و آداپتوژن گیاهی است و در ارتقاء عملکرد قوای جنسی مؤثر می‌باشد.
  • گیاه گوارانا (Guarana): جهت رفع خستگی مؤثر می‌باشد و به افزایش توان و تحریک پذیری جنسی نقش موثری دارد.
  • گیاه Eleuterococcus: قدرت مقابله با استرس و خستگی را افزایش می‌دهد و در حفظ سلامت جنسی و افزایش میل جنسی مؤثر می‌باشد.
  • ماده بسیار مغذی Royal jelly: غذای ویژه ملکه زنبور عسل می‌باشد و یک انرژی طبیعی با اثرات شگفت انگیز است.
  • اسید آمینه تورین: در ارضاء روانی و تحریک پذیری جنسی نقش موثری دارد.
احتیاط:
در صورت بارداری و شیردهی و نیز مصرف همزمان با داروهایی همچون وارفارین و دیگوکسین با پزشک خود مشورت نمایید.
در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی شدید با احتیاط مصرف شود.
در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
 
- قرص تاخیری بدون عوارض - قرص تاخیری سیلدنافیل
کپسول تقویت جنسی جنسینگ پلاس اسی (ESI Ginseng Plus Tablets)
 
تونیکی قوی و مؤثر برای بدن و اعمال مغزی
تعداد در بسته: 30 عدد
 
نحوه مصرف:
روزانه یک کپسول، همراه با یک لیوان آب، ترجیحاً صبج ها یا در زمان خستگی مصرف نمائید.
 
احتیاط:
در صورت وجود هرگونه حساسیت به مواد اولیه، بیشتر از دوز پیشنهادی روزانه مصرف نگردد.
در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک مصرف گردد.
کپسول روسترانگ
 
این فرآورده با جبران مواد لازم در بدن بیمار باعث تولید هورمون‌های جنسی و افزایش اکسیژن در اندام‌های تناسلی موجب تقویت عملکرد جنسی مردان می‌شود و در نتیجه موجب افزایش میل جنسی، درمان زودانزالی و افزایش مدت زمان مقاربت در مردان می‌شود.
ترکیبات: هسته گیاه Tamarindus indica
 
موارد منع مصرف
  • در افراد مبتلا به فشارخون و سردردهای مزمن منع مصرف دارد.
  • 3 ساعت بعد از صبحانه و 3 ساعت بعد از نهار هر بار 1 الی 2 کپسول (داروی گیاهی روسترانگ به مدت 7 روز مورد استفاده قرار گیرد.)

قرص های تاخیری ایرانی

قرص تاخیری گیاهی آفرودیت
 
قرص آفرودیت یا هر ۲ میلیلیتر قطره حاوی عصاره خشک گیاهان فوق می‌باشد:
  • میوه خارخاسک ۴۰ میلیگرم
  • زنجبیل ۱۲/۲۷ میلیگرم
  • زعفران ۳ میلیگرم
  • دارچین ۱۱ میلیگرم
نحوه مصرف:
یک قرص آفرودیت ۳ بار درروزبعداز غذا میل شود. آفرودیت را می‌توان برای حصول نتیجه بهتر بطور مستمر مصرف نمود
 
موارد منع مصرف:
در بیماران قلبی و بیمارانی که مبتلا به کمبود فشارخون هستند مصرف دارو باید با احتیاط انجام شود
 
عوارض جانبی:
بیمارانی که نسبت به اسانس‌های گیاهی حساسیت نشان می‌دهند، می‌بایستی این دارو را با احتیاط مصرف نمایند.

عوارض قرص تاخیری - قرص تاخیری ایرانی
قرص تاخیری گیاهی کیمیاگر
 
ترکیبات: گیاه Tamarindus Indica (تمبر هندی) و سایر گیاهان دارویی از طب سنتی ایران و طب کهن کشور چین و هند
مقدار مصرف: 1 تا 2 کپسول، 2 تا 2/5 ساعت قبل از مقاربت میل شود.
 
عوارض جانبی:
  • چون این دارو قابض است، امکان بروز یبوست، دل درد و انقباضات شکمی وجود دارد.
  • از مصرف همزمان این کپسول با مواد اسیدی مانند آبلیمو یا سرکه خودداری نمایید، زیرا موجب خنثی شدن تأثیرات دارو می‌گردد.

 

مشکلات جنسی یکی از مهم ترین دغدغه های مردم در زندگی است . مشکلات جنسی در مردان از مشکلات شایعی است که توجه مردان را برای درمان آن به سمت داروهای ناتوانی جنسی کشانده است . زود انزالی یکی از مشکلات جنسی شایع در مردان است . بیشتر آقایان برای درمان مشکل زود انزالی به سمت قرص های تاخیری میروند بدون اینکه از عوارض آن اطلاعی داشته باشند.قرص های تاخیری در اغلب مردها گاه گاهی اشکالاتی در نعوظ دیده می شود که اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، احتیاج به درمان دارد. دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، عدم تعادل هورمونی و مسائل مربوط به پروستات عوارض بعضی از داروها به ویژه داروهای ضدفشار خون و روانگردان می باشد؛ همچنین اضطراب، افسردگی و عدم اعتماد به نفس از جمله عواملی هستند که احتمال اختلالات نعوظ را افزایش می دهند. ناتوانی جنسی یا اختلال در نعوظ، باعث روی آوردن مردان به استفاده از داروهای جنسی و قرص های تاخیری می گردد، لذا در اینجا شما را با داروهای ناتوانی جنسی مردان و عوارض آنها آشنا می کنیم.بیماری جنسی برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد. برای درمان بیماری های جنسی روش های متفاوتی وجود دارد؛ ازجمله این روش ها می توان به مراجعه به پزشک ارولوژ و یا حتی متخصصین سکس تراپی مراجعه کرد. اما به علت وجود تابو های اجتماعی اغلب مردم از مراجعه با این مراکز خود داری کرده و به سراغ دارو های تقویت جنسی می روند.ناتوانی جنسی می تواند از مشکلات روحی و یا جسمی فرد ناشی شود. این بیماری در آقایان با بالارفتن سن، نسبتا رایج است.البته این روزها تجویز دارو توسط پزشک می تواند این مشکل را حل کند.



:: بازدید از این مطلب : 2166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

گل شمعدانی

 

شمعدانی
 
 

نام انگلیسی

Horse-shoe geranium
 

نام علمی

Pelargonium spp
 

فارسی رایج

شمعدانی
 

فارسی اصیل

ندارد
 

معیار زیبایی

گل
 

رنج قیمت

5000
 

از خانواده

Geraniaceae
 

خاستگاه

آفریقای جنوبی

  

 

 

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان گرامی و بازدید کننده ها . در خدمتتون با یه مقاله در مورد یه گل نوستالوژی  همیشه خونه مادربزرگا یا حسن یوسف بود یا شمعدونی اونم دور اون حوض قشنگشون جالب اینکه شمعدونیه همیشه هم پر از گل بود .واقعا چقدر دستشون به گل میومد .خلاصه گل یا شمعدونی بود یا حسن یوسف.دیگه نمیدونم اینم میشه به نوستالوژی های ما دهه شصتی ها اضافه کرد یا نه بماند  دوستان کشت و کار شمعدانی در جهان سابقه طولانی دارد.گونه های وحشی ان نیز در ایران دیده میشود.حدود ۲۰۰ سال پیش،لینه گیاه شناس معروف،۳۵ گونه شمعدانی را تحت نام ژرانیوم طبق بندی کرد.این گیاهان همگی دائمی و مقاوم به سرما و سایه بودند و ۵ گلبرگ مساوی و ۱۰ پرچم داشتند.صد سال پس از ان تاریخ،”هریتیر”  گیاه شناس فرانسوی،از اشتباهی در این مورد پرده برداشت و ان اینکه هزاران رقم شمعدانی که تا ان روز افزایش یافته بودند،با شمعدانی های گذشته که شرحشان گذشت متفاوتند.در این شمعدانی ها گلبرگ ها برابر نیستند و دو تای انها بزرگتر از بقیه هستند که در کنار هم قرار میگیرند،تعداد پرچم هایشان ۷ عدد است و گل،کم و بیش شکل دیگری دارد.بنابر این انها را pelargonium  نامیدند

 

گونه های این جنس همگی بومی افریقای جنوبی بوده.گونه و دورگه هایی از ان که به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده میشوند به طور معمول چند ساله بوده و ارتفاع انها در طبیعت به حدود ۱-۲ متر میرسد.گل ها ممکن است کم پر و پرپر باشند.گل های کم پر دارای ۵ گلبرگ هستند،انها به صورت چتر در انتهای یک دمگل بسیار طویل قرار دارند.برگهای انها پهن و کنگره دارد،یک رنگ،دو رنگ و شکننده هستند.اگر برگها بین دو انگشت له شوند عطر ویژه ای از انها متصاعد میشود.گیاهان این دسته ویژه گلخانه های سرد هستند.از لحاظ کشت و پرورش و استفاده در گلکاری،انواع شمعدانی ها را در چهار طبقه بزرگ به شرح زیر تقسیم میکنند:

 

 

 

الف)شمعدانی معمولی:(Zonal hybrids/Pelagonium zonal)

 

 

 

این گونه برای تهیه دورگه های شمعدانی به عنوان یکی از پایه های اصلی استفاده میشود.از دورگه های شمعدانی میتوان P.hortorum را نام برد که به احتمال والدین انP.zonal و   P.inquinans است..شمعدانی معمولی،گیاهی است چند ساله علفی که ممکن است ابتدای ساقه ان نیمه چوبی شده باشد،ولی استحکام چندانی ندارد.پهنک برگ گرد و در وسط برگها یک حلقه تیره رنگ وجود دارد.بنابر این،این دسته از شمعدانی ها را گاهی حلقه دار نیز می نامند.دارای رقم های متعددی است که در برخی برگها بزرگ و در برخی کوچک بوده و حلقه وسطی برگ نیز کم یا بیش نمایان است.از رقم های مهم این گونه که بعضی ها هم دورگه هستند موارد زیر را میتوان نام برد:۱-شمعدانی حرامزاده:رقمی است پاکوتاه و پرگل و در بهار،تابستان و پائیز گل میدهد.برگها درشا با حاشیه کنگره ای است.۲-شمعدانی بهار هلویی:دارای برگهای دو رنگ و گل های درشت و زیبا است و به رنگ صورتی مایل به نارنجی می باشد.۳-شمعدانی نقره ای:اطراف برگها در این رقم به رنگ سفید نقره ای و وسط انها سبز رنگ است و گلها به رنگ قرمز تند می باشند.۴-شمعدانی سفید:برگها کوچک،گل ها سفید رنگ،کم پر یا پرپر هستند.۵-شمعدانی ترمه ای:برگ ها سبز با حاشیه کرم و رنگین بوده،حلقه های وسطی انها بزرگ شده و به رنگ زرد مایل به قرمز درامده و خود برگها نیز به رنگ زرد تیره می باشند،گلها به رنگ صورتی تند بوده و کم پر هستند.

 

۶-شمعدانی طلایی:برگها به رنگ زرد و سبز بوده و گل ها قرمز و پرپر هستند،حلقه وسطی برگها در بعضی به کلی از بین رفته و در بعضی به طور کامل نمایان است

 

 
شمعدانی معمولی

شمعدانی معمولی

 

ب)شمعدانی پیچ یا شمعدانی برگ عشقه ای  (Ivy-leaved pelargoniumـــP.peltatum)  :این گونه که گاهی به نام پیچ روسی نیز خوانده میشود،به علت دارا بودن ساقه های اویزان نازک و زاویه دار و حالت رونده،به قیم نیاز داشته و گاهی به عنوان گیاه اویزی استفاده میشود.برگها ضخیم،دارای ۵ لوب،به تقریب بدون کرک با حاشیه کامل و رگبرگ مرکزی است.در این نوع یز بعضی برگها دارای حلقه وسطی تیره رنگی هستند.گلهای ان به رنگ های قرمز تند،بنفش و صورتی است و از نظر تراکم به پیچ کم پر و پرپر شهرت دارد،این نوع شمعدانی از بهار تا پائیز(در طول سال) گل میدهد،رشد ان در گلدان بهتر است.

 
شمعدانی پیچ

شمعدانی پیچ

 

ج)شمعدانی اژدر(شمعدانی آلمانی،شمعدانی گل درشت)  Regal hybrids_p.grandiflorum:برگها به رنگ سبز تیره و چین دار با دمبرگ دراز،گلها بسیار درشت،به رنگهای صورتی،قرمز و گاهی دو رنگ با رگه های ارغوانی و به صورت چتری هستند،برگها کشیده و به شکل خاصی به طرف بالا متمایل است.اندام این گیاه بدون کرک است.دوره گلدهی این دسته به نسبت کوتاه است،در بین گل کاران ایرانی به نام شمعدانی المانی نیز معروف است.

 
شمعدانی اژدر

شمعدانی اژدر

 

د)شمعدانی عطری:  (Scented-leaf geranium)گلها چندان زینتی نیستند،چون هم ریز هستند و هم مدت کوتاهی روی بوته ظاهر میشوند.اما برخی از انها به رنگ ابی مایل به بنفش و بسیار زیبا هستند،برگهای انها کرک دار،معطر و دارای بریدگی های عمیق بوده و به رنگ های ساده و ابلق هستند.برگها در اثر تماس عطری بسیار خوشبو و به نسبت تند از خود متصاعد میکنند،از این جهت از اسانس انها در عطرسازی استفاده میشود،این دسته شامل ۲۰۰ گونه است که عطر برگهای انها متفاوت و شبیه بوی لیمو ترش،سیب،نعناع،گل رز ،توت فرنگی و ادویه هایی مثل فلفل و زنجبیل است،گونه های دیگر ان P. graveolen  و P.fragransاست.ساقه های شمعدانی عطری چند ساله نیمه چوبی است

 
شمعدانی عطری

شمعدانی عطری

 

 

گلدهی:شمعدانی بسته به گونه،در فصل بهار،تابستان و مقداری از پائیز دارای گل است،شمعدانی عطری در اواخر بهار به مدت کوتاهی گل می دهد.از نظر طول روز،همه شمعدانی ها روزخنثی هستند و سرعت نمو گل وابسته به انرژی نوری دریافت شده (اعم از شدت و طول دوره روشنایی) در دمای مناسب است که سطح برگ در ان موثر است.دست کم ۱۵ گره پیش از گلدهی باید تشکیل شده باشد.

 

 

 

نیازها:

 

 

 

دما:شمعدانی معمولی در گستره دمایی وسیعی میتواند رشد کند و گل بدهد.در گیاهان به دست امده از قلمه،دمای شبانه ۲۱ درجه سانتی گراد بهتر از دمای ۱۵ یا ۱۰ درجه گلدهی را تسریع میدهد.در شمعدانی های بذری،افزایش دما از ۱۰ تا ۲۴،سرعت رشد و گلدهی را بالا میبرد.البته در بعضی منابع بیان شده است که دماهای پائین برای گلدهی  P.domesticum لازم است و گل انگیزی فقط در دمای کمتر از ۱۷ درجه رخ میدهد.شمعدانی عطری در دمای ۵ تا ۱۰ درجه بیشترین رشد و نمو را از خود نشان میدهد.در تولی اقتصادی شمعدانی،دمای روزانه ۲۰ درجه و شبانه ۱۷ درجه برای گیاه فراهم میکنند.با وجود این در نقاط سرد به ناچار باید در ماه های زمستان و حتی در فصول دیگر شمعدانی ها را به داخل منزل برد یا انها را در گلخانه نگهداری نمود.شمعدانی در محیط داخلی منزل نیز به خوبی رشد و نمو میکند.تهویه هوای اتاق ها،عامل مهمی در زمینه نگهداری شمعدانی است.به طور کلی،شمعدانی گیاهی ویژه اب و هوای متعادل و کمی مرطوب سواحل دریاست.گاهی در باغ ها شمعدانی بلند و قوی میشود ولی در شرایط گلخانه های گرم و خشک و یا سرد و بی نور،چنین رشدی امکان پذیر نیست.در شرایط محیطی سرد و خشک،برگ های مسن شمعدانی قرمز رنگ میشوند.نور:شمعدانی های معمولی به نور مستقیم افتاب نیاز دارند و در سایه،غنچه های گل در انها تشکیل نمیشوند.به همین دلیل در زمستان به خاطر تابش کم افتاب،گل خوبی نمیدهند.از طرفی افتاب شدید برای انها مضر و باید در تابستان برای انها کمی سایه ایجاد کرد.رقم های جدیدی تولید شده که حتی در زمستان گل خوبی میدهند،استفاده از نور مکمل در زمستان که میزان نور کم است باعث تسریع گلدهی میشود.شمعدانی نسبت به طول روز بی تفاوت است.گل انگیزی در شمعدانی معمولی به میزان انرژی تابشی دریافت شده توسط گیاه بستگی دارد.آبیاری:به طور کلی شمعدانی را باید در محلی به نسبت خشک پرورش داد و در فاصله بین دو ابیاری باید خاک گلدان خشک شود.بعضی از رقم ها دارای یک دوره رکود رشدی می باشند که در این حالت نباید ابیاری شوند تا خزان کنند.بر عکس شمعدانی پیچ و شمعدانی عطری نیاز بیشتری به ابیاری دارند و خاک انها باید همیشه مرطوب باشد.تولید کنندگاه از تنش آبی برای کاهش رشد،کنترل ارتفاع گیاه و مقاوم سازی ان پیش از فروش استفاده میکنند.خاک:انتخاب و اماده سازی یک محیط کشت مناسب،رمز موفقیت در تولید شمعدانی است.

 

 
ریشه شمعدانی

 

ریشه شمعدانی

 

 

Phمناسب : واکنش مناسب برای ان ۶ -۶/۵ است.برای شمعدانی پیچ “پی هاچ” باید کمتر از ۳/۵ باشد.یک خاک خوب باغی،برای ان مناسب است.خاک گلدان ان باید زه کشی کافی داشته و امیخته ای از سه قسمت خاک لوم،یک قسمت کود دامی و یک قسمت ماسه برای ان مناسب است.به این مخلوط بهتر است مقداری کود شیمیایی مانند سوپور فسفات اضافه شود.در کرج ریختن خاکبرگ پوسیده به ضخامت ۵ سانتی متر در سطح خاک و نیز در بین بوته های شمعدانی نتیجه بسیار خوبی میدهد.این قشر ماده الی از تبخیر شدید اب جلوگیری میکند.

 

 
خاک شمعدانی

خاک شمعدانی

 

تغذیه:شمعدانی در زمستان نیاز چندانی به کود ندارد.در سایر فصل ها،محلول پاشی ماهیانه با یک کود کامل و با غلظت کم نتیجه خوبی میدهد.کودپاشی و ابیاری بیش از حد،باعث رشد رویشی زیاد و کاهش تعداد گل میشود.افزایش شمعدانی با قلمه و بذر قابل افزایش است.اگر چه هنوز افزایش با قلمه بسیار رایج است،ولی استفاده از بذر برای افزایش رو به گسترش است.افزایششمعدانی با قلمه علفی ساقه که از اول تابستان تا اواسط پائیز از روی گیاهان برداشت میشود،به راحتی امکان پذیر است.قلمه ها را باید از شاخه های جدید گرفت که خود سبز بوده و در ضمن رسیده و تا حدودی چوبی شده باشند،قلمه باید درست از زیر یک گره قطع شود.قلمه باید ساده و به طول ۸-۱۲ سانتی متر و دست کم دارای ۳-۴ گره باشد.برگ های پائینی قلمه و نیز کل باید حذف بشوند.قلمه ها را در ماسه و در محیط گرم گلخانه کشت کنید.استفاده از مواد ریشه زایی لازم نیست.در روزهای اول،به قلمه ها سایه داده میشود ولی پس انکه خطر پژمردگی رفع شد،به تدریج به انها نور کافی میدهند.

 

 

 
قلمه شمعدانی

قلمه شمعدانی

 

 

 

 

 
بستر شمعدانی

بستر شمعدانی

 

 

 
بذر شمعدانی

بذر شمعدانی

 

عوارض و درمان:

 

 

 

بوته میری شمعدانی:در محل هایی که تراکم بوته زیاد است خسارت بیشتری وارد میکند و با ابیاری بیش از حد نیز گسترش می یابد.این بیماری از بخش ریشه و طوقه گیاه شروع شده و باعث سیهی طوقه گیاه میشود.پوسیدگی ریشه:میتواند در نتیجه بر هم کنش عواملی مانند اب زیاد،اکسیژن کم،آبشویی بیش از حد و تجمع بیش از حد نمک هی محلول در خاک ایجاد شده . زردی برگها شمعدانی:به دلایل مختف مانند ابیاری کم یا بیش از اندازه،مواد غذایی،شرایط نامساعد جوی و خشکی بیش از حد و یا کمی نور ایجاد میشود.ناهنجاری های فیزیولوژیک: در شمعدانی پیچ،یک ناهنجاری که ورم گفته میشود،مشاهده شده که در ان یاخته های روزنه در سطح زیرین برگ جدا شده و به طور غیر عادی چوب پنبه ای میشوند.این ناهنجاری ناشی از زیادی فشار تورژسانس  در زمان بسته بودن روزنه در شب است که در این موقع تبخیر و تعرق کم است ولی سیستم ریشه ای فعال است و در دسترس بودن اب کافی و دمای بالای خاک،به ادامه انتقال اب به برگها کمک میکند.گیاه بیحال است : یا از آبیاری کم می باشد یا زیاد و یا هوای سرد عامل ان شده است.شرایط را بازبینی کنید.تارهایی  روی برگها کشیده شده: اگر تار عنکبوت باشد که مفید میباشد زیرا عنکبوت همیار کشاورز است و در شکار حشرات و انواع آفات کمک میکند ولی اگر در زیر برگها تار باشد علامت کنه است و باید هر چه سریع تر با کونفیدور سمپاشی شود.عامل اصلی کنه هوای خشک است پس غبار پاشی هفته ای ۳ بارو پر کردن زیر گلدانی فراموش نشود!مگسهایی سیاه به دور گیاه در حال پروازند: با ریختن سنگ ریزه و یا سنگهای زینتی روی خاک گیاه آنها مدفون می شوند یا کنترل با دست و یا عصاره سیر برای مبارزه کافیست.نوک برگها قهوه ای شده: از خشکی هوا و تشنگی می باشد.گیاه گل نمیدهد : اگر در فصل گلدهی باشد شاید گیاه انرژی به گل رفتن را نداشته باشد مثلا نور برای غذاسازی یا تغذیه کافی در اختیار نداشته باشد.گلها میریزد : احتمالا از هوای گرم و خشک باشد هوای سرد هم میتواند باعث ریزش گلها شود.سرشاخه ها سیاه می شوند : سیاه شدن سرشاخه ها می تواند از سرمای بیش از حد،یخ زدگی،گرمای زیاد،یا قارچ باشد شرایط را بازبینی کنید.برگها قرمز رنگ می شوند : از کمبود فسفر می باشد و احتمالا بخاطر هوای سرز باشد که فسفر قابل استفاده ی گیاه در خاک را نامحلول می کند!

 

 

 
قرمزی برگ شمعدانی

قرمزی برگ شمعدانی

 

 

 

دو نکته برای دانشجویان و علاقه مندان!!

 

 

 

جنس پلارگونیوم در اصل خاستگاه آفریقایی و استرالیایی دارند.برخی از گونه های ان در شمال  آمریکا می رویند.گلها در این جنس صفات ویژه خود را دارند در بخشی از نهنج آنها که با سطح پشتی گل ارتباط دارد منفذ و یا دهانه ای دیده می شود که آغاز حفره ی ممتد و لوله ای شکل در داخل دمگل است و در واقع جانشین دیسک می شود.گلبرگهایی جلویی رشد بیشتری از گلبرگ های دیگر دارند.گل ۱۰ پرچم داردکه در قاعده به هم چسبیده اند و فقط ۷ پرچم انها زایا است،کاسبرگها نیز در پایین به هم می پیوندند و قطعه اخری به صورت مهمیز با دمگل متحد می شود. میوه شمعدانی در داخل کاسبرگها و روی دمگل های بلند که حالت شمعدانهای چند شاخه را دارد قرار می گیرد.در ایران گونه ای که مربوط به شمعدانی است و کاشته می شود گیاهی عقیم بنام ( پلارگونیوم زونال) میباشد

 

 

 

هوا شناسی با شمعدانی ها :

 

 

 

جنس ارودیوم از همین خانواده دارای گلهای منظم و یا تقریبا نامنظم با گلبرگهایی همسان و یا ۱۰ پرچم هستند که ۵ تای آنها بارور و پنج تای دیگر فقط به صورت میله بوده و به طور متناوب با بارورها قرار می گیرند.مریکارپها ناشکوفا و منقار بلند آنها پس از جدا شدن از ستونک خامه به شدت مارپیچ وار به دور خود تابیده و لوله می شود.این پیچیدگی آنها در هوای مرطوب باز شده و در هوای خشک به حالت قبل بر می گردد.به مریکارپ های این گیاهان هواسنج چوپان می گویند.گیاهان خانگی: از اول هم تو می‌گفتی/ همان دو تا شمعدانی بس بود/ بقیه را نبایست می‌آوردیم/ راستی شمعدانی من گل‌های سرخ و کوچک عطری دارد/ سلام گل‌هایت را برسان/ من و تو لحظه‌های خوب زیاد داشتیم/ که شمعدانی‌مان این‌همه گل می‌کند.حوض کوچک خانه مادربزرگ را در خواب دیدم. مثل همیشه پر آب بود و درون آن ماهی‌های قرمز کوچک شنا می‌کردند. گلدان‌های زیبای شمعدانی دور تا دور حوض آبی را پوشانده بودند و از ماهی‌های درون حوض مراقبت می‌کردند. نمی‌دانم راز شادابی برگ‌های مخملی و گل‌های زیبای شمعدانی‌ها چه بود، اما فکر می‌کنم عشقی که از دستان مادربزرگ به آنها تزریق می‌شد، سلامت آنها را تضمین می‌کرد.

 

شناسنامه‌ای از گل شمعدانی

  • نام: شمعدانی
  • نام علمی: Pelargonium hortom
  • نام انگلیسی: Geranium   
  • خانواده:  Geraniaceae

در روزهای سبز سال، باغ، گل و زیبایی همه‌جا را پرکرده است. چه خوب است که از این هوای دلپذیر استفاده کنیم و گل و زیبایی را به خانه خود بیاوریم. ما برای شما انتخابی ایده‌آل داریم: شمعدانی! ویژگی خاصی که این گیاه در این فصل از سال دارد این است که هم می‌توانید آن را در فضای داخلی خانه استفاده کنید و هم در فضای بیرونی. در ادامه می‌بینید که با نگهداری مناسب چگونه گل‌های زیبای شمعدانی، خانه شما را پر از روح و انرژی می‌کنند.

 

گل شمعدانی را چگونه بشناسیم؟

 

خانواده شمعدانی دارای انواع گل شمعدانی است؛ برای مثال شمعدانی‌های بذری عمر یک‌ساله دارند و در فضای باز کاشته می‌شوند، ولی انواعی که بیشتر در ایران دیده می‌شوند، چندساله هستند. آنها را هم می‌توان درون گلدان پرورش داد و هم در فضای سبز بیرون کشت کرد. در صورت شرایط مناسب ارتفاع گیاه شمعدانی می‌تواند تا ۲ متر هم برسد.شمعدانی دارای برگ‌های نسبتاً بزرگ، کروی و دارای کرک است که لبه‌های مواج با بریدگی‌های اندک دارد. انواع گل‌ شمعدانی به رنگ سفید، قرمز، صورتی و بنفش دیده شده و به شکل گل‌آذین چتر ساده روی گیاه می‌روید.برخی از انواع شمعدانی معطر و دارای گل‌های صورتی و کوچک هستند. از برگ‌های معطر شمعدانی عطری این گیاه در صنعت عطرسازی هم استفاده می‌شود. نوع دیگری از شمعدانی وجود دارد که با انواع دیگر متفاوت است و هاله سیاه‌رنگی در بین گلبرگ‌های صورتی آن دیده می‌شود و برگ‌های بزرگ‌تری دارند.نوعی از شمعدانی که به نام اژدر شناخته می‌شوند همیشه‌سبز و چندساله است. گل شمعدانی اژدر برگ‌های دندانه‌دار و دایره‌ای دارد و انواعی با گل‌های سفید تا بنفش از آن وجود دارد. انواع خزنده و رونده نیز از شمعدانی هست که در سبدهای آویزان زیبایی خاصی دارند.

مطلب مرتبط: گیاهان آپارتمانی گلدار، با این ۲۰ گل به خانه رنگ دهید!

 

نور، خاک، آب، و مواد غذایی موردنیاز

 

شمعدانی‌ نیازمند نور مستقیم آفتاب است، ولی شدت زیاد آفتاب نیز برای آن مناسب نیست. اگر گل شمعدانی را در قسمت سایه و نیز در پنجره شمالی خانه قرار دهید، گل نمی‌دهد. در این حالت برگ و شاخه آن زیاد خواهد شد و علت گل ندادن شمعدانی نور کم است. اک مناسب برای شمعدانی مخلوطی از سه قسمت خاک لومی یا همان خاک باغچه، یک قسمت کود دامی پوسیده و یک قسمت ماسه است. توجه داشته باشید که ترکیب خاک باید فاقد مواد آهکی باشد.در مورد آبیاری شمعدانی آنچه اهمیت زیادی دارد این است که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود، ولی در مورد شمعدانی عطری و رونده میزان آب بیشتری موردنیاز است و خاکشان باید مدام مرطوب باشد. شمعدانی بعد از آبیاری آب را به خود جذب می‌کند؛ به همین دلیل حتی اگر میزان آبیاری بیش از نیازش باشد هم جذب گیاه می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی هم به گیاه وارد کند. فراموش نکنید که در زمان حضور گل روی گیاه نیاز آبیاری بیشتر می‌شود. در زمستان آبیاری را تا یک‌بار در هفته کاهش دهید. اگر گلدان شمعدانی را در فضای بیرونی خانه نگه می‌دارید توجه کنید که در روزهای گرم و با وزش باد، روزی یک‌بار به آبیاری نیاز خواهد داشت.درجه حرارت مناسب برای نگهداری شمعدانی ۱۲ تا ۱۶ درجه سانتی‌گراد و برای نوع عطری دمای کمتر لازم است. اگر شمعدانی را درون آپارتمان نگهداری می‌کنید باید به تهویه و گردش هوای فضا نیز توجه داشته باشید.برای تغذیه و کوددهی این گیاه، کود کامل مایع را هر ماه و با غلظت کم ۵ گرم در لیتر به گیاه شمعدانی اضافه کنید. در فصل سرد نیازی به تغذیه گیاه نیست. اگر میزان کود دهی بیش از اندازه باشد باعث کاهش رویش گل و افزایش شاخه و برگ می‌شود.

 

نحوه تکثیر شمعدانی چگونه است؟

 

تکثیر و ازدیاد گیاه شمعدانی به‌سادگی از راه قلمه ساقه و در طول تابستان‌ انجام می‌شود. برای قلمه زدن گل شمعدانی بعد از جدا کردن ساقه موردنظر که باید از زیر گره برگی جدا شود، آن را درون آب قرار دهید تا ریشه‌دار شود و سپس به گلدان منتقل کنید.

 

گل شمعدانی



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

آش رشته برای 4 نفر

 

آش رشته , ash reshteh , طرز تهیه آش رشته , دستور پخت آش رشته , Ha vaji

 

آش رشته یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین آش های ایرانی است. خانواده های ایرانی اغلب این آش خوشمزه را در فصل های زمستان و پاییز تهیه می کنند. ضمن اینکه آش رشته در ماه رمضان یکی از پیش غذاهای ویژه سفره افطار است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ تا ۶ نفر آش رشته تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش رشته در ادامه با ما همراه باشید.

 

  

 

 

مواد لازم آش رشته
سبزی آشی ۱ کیلوگرم
رشته آش نصف بسته
لوبیا چیتی نصف لیوان
نخود نصف لیوان
عدس ۱ لیوان
پیاز ۶ عدد
سیر ۶ عدد
کشک به میزان لازم
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

در مرحله اول باید نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را عوض کنیم تا در زمان مصرف ایجاد نفخ نکنند. یک قابلمه بزرگ برای تهیه آش انتخاب می کنیم و نخود و لوبیا خیس خورده را به همراه ۵ لیوان آب داخلش می ریزیم.

حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخلش به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم تا نخود و لوبیا نیم پز شوند. پس از اینکه نخود و لوبیا کمی نرم شدند عدس را به قابلمه اضافه می کنیم و همچنان اجازه می دهیم حبوبات به خوبی بپزند.

پیازها و سیرها را به صورتی نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا رنگشان تغییر کند و طلایی شود. ۱ ساعت که از ریختن عدس در قابلمه گذشت نیمی از سیر و پیاز سرخ شده را داخل قابلمه می ریزیم.

نصف سیر و پیاز سرخ را شده را برای تزیین آش رشته کنار می گذاریم. بلافاصله بعد از اضافه کردن سیر و پیاز سرخ شده سبزی آش را خرد می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم. نیاز به گذاشتن درب قابلمه نیست چون باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود.

حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد تا مواد آش به خوبی بپزند. زمانی که مطمئن شدید مواد آش کاملا پخته شده اند رشته آشی را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از بیست دقیقه کشک را به آش اضافه می کنیم و در آخر نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

دقت داشته باشید کشک و رشته آش ممکن است شور باشند و نیاز به اضافه کردن نمک زیادی نباشد پس در این مرحله مراقب باشید آش رشته را شور نکنید. کمی مواد آش را زیر و رو می کنیم و آش را از روی حرارت بر می داریم.

در یک کاسه کوچک کمی روغن می ریزیم و نعناع خشک شده را به آن اضافه می کنیم. کاسه را روی حرارت قرار می دهیم و نعناع خشک را کمی تفت می دهیم سپس از روی حرارت بر می داریم. در زمان کشیدن آش در کاسه با نعناع داغ ، پیاز داغ و سیر داغ روی آش را تزیین می کنیم.

نکات تهیه آش رشته
 

سبزی آش رشته

 

سبزی آش رشته شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد. می توانید از سبزی فروشی ها سبزی آماده و خرد شده آشی تهیه نمایید. بهتر است اسفناج یا برگ چغندر را به صورت درشت تر از باقی سبزیحات آشی خرد کنید.

 


طرز تهیه آش رشته

 

آش رشته یک غذای ایرانی معروف و خوشمزه است. حتما شما هم در دورهمی‌های خانوادگی یا در هوای سرد زمستان این آش را امتحان کرده‌اید و از خوردن آن لذت برده‌اید. در طرز تهیه آش رشته، معمولا این آش همراه با کشک سرو می‌شود و هم در دسته‌بندی غذای اصلی و هم پیش غذا جای دارد اینکه شما آن را جز کدام دسته می‌دانید به عادت غذایی شما بستگی دارد. ما تصمیم گرفتیم حالا که هوا در حال سرد شدن است طرز تهیه‌ این آش خوشمزه را در اختیارتان قرار دهیم تا آن را بپزید و همراه خانواده خود از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم:

مواد اولیه آش رشته
۱ لیوان لوبیا چیتی    
۱ لیوان نخود    
۱ لیوان عدس    
۱ قاشق غذاخوری آرد گندم    
۶۰۰  گرم رشته آش     
۱ لیوان پیاز داغ    
نصف لیوان سیر داغ    
به میزان لازم نعنا داغ برای تزیین
۱ کیلوگرم کشک (درباره کشک بیشتر بدانیم)    
۲ کیلوگرم سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج)     

طرز تهیه آش رشته

برای تهیه آش رشته خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید

  1. حبوبات باعث ایجاد نفخ می‌شوند. برای اینکه نفخ آنها را بگیرید از روز قبل آنها را در آب قرار داده و ۲-۳ بار آب آنها را عوض کنید و دور بریزید. 
  2. پیاز و سیر را به صورت جداگانه سرخ کنید و هنگام تفت دادن به پیازها کمی زردچوبه بزنید.
  3. لوبیا چیتی‌ و نخود را بگذارید تا خوب بپزند در حدی که با دست له شوند. وقتی لوبیا و نخود به این حد رسیدند عدس و سبزی را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید. 
  4. بعد از چند دقیقه که عدس‌ها نیز کمی پختند مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و سپس پیازهای سرخ شده را نیز درون آن بریزید. 
  5. آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و آن را به بقیه مخلوط اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آرد باید به سبزی‌ها فرصت دهید تا خوب پخته شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند و عدس‌ها نیز نرم شوند. این پروسه حدود یک ساعت طول می‌کشد. 
  6. بعد از این مرحله نوبت به رشته‌ها می‌رسد. رشته‌ها را از وسط نصف کنید و درون قابلمه بریزید. 
  7. از این مرحله به بعد باید بالا سر آش بمانید و بدون اینکه رشته‌ها خرد شوند آش را آرام هم بزنید. چون رشته آب را به خود میگیرد در حین هم زدن کم کم به آشتان آب اضافه کنید تا سفت نشود. باید آنقدر به آن آب اضافه کنید تا آش کاملا رقیق شود.
  8. بعد از آن کشک سائیده شده را کم کم به آش اضافه کنید و اجازه دهید تا در آن حل شود. اینکار حدود 5 دقیقه زمان می‌برد. بعد از آن زیر آش را خاموش کنید و کمی صبر کنیدتا آش خودش را بگیرد.
  9. آش شما حاضر است. آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و آن را تزئین کنید. 
  10. برای تزئین از پیازداغ و نعناع داغ و کشک استفاده کنید. 
  11. برای تهیه‌ی نعناع داغتان ابتدا روغن را داغ کنید سپس زیر تابه را خاموش کنید و اجازه دهید کمی روغن حرارت خود را از دست دهد سپس نعناع را درون آن بریزید.
  12. به این نکته نیز توجه کنید که رشته و کشک خودشان دارای نمک هستند بنابراین بعد از اضافه کردن آنها آش را بچشید و به مقدار مورد نیاز نمک به آشتان اضافه کنید.
  13. آش تزیین شده را سرو کنید و در کنار خانواده و دوستان خود از آن لذت ببرید.
 

آش رشته برای 4 نفر



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رويا

کوکو کدو سبز و هویج

Image result for ‫کوکو کدو‬‎

کوکو کدو و سیب زمینی

کوکوی کدو سبز یکی از انواع کوکوهای ایرانی است که به خاطر وجود کدو سبز در آن شاید خیلی ها احساس کنند طعم جالبی ندارد. اما ما با مواد موجود در این رسپی کوکو کدو سبز را به صورتی تهیه کرده ایم که طعم فوق العاده خوشمزه ای دارد. با مواد لازمی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۲ تا ۳ نفر کوکوی کدو سبز تهیه نمایید. با دستور آشپزی و طرز تهیه کوکو کدو سبز در ادامه با ما  همراه باشید.

مواد لازم کوکو کدو سبز
کدو سبز ۲ عدد
پیازچه ۲ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم

کوکو کدو سبز و هویج

ابتدا کدو های سبز را خوب بشویید و خشک کنید سپس آنها را با رنده ریز ، رنده کنید. توجه داشته باشید که نیاز نیست پوست کدوها را بگیرید. پس از رنده کردن کدوها مقداری نمک رویشان بپاشید تا آب موجود در کدوهای رنده شده خارج شود.بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه که آب کدوها خارج شد آنها را بفشارید تا آبشان کامل خارج شود. حالا کدوها را در یک کاسه بزرگ بریزید سپس آرد سفید ، بکینگ پودر ، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. حالا پیازچه ها را ساطوری خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم.حالا تخم مرغ ها را یک به یک در ظرفی جداگانه می شکنیم و خوب می زنیم تا کاملا یکدست شوند سپس تخم مرغ ها را نیز به مایه کوکو اضافه می کنیم و مواد کوکو را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست و منسجم شود.

کوکو کدو حلوایی

مایه کوکو را می توانید به صورت یکجا مانند کوکو سبزی سرخ کنید. همچینین می توانید این کوکو را مانند کوکو سیب زمینی به صورت قطعات کوچک سرخ کنید. برای سرخ کردن کوکوها یک تابه مناسب روی حرارات قرار می دهیم و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم.مانند کوکو سیب زمینی مقداری از مایه کوکو برمیداریم و در دست به صورت دایره شکلش می دهیم و کمی صافش می کنیم و داخل تابه می اندازیم تا سرخ شود. بعد از اینکه سمت زیرین کوکو سرخ شد آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود.به این ترتیب تمام کوکوها را سرخ می کنیم. می توانیم برای قالب کوکوها از نان باگت یا نان تست هم استفاده کنیم. به صورتی که نان باگت را مانند قالب برش می زنیم و داخل تابه می گذازیم سپس مقداری از مایه کوکو داخلش می ریزیم و سرخش می کنیم.

کوکو کدو سبز با شوید

Image result for ‫کوکو کدو‬‎

 

کوکو کدوی خوشمزه

 

برای اینکه کوکوی کدو سبز شما به اندازه کافی پف کند و حالت پفکی داشته باشد باید تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه خوب بزنید تا کاملا یکدست و صاف شوند. بعد از اینکه تخم مرغ ها را خوب هم زدید باید آنرا به مایه کوکو اضافه کنید.برای اینکه مایه کوکو سبز شما هنگام سرخ کردن از هم باز نشود باید نکاتی را رعایت کنید. هنگام رنده کردن کدو سبز حتما آب اضافی آنرا بگیرید تا باعث باز شدن کوکو نشود. ضمنا پیازچه را هم که خرد کردید سعی کنید اگر آب اضافی دارد آنرا هم بگیرید.

کوکو کدو سبز و هویج



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()